06.09.16

06.09.16

FATES WARNING - Darkness in a Different Light

2013 InsideOut Music

čas: 56:41/22:05
styl: progressive metal

V případě návratového alba "Darkness in a Different Light" se nedá hovořit přímo o reunionu progmetalové legendy FATES WARNING, neboť skupina se fakticky nikdy nerozpadla a v mezidobí téměř dekády od vydání předchůdce "FWX" o sobě dávala vědět především koncertní činností (vloni si odbyla premiéru i v Praze a Bratislavě). Pravdou však zůstává, že o vydání alba se hovořilo už roku 2009 a poté prakticky každý následující, o to více překvapila roku 2011 emise projektu ARCH/MATHEOS s vynikajícím počinem "Sympathetic Resonance". Ten nahrála komplet současná sestava FATES WARNING, jen na postu vokalisty figuroval její původní člen John Arch. V rozhovorech leader kvintetu Jim Matheos zmínil, že materiál byl původně psán pro nové album FATES WARNING. Těžko spekulovat, proč nakonec nevyšlo, zdali nahrávání časově kolidovalo s další kapelou zpěváka Raye Aldera "vysokooktanovými" progresivisty REDEMPTION. Tak či onak Matheos nápady vytahoval jak králíky z klobouku, v témže roce hostoval v artrockovém projektu MEMORIES OF MACHINES a o rok později vydává další řadové CD svého klíčového projektu OSI. Nakonec se zdá, že po FATES WARNING se dočista slehla zem, až na konci letošního srpna Američané vyrukovali, aktuálně pod záštitou InsideOut Music, s novou skladbou "Firefly", brzy následovanou další ochutnávkou v podobě "I Am". Již pohled na minimalistický přebal alba "Darkness in a Different Light" s poněkud zlověstně vyhlížející digitální origami a modernizovaným starým logem, poprvé použitým roku 1989 na žánrově přelomové desce "Perfect Symmetry", značí jistou symbolickou rovinu, možná tak trochu ambivalentní – na jedné straně se neopakovat a na druhé oživit étos starých dobrých progmetalových milníků první poloviny devadesátých let.

A skutečně, při poslechu novinky ony časy na posluchače dýchnou natolik sugestivně, vytvářejíc velmi intenzivní nostalgické vibrace, jaké považuji za největší devizu alba. Na mysl vytanou sousloví jako poctivá práce, srdcová záležitost, příjemný feeling, CD "Darkness in a Different Light" by nakrásně mohlo vyjít jako logický nástupce "Inside Out", nechybí mu ladnost, hudební vyváženost, zpěvnost a po tolika letech na scéně ani entuziasmus. Nicméně do poloviny devadesátých let sice FATES WARNING zastávali výsadní postavení na metalové scéně díky implementaci progresivních prvků, avšak konkurence (zdali je vhodné použít tento výraz v oblasti hudebního umění) taktéž neusínala na vavřínech. Dozvuk osmdesátých let je nutné ponechat definitivně za sebou, proto Američané roku 1997 vyrukovali s dalším přelomovým počinem "A Pleasant Shade of Gray", který toho času vytřel zrak snad všem, včetně ikon žánru jako DREAM THEATER, jež v té době spíše stagnovali. Koncept fúze potemnělého progresivního metalu s důrazem na Matheosových riffech - nikoliv sólech či vyhrávkách a drásavou elektroniku, korunovanou emocionálně procítěným zpěvem Raye Aldera, byl trefou do černého a stal se signifikantním prvkem následujících alb. Snad jen na předposledním "FWX" došlo k určitému projasnění a v repertoáru kapely se objevily taktéž vřeleji orientované kompozice, zdůrazňující konvenčnější strukturu. Tak či onak, v tomto ohledu považuji novinku "Darkness in a Different Light" spíše za regresivní. Absentuje klávesová či obecně elektronická složka, metalový skelet byl obroušen až na dřeň a přestože po zvukové stránce zní nahrávka svěže a moderně, co do hudebního obsahu spíše zpátečnicky. Pro mnoho fans se může reminiscence poloviny devadesátek jevit jako sympatický krok a možná ho lze považovat za logický, protože Matheose asi přestaly bavit experimenty (což ostatně lze registrovat i na poslední desce OSI), avšak v přímém srovnání s třemi předchozími předchůdci stojí "Darkness in a Different Light" o několik tříd níže, v konfrontaci se starou progresivní heavymetalovou diskografií skupiny figuruje v té lepší polovině. Jinými slovy novodobějšího ducha tvorby FATES WARNING dnes supluje projekt OSI a současná tvář již, poněkud kontraproduktivně, byla prezentována v rámci projektu ARCH/MATHEOS. Máme tedy chápat "Darkness in a Different Light" jako album na truc, aby už konečně po letech vyšel nový materiál a ucpala se ústa hladovým fanouškům?

Určitě nikoliv, na to zní CD příliš suverénně, po formální stránce mu nelze moc vytknout, prakticky jen onen již zmiňovaný tradicionalistický a reminiscenční přístup. Album nepřekvapí hudebně, vše již bylo řečeno (kupříkladu "I Am" svým nekompromisním rytmem až na hraně upomene "One" z "Disconnected"), potěší však svým odhodláním a jak jsem podotkl v úvodu sugestivní atmosférou, doslova jsem si vybavil mé první seznámení s FATES WARNING, ony imprese vytanuly až nebývale silně. Něco podobného se zatím nedaří skoro žádným žánrovým souputníkům. Podíváme-li se na konkrétní kompozice, lze konstatovat, že první půle desky těží ze vzdálené minulosti korunované vyloženě nostalgickou "Firefly" s typickými Alderovými texty o úniku, osamění a ztrátě. Po subtilní baladě "Falling", v níž Alder pěje jen za doprovodu akustické kytary, přichází živelnější "I Am", tvořící jakýsi kompromis mezi starší (první polovina devadesátých let) a novodobou (druhá polovina devadesátých let) tváří skupiny. Jak jsem napsal, klávesy sice absentují, o to však robustněji působí kytary a především Jarzombekovy bicí je radost poslouchat. Líbí se mi že vyloženě neexhibuje, avšak současně nehraje ani příliš "old-schoolově". Jeden z vrcholů kolekce zastává potemnělá "Lighthouse", jedná se o pětiminutové drásavé kytarové vybrnkávání a Alderův projev se nese v hlubší poloze jako za časů "A Pleasant Shade of Gray" (ostatně vzpomeňme na delikátní "Part IV", v tomto kontextu lze "Lighthouse" považovat za takového mírně vyluhovaného bratříčka). Významnou úlohu na albu zastávají nesčetná sóla v míře větší než dříve, kupříkladu v "Into The Black" zní až chytlavě, stejně tak akustické kytary či rozličné vybrnkávačky, třeba skoro až folkově laděné v závěrečné "And Yet It Moves" – taktéž parádní majstrštyk spolu s předposlední "O Chloroform" s výtečně gradovaným refrénem (o texty se postaral dlouholetý kapelní přítel Kevin Moore, kterého v minulosti hostila na klávesovém postu).

Ještě bych se v krátkosti zmínil o bonusovém disku, ten bývá u tradičních progmetalových kapel takřka povinností. Rozšířená verze "Firefly" je prakticky totožná s tou albovou, doplněná jen o odlehčený, melancholický, avšak notně repetitivní kytarový závěr s krátkou novou slokou. Jako zajímavá se však jeví zbylá "Falling Further", na hlavní disk nezařazená zřejmě z důvodu až příliš tradicionalistického a pozitivního vyznění. Pro mě však příjemné překvapení. Co se týče dvou posledních živáků "One" a "Life in Still Water", tak jejich zařazení považuji spíše za kontraproduktivní, zvuk trpí klasickými neduhy živého záznamu a hlavně, proč si na aktuální nahrávce připomínat více než dekádu starý materiál, snad jediné, aby si posluchač potvrdil, že tehdy měla kapela zajímavější hudební nápady.

Desku "Darkness in a Different Light" považuji za příjemnou reminiscenční záležitost, bezesporu kvalitní dílo, avšak stojící ve stínu těch přelomových z druhé poloviny devadesátých let. Chybí mu vyšší experimentální ambice, které Matheos investuje do svých bočních projektů. Album svou bezprostředností svádí k vyššímu hodnocení a bezesporu pro fandy kapely a žánru absolutní nutnost, to bez debat, avšak v kontextu celého progmetalového etalonu a především tvorby FATES WARNING jde "pouze" o vyšší nadprůměr. Pokud kapele šlo především o resuscitaci časů dávno minulých, v tomto ohledu obstála na jedničku. Na druhou stranu onen krok lze chápat i jako jisté tvůrčí vyhoření, dosažení uměleckého a invenčního stropu. Možná ano, možná ne, obligátně řečeno, uvidíme příště, snad ne až za další bezmála dekádu.

sestava: Ray Alder – zpěv, Jim Matheos – kytara, Frank Aresti – kytara, Bobby Jarzombek – bicí, Joey Vera – baskytara
produkce: Jim Matheos
1. One Thousand Fires