06.09.16

06.09.16

XIII. STOLETÍ featuring Petr Štěpán - Horizont události

2013 Parlophone (3CD)

čas: 53:13/35:46/44:03
styl: gothic rock/electronic

Jihlavské XIII. STOLETÍ má na kontě další neřadový počin, především asi z prodejních důvodů zaštítěný jménem souboru, z jehož repertoáru ale těží pouze první disk, zatímco zbylé dva nabízejí čistě sólové projekty jednoznačně vůdčí osobnosti kapely Petra Štěpána. Výsledkem je trojalbum, jehož obsah by se bez problémů vešel na dva disky, jenže to by zjevně narušilo zvolenou koncepci. Vydání kompletu je zajímavé rovněž zjištěním, že česká pobočka nadnárodního koncernu EMI se čerstvě proměnila ve firmu Parlophone, leč na obalu se nachází i staré logo Monitoru.

Životopisný komentář v bookletu obsahuje tvrzení, že tato kapela vznikla v roce 1991. Přestože tohle bývá uváděno všude možně, od onoho roku se odvíjely názvy výběrovek nebo dva roky starý výroční koncert a někteří fanoušci tomuto blábolu zřejmě i věří, jde o zjevný nesmysl. Tehdy sice vznikla první nahrávka "Vampir songs for Agnes", přesto existuje naprosto nezvratný důkaz o tom, že tato skupina v nějaké podobě musela existovat již v roce 1990, pokud ne dokonce dříve. Oním důkazem je článek na straně 20 v Rock & Popu číslo 17, který vyšel 21. prosince 1990.

Informačně skoupý obal i booklet neuvádí roky vzniku nahrávek, ovšem částečně si lze pomoci právě oním komentářem, dalšími prameny a v případě prvního disku i znalostí řadových alb. Stejně tak není uvedeno, kdo se na nahrávkách podílí, vzhledem k jejich zvukové subtilnosti či zaměření kolekce však lze předpokládat, že skoro vše zde obsažené nahrál Petr Štěpán.

CD 1 – Horizont události

První disk lze označit jako výběr těch nejpomalejších, nejklidnějších a pro někoho asi i nejnudnějších písní z repertáru kapely, většinou ale disponujících solidním atmosférickým potenciálem. Jde o songy postavené zpravidla na klavíru, klávesách nebo syntezátorech a naopak s naprostou absencí tvrdých kytar. Sbírka často ponurých balad je zjevně koncipována tak, aby se nepřekrývala s dva roky starým výběrem "Ritual", ale spíše jej doplňovala. Tudíž chybí "Růže a kříž", "Absinth" či "Bela Lugosi's Dead", ale žel i prastarý "Obřad za mrtvé", který nebyl ani tam. Jediné výjimky, obsažené již na onom výběru, tvoří zdařile monumentální pocta rodné Jihlavě s názvem "Iglau", nyní v nepatrně odlišném finálním mixu, a stará hitovka "Justina", tentokrát v až příliš utahané symfonické verzi. Mezi to lepší lze zařadit titulní "Horizont události", uvolněný "Zodiak", křehké "Hvězdy chtějí patřit tobě" či majestátně znějící "Ten starý dům se rozpadá", naopak poměrně nevzrušivě dopadá melodicky průměrná, nicméně zde hudebně přesně padnoucí novinka "Faust". Závěr obstarává titulní věc staršího divadelního projektu "Legenda o krysaři", čímž předznamenává následující disk.

hodnocení: 60 %

CD 2 – Divadelní a scénická hudba

Druhý disk, jak určuje i jeho název, je kompletem divadelní a scénické hudby, a to z poslední dekády. Petr Štěpán už v minulosti realizoval několik podobně laděných nahrávek, jmenovitě "Tančící Belial", "Legenda o krysaři", "Mozart is dead" či "Land of Bizarre", na něž navazují zde obsažené. Jde o hudbu k Shakespearovým hrám "Jindřich V.", "Kupec benátský" a "Komedie omylů", doplněnou o zcela nové minialbum "Přízraky". Často jde o značně krátké a někdy pouze párvteřinové fragmenty, kdy některé obsažené motivy jsou třeba i nadějné a zajímavé, než se však naplno rozjedou a propuknou, tak záhy skončí. Lze předpokládat, že v kombinaci s divadlem či jiným pódiovým ztvárněním to může fungovat mnohem lépe, zatímco zde to příliš nezabírá a v takto koncentrované podobě tak trochu nudí, ačkoli příznivci minimalistické elektroniky to můžou vnímat přesně opačně. Pravověrní fanoušci autorovy domovské skupiny by však asi neměli mít problém s rozpoznáním staré skladby "Blood is Life", zde v instrumentální syntezátorové verzi.

hodnocení: 40 %

CD 3 – projekt "Hindenburg"

Třetí disk předkládá experimentální studiový projekt "Hindenburg", když právě takto se již jmenovala instrumentální skladba z roku 2000. Nahrávka vznikala postupně v období několika let a zde dospěla k výsledku, v jehož rámci dominuje elektronická, převážně syntezátorová hudba, údajně zaměřená na skládání neobvyklých zvukových kompozic a scénických obrazů. Výjimku mezi skladbami představují zpívaní "Bohové na strojích", ale hlavně je potěšitelné, že oproti předchozímu disku působí přítomné hudební motivy podstatně rozvinutějším dojmem a můžou navodit zřetelnější posluchačský prožitek. Překvapivě působí položka "Tank's not dead", kde se chvályhodně rozezvučí i nějaké ty ostřejší tóny, a dále závěrečná třetina nahrávky, výrazně koketující s tvrdší taneční elektronikou, což po všech těch předchozích rozplizlostech působí úlevně osvěžujícím dojmem.

hodnocení: 50 %

Vrcholy CD 1: Zodiak, Hvězdy chtějí patřit tobě, Iglau, Ten starý dům se rozpadá

sestava: Petr Štěpán a jiní