06.09.16

ŠKWOR - Sliby & lži

ŠKWOR - Sliby & lži

2013 Supraphon

čas: 41:00
styl: rock

Populární kapela ŠKWOR nikdy nepatřila mezi kvalitativní vrcholy českého rocku, lze však připustit, že za svou kariéru nastřádala několik málo vcelku solidních hitovek jako "Mý slzy neuvidíš", "Vyvolenej", "Může se stát", "Pohledy studený" nebo "Tak to jsme my", jež si lze a snad bez pocitů trapnosti občas poslechnout. A zároveň povzdechnout, kdeže jsou ty časy…

Zatímco v dávnější minulosti souboru se dalo mluvit o metalu, popřípadě náznacích kdysi trendového nu metalu, po pár letech došlo k příklonu k tuzemsky typickému a lidově oblíbenému tvrdšímu rocku. Sice se všemi obvykle souvisejícími negativními rysy, nicméně při zachování alespoň částečné tvrdosti a syrovosti. Osmé řadové a celkově již desáté album však naznačuje, že i to se stává minulostí, neboť oproti těm starším působí až nebývale vyměklým dojmem. Což by samozřejmě nemusel být problém v případě, kdyby se podařilo vymyslet větší počet melodicky nosných či jinak výrazných motivů. Ty se však hledají opravdu obtížně a výjimečně přítomný silnější riff nebo zpěvný refrén to moc nezachrání, ba ani programované zvuky, omezující se na několik tuctových předeher či podbarvující kulisu. Pokud něco převládá, pak zejména křeč, nuda a šeď. Navíc skoro vše se nese v monotónně středním tempu, které v závěru ještě více rozmělňují skladby baladičtějšího rázu.

Snad ještě hůře než hudba dopadají typicky vyprázdněné a bezzubé texty zpěváka Petra Hrdličky, jež jsou opět jen křečovitě upoceným mlácením prázdné slámy a ve většině případů snůškou otřepaných frází o tom, kam se řítí náš svět, že osud s námi houpá, že každý dělá spoustu chyb a jestli si máme co říct. A když už se v textu písně "Vidím svět prázdnej" objeví náznak jemně ostřejších slov, všechno je to podáno znovu až zbytečně krotkým a umírněným způsobem.

Samozřejmostí je zdařilý zvuk a zkušená produkce, stejně jako řemeslně zručná instrumentace. Písně jsou chvályhodně poměrně krátké, takže nahrávka má spád, přesto je svým způsobem k nepřečkání. Jestliže rocková hudba bývá spojována s rebelií, zde se děje pravý opak. Totálně zředěný a křupanský bigbít bez ostří, bez nápadů, bez názoru, bez energie. Pohodlné, usedlé až téměř odevzdaně působící album čtyř vyčpělých agrorockových strejdů, kteří se už pouze opakují, nevědí kudy dál a za potlesku svých věrných fanoušků nemají sílu ani chuť se sebou cokoli dělat.

Smutným výsledkem je nejslabší výtvor této kapely. Tohle už není ani někdejší průměr, ale zcela jasný podprůměr. Podobný jako ALKEHOL a HARLEJ, o třídu horší než KABÁT, DOGA a DYMYTRY, o dvě třídy horší než ARAKAIN či KRUCIPÜSK. Sebeusvědčující důkaz toho, že oficiální česká rocková pseudoelita je čím dál více v prdeli. Finančně asi ne, ale invenčně zjevně ano.

sestava: Petr Hrdlička – zpěv, kytara, Leo Holan – kytary, programování, sbory, Tomáš Kmec – baskytara, sbory, Martin Pelc – bicí, sbory, hosté – Pepé, Kjůbik – sbory
produkce: Leo Holan
1. Ráno