06.09.16

SATYRICON - Satyricon

SATYRICON - Satyricon

2013 Roadrunner Records

čas: 51:12
styl: black/rock

Jsou alba, v nichž rezonuje duch doby. Desky vybízející spíš než k obdivu vnitřní struktury ke vzpomínání na strukturu vnější, na to, co obklopovalo album v době jeho nahrávání, na okolnosti vzniku. Jde o ten historický prach, který byl vypálen do drážek původních nosičů společně s hudbou. Řada nahrávek ze zlatých (zatracených, chcete-li) let norského black metalu patří k tomuto druhu alb. Tak skrze "De mysteriis dom Sathanas" od MAYHEM hovoří kroužek mladíků, spřádajících ve sklepení obchůdku Helvete nitky černé konspirace stejně mrazivé jako přitažené za vlasy, mezi tóny "Filosofem" od BURZUM praskají v ohni poslední trámy Fantoftu, "In the Nightside Eclipse" od EMPEROR je vínem podávaným z lebky, při pohledu na níž se sotva plnoletý Ihsahn toulal svou krajinou temného mysticismu. V hladině "Dark Medieval Times" od SATYRICON se potom odráží scény prvních rozhovorů mezi satanskou misantropií a pošmourně zromantizovanou představou pohanských dob; rozhovor stejně fascinující i naivní, jako vše, o čem byla řeč před okamžikem.

SATYRICON mají vůbec zvláštní dar zachytit ve svých deskách něco z étosu, který v té které době na norské blackové scéně převládal. Ať už je to ona trochu neforemná (nicméně neodolatelná) mohyla na pohřebišti mučedníků bezboženectví, architektonicky mnohem vytříbenější kaple Božské Nemesis, extravagance rebelů kolem přelomu milénií - nebo postupná transformace jedné větve black metalu v krajní formu rokenrolu, které jsme v poslední době svědky u řady skupin (namátkou DARKTHRONE, ale třeba i mladší souputníci TSJUDER) a kterou můžeme stejně dobře nazvat uváženým návratem někam k odkazu raných BATHORY.

Black'n'roll je pojmem, který SATYRICON pomohli definovat někde na "Now, Diabolical" a který se stal synonymem jak hravosti a nadhledu nad black metalovou estetikou, tak definitivního vyprchání kouzla. S "The Age of Nero" se SATYRICON nadobro pasovali do role rockových hvězd, stejně oslavovaných jako odsuzovaných, a na nejnovějším, stroze eponymním albu se dostávají někam, kam je polovina příznivců black metalu bude následovat s palmovými ratolestmi a polovina vyhánět s důtkami jako Ježíš kupčíky z chrámu.

"Satyricon" je deska velmi, velmi rocková. Od jakousi orientální melodií zavánějícího intra "Voice of Shadows" přes melodickou a (na poměry skupiny) klidnou "Tro og Kraft", přes všechny decentní kytarové linky, rafinované ve svém minimalismu, a zejména přes kontroverzní baladu "Phoenix", až k hymnu "The Infinity of Time and Space" a zamyšlené závěrečné instrumentálce "Natt".

Když byla řeč o skladbě "Phoenix", která jistým hlasem hostujícího Siverta Hoeyema zvěstuje všem opozdilcům, že SATYRICON opravdu dávno nejsou underground, je třeba vyzdvihnout kromě melodiky i tvrdší, chcete-li metalovější stránku alba, jíž představují zejména Frostovy bicí. Na rychlost a přesný úder jsme si u tohoto hudebníka zvykli dávno, na aktuální nahrávce ale Frost dokazuje, že mu není cizí cit pro náladotvorný aspekt hudby. Netřeba vždy dávat na odiv svou zručnost blázincem přechodů a záseků; v některých momentech posluchač málem nevnímá, že Frost hraje, aby byl týž posluchač následně přibit do křesla stovkami hřebíků z bubeníkovy dvojšlapky. Klobouk dolů.

Co se nemění, je Satyrův vokál. Nakřáplý, přiškrcený, prskavý křik se (s výjimkou vzpomínaného "Fénixe") klene nad celými jedenapadesáti minutami a působí jako jednotící prvek uvnitř alba, v kontextu diskografie SATYRICON i v kontextu proměn black metalu jako žánru. Skutečně, "Satyricon" je blackmetalovou deskou. Bylo by dokonce možné říct, že je deskou esenciálně blackmetalovou. Satyr a Frost dekonstruují jeden z nejobskurnějších hudebních žánrů na jeho elementární složky a osobitou permutací skládají ze součástek nový stroj - ne bezhlavý drtič kovů, ale promítací zařízení, které vrhá na plátno výjevy ze Skandinávie uplynulých třiceti let. A tam, v kinosálu, sedí současná severská blackmetalová scéna, se zralým odstupem vzpomínajíc na časy, kdy les byl peklo, Ódin Satan, kostel kremační pec a celé to dávalo svůj vlastní zvláštní smysl. Otázka zní: Jak dlouho lze takto z nadhledu pozorovat sám sebe a upíjet při tom exkluzivní pozdní sběr? Nejspíš co nevidět přijde doba, kdy bude znovu žádoucí vrhnout se (s rizikem ušpinění kabátu) po hlavě do nové díry a je otázka, bude-li toho někdo ze současných veteránů scény ještě schopen. Zatím se poslouchají víc než dobře.

sestava: Satyr – zpěv, kytara, klávesy, baskytara, Frost – bicí; hosté: Sivert Hoeyem – zpěv, Karl Wennerberg – perkuse, Erik Ljunggren – klávesy, Gildas Le Pape – kytara, baskytara, Kjetil Bjerkstrand – harmonium
produkce: Satyr
1. Voice of Shadows
2. Tro og Kraft
3. Our World, it Rumbles Tonight
4. Nocturnal Flare
5. Phoenix
6. Walker upon the Wind
7. Nekrohaven
8. Ageless Northern Spirit
9. The Infinity of Time and Space
10. Natt

V případě osmého eponymního alba norské legendy SATYRICON je potřeba přijmout minimálně dva fakty – 1) skupina nikdy oficiálně nedeklarovala, že bude celý život hrát black metal a za 2) Satyrovi táhne na čtyřicet, Frost jich již dovršil, tudíž je jasné, že v natolik juvenilním žánru, mezi jaký černý kov bezesporu patří, nelze nalézat inspiraci i ve zralém věku, navíc by toto snažení mohlo působit infantilně. SATYRICON si již dávno uvědomili černěkovové mantinely a jistou oklikou, provázenou různými kompromisy se rozhodli nahrát album úměrné jejich věku, muzikantské vyzrálosti a s notnou dávkou nadhledu.

Ten se projevuje třeba ve faktu, že dílo se, pro co možná nejvíce autentické vyznění, nahrávalo analogově a při pohledu na fotoreporty z natáčení či ze zkušebny kdesi v horské chatě, nelze nepostřehnout, že si pánové celý proces vzniku alba náramně užívali. Nutno zdůraznit, že tentokrát nahrávka nevynikne ani tak na sluchátkách, jako ranní vzpruha na iPodu, ale spíše ji ocení posluchači starých dobrých hi-fi věží, ideálně rovnou z vinylu, z kterého naplno sálá hřejivý analogový sound. Agresivní blackové výjezdy nahradila až doom/sludgeová rozevlátost, průrazný sound rocková uvolněnost. Nikam se nespěchá, stromy v lese se nekácí, třísky nelítají. Proč taky?

Po předchozích black'n'rollových "odrhovačkách" letošní album chápu jako logický krok, jak se neopakovat a současně zachovat typický kytarový zvuk kapely, včetně Satyrova hrdelního projevu. Jistěže, album není "nabušené" nápady od začátku do konce, spíše mimořádné momenty střídají, v rámci tvorby skupiny, průměrné, ale neznám žádné album SATYRICON, kde by tomu nebylo jinak. Nejlépe tuto specifickou atmosféru kdysi vystihl název desky "Volcano" – hudba CD "Satyricon" na první poslech působí jako líně se valící tmavá voda, když se ji však dotknete, spálí vás na popel.

hodnocení: 80 %

90 %

76 %