06.09.16

DREAM THEATER - Dream Theater

DREAM THEATER - Dream Theater

2013 Roadrunner Records

čas: 68:01
styl: progressive metal

DREAM THEATER se za více než pětadvacetiletou kariéru stali jednou z nejrespektovanějších metalových skupin současnosti. Přestože počátek jejich kariéry, vzešlý z akademické půdy věhlasné Berklee College of Music, působil poněkud elitářsky, neboť dlouhá léta jejich alba opanovala přehrávače především hudebních fajnšmekrů či muzikantů, kteří po úžasných výkonech amerického kvintetu mnohdy pověsili své nástroje na hřebík, tak postupem času do tvorby těchto ekvilibristických muzikantů prosakovaly větší či menší měrou přístupnější či, řekněme, tradicionalistické elementy, které kulminovaly v období "Falling into Infinity". Jakoby se kapela zalekla přílišného "tlačení na pilu". Později v různých údobích zase pro změnu docházelo k reminiscenci ortodoxně progresivních počátků ("Six Degrees of Inner Turbulence"), poté zase zvolnění ("Octavarium"). A tak stále dokola. Pravdou zůstává, že základ hudebního výraziva kapely vždy tvořil konvenční metal, na nějž se nabalovaly různě vrstvené výpravné či naopak subtilní (baladické) pasáže, které nekompromisně protínaly nesčetné instrumentální onanie a celému promyšlenému kolosu dominoval LaBrieho vypjatý zpěv. Tento trademark si skupina hýčkala jako nejcennější rodinný poklad, značka DREAM THEATER se stávala kultem a jak už to u letitých kapel bývá, nic nemůže trvat věčně.

Bavíme-li se o dnešních DREAM THEATER, více než samotná hudební produkce na mysl vytanou aspekty pro běžného hudebního konzumenta sice marginální, avšak v konečném důsledku mající nezpochybnitelný vliv na uchopení díla jako takového. Největším problémem kvintetu je jeho umanutost. Ta de facto zapříčinila, že dostal padáka jeden z klíčových členů Mike Portnoy. Nechci spekulovat, že bez Portnoye jsou DREAM THEATER horší a nebo naopak, s ním by byli lepší, avšak Portnoy pouze poukázal na fakt, že se cítí být za ta léta koncentrované práce unavený, kreativně vyčerpaný, chtěl jenom pár let pauzu. Ovšem rozjetý kolos DREAM THEATER již nešlo zastavit, jeho členové a celý tým okolo jej berou jako regulérní profesi. To vše považuji za naprosto v pořádku, není větší satisfakcí pro muzikanta, než se muzikou živit na plný úvazek. Možná si však kvintet za ta léta nevydělal tolik, aby si onu několikaletou pauzu mohl skutečně dovolit a tudíž musí s železnou pravidelností absolvovat věčnou mašinérii album/turné/album/turné stále dokola. Díky tomuto přístupu se de facto celý metalový žánr nevyhnutelně sune kamsi do propasti, možná se již nachází na jejím okraji. Nechci hovořit přímo o kreativním vyhoření, nicméně eponymní dvanáctý počin "Dream Theater" nelze označit jinak, než jako rutinní. V dobrém i zlém smyslu tohoto slova. Samozřejmě rutina v případě DREAM THEATER si nic nezadá se stále poctivým řemeslem. A možná tento pojem se jeví příhodnější, neboť co kdysi bývalo nekonvenčním neokoukaným uměním, doslova zjevením na metalové scéně, tak se časem přetransformovalo v řemeslo, byť poctivé. Hovořit však o "umění pro umění" lze již stěží.

V tomto ohledu musím smeknout před sebereflexí rockových legend sedmdesátých let, ty dokázaly včas odhadnout, kdy se v rámci vyfrézovaného stylu již nelze posouvat a další snaha by se totiž mohla stát parodií sebe sama. Však třeba Roger Waters by mohl vyprávět, sice následující alba PINK FLOYD pod taktovkou Davida Gilmoura nebyla špatná, ale neotřelosti "The Dark Side of the Moon" či "Wish You Were Here" jednoduše nedosahují. DREAM THEATER by mohli dosáhnout ještě respektovanějšího statusu, kdyby si dopřáli kreativního nádechu. Na mladický elán se nelze spoléhat na věky, přitom Američané svými kanonickými díly již dávno disponují. Proč tedy nezvolnit tempo?

Ve světle výše vyřčeného vytane pro recenzenta sžíravé dilema. Má přistupovat k aktuální tvorbě DREAM THEATER jako k suverénnímu umění anebo brilantnímu řemeslu? Vyžaduje eponymní album hluboce analytický přístup anebo se jedná o hudební produkt, spotřební artikl? Jednoznačná odpověď zřejmě neexistuje. Kdysi natolik rafinované rozjezdy alb (třeba úvodní bubenický break v "6:00" z "Awake" si budu pamatovat snad do konce života) vzaly za své, "False Awakening Suite" zastává klasické neslané, nemastné intro přemostěné následující "The Enemy Inside" evokující riffy i náladou kolegy SYMPHONY X. Obecně mám Romeovic partu velmi rád, ale vždy jsem ji považoval za poněkud nižší ligu, než DREAM THEATER. Slyším na poměry skupiny přímočařejší kompoziční konstrukci, ověnčenou sice těžkými powermetalovými riffy, avšak díky sterilnímu zvuku a poněkud fádnímu LaBrieho projevu se nemohu zbavit silného zklamání. Když čekám, kdy se ta progresivní mašina konečně pořádně rozjede, LaBrie zaječí The Enemy Inside a je konec. Následuje až překvapivě triviální riff v "The Looking Glass" - takové odlehčení hned v první třetině alba? Ano, pokud by se jednalo o LaBrieho sólovku, řeknu: příjemný vál, ale ksakru DREAM THEATER by přece měli určovat směr. A to je možná právě merito věci - nemusí. Co však musím objektivně vyzdvihnout, tak Manginiho bicí. Pokud se na "A Dramatic Turn of Events" rozehříval, tak zde opravdu exceluje. LaBrie se pouští do emocionálnější roviny (Petrucci v pozadí sympaticky sekunduje), se slzou v oku vzpomínám na geniální "Awake" či "Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory" - ty bezchybné metalové mezníky jakoby odvál čas. Stále však postrádám osobitější vklad Jordana Rudesse. Ten chlapík na sólovkách s bravurou pokořuje až neoklasicistická teritoria, zde však jeho klávesy zastávají spíše neutrální podmaz, prim hraje stále nezdolný Petrucci. Citelněji starou dobrou esenci DREAM THEATER registruji až s instrumentálkou "Enigma Machine", první to kompozice, jíž nelze v podstatě nic vytknout, v půli skladby na povrch výrazněji vykoukne i John Myung.

V následujících skladbách de facto skupina recykluje svůj tradiční rukopis. Má smysl popisovat jednu po druhé? Ať se snažím sebevíc, nemohu žádnou z nich vyzdvihnout, ale ani neregistruji vyloženě slabé momenty. Nic, co bychom od DREAM THEATER už neslyšeli. Jistý důraz je kladen na jakési nekonfliktní vyznění, nechci však tvrdit, že by instrumntálně zněl kvintet méně progresivně než v minulosti, především však chybí moment překvapení. Kapele je již dávno vidět do karet. Ostatně, lze ještě hovořit o progresivním metalu po pětadvaceti letech jeho aktivního hraní? Nezískal tento termín poněkud vybledlé kontury? Na závěr kolekce skupina přichystala dvacetiminutový opus sestávající se z pěti dějství. Nicméně nabývám dojmu, že se jedná jen o do řady nasázené ekvilibristické finesy bez nějaké hluší pointy. Konečně se průbojně vytasí i Jordan Rudess se svými neoklasicistickými postupy, nechybí ani douška new age elektroniky á la Vangelis či regulérní vážné hudby. Avšak postrádám zde rafinovanější napojení jednotlivých dějství, prostě jakoby skupina zbylý materiál smíchala do jakéhosi guláše bez výraznějšího aroma. Třeba takové artrockové rozloučení "Octavarium" považuji za docela jiné kafe.

Pokud se oprostím od kultovního statusu kapely, od očekávání, jaké DREAM THEATER s každým novým albem vyvolávají, a přistoupím k nahrávce jako k "běžné" metalové produkci, nelze mít nějakých větších námitek. Deska jako taková se poslouchá příjemně ve srovnání s kvantem balastu, co vychází. Bezpochyby jde o nadstandard v rámci metalové hudby jako takové, avšak o standard v rámci diskografie DREAM THEATER. V přímém srovnání s letitými majstrštyky prostě neobstojí.

sestava: James LaBrie – zpěv, John Petrucci – kytara, Jordan Rudess – klávesy, John Myung – baskytara, Mike Mangini – bicí, perkuse
produkce: John Petrucci
1. False Awakening Suite