Anneke van Giersbergen - Drive

Anneke van Giersbergen - Drive

2013 InsideOut Music

čas: 37:28
země původu: Nizozemí
styl: rock/metal

Anneke van Giersbergen patří bezesporu k nejvýznamnějším zpěvačkám, vzešlým z nezávislé rockové scény, avšak její ambice se jeví vyšší a neochvějně míří směrem k mainstreamu. Čas odvál její předchozí ambiciózní projekt AGUA DE ANNIQUE, v němž ještě rezonovaly dozvuky alternativních THE GATHERING a nepočítám-li její další kooperační aktivity jako akustický set s Danny Cavanaghem nebo ujetý happening s Martijnem Bosmanem, tak její ryze sólová kariéra se od minulého počinu "Everything is Changing" ubírá k co nejpřímočařejší rovině. Hudebně se v současnosti jedná o jakousi živelnější odpověď na Alanis Morissette (ostatně před lety předělala její ikonickou skladbu "Ironic", což nelze chápat jinak, než jako poctu této proslulé kanadsko-americké písničkářce). Jedná se o logický krok, Anneke je především zpěvačka a zpěvu podřídila vše, s ním i novinka "Drive" stojí a padá – se všemi klady i zápory.

Sice se nedá přímo říci, že se Anneke obklopila anonymními studiovými hráči (jak bývá běžné v ryzím mainstreamu), kteří by jen utvářeli jakousi instrumentální stafáž, někteří z nich účinkovali již na její předchozí sólovce, bubeník Rob Snijders s ní působí dokonce od debutu "Air", tudíž se jedná o osvědčenou partu a bezesporu kvalitní muzikanty, nicméně jejich pole působnosti je značně omezené. V tomto aspektu se tedy skutečně Anneke snaží protlačit spíše do rádiového éteru (tím samozřejmě nemyslím tuzemská zkostnatělá rádia, ale na západě a především v rodném Nizozemí se těší jisté popularitě, zahrála kupříkladu v místní TV přímo v prime-time), než oslovit náročnější posluchače jejího předchozího působiště THE GATHERING.

Nechci tvrdit, že doprovodný rockový (s přesahy do metalu) repertoár působí přímo primitivně, kupříkladu zmiňovaný bubeník Snijders místy svou vitalitou upomene až rytmickou svěžest jistého Devina Townsenda, u nějž ostatně, jak víme, Anneke opakovaně excelovala. Na "Drive" avšak v globálu její zpěv tvoří alfu a omegu a nikoho dalšího nenechá výrazněji se projevit. V tomto ohledu je tedy instrumentální složka poněkud zaměnitelná, tedy až na dvě odlišnější kompozice – subtilní baladickou zpověď "My Mother Said", v níž zpěvu sekunduje piáno a orientem načichlou "Metal Jungle" s hostující tureckou superstar Hayko Cepkinem.

A nyní se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu – meritu alba – výkonu Anneke van Giersbergen. Její zpěv zraje jako víno, po technické stránce nemá absolutně chybu, po té emocionální z něj prýští emoce silou Niagarského vodopádu. Přesně v duchu názvu alba hned úvodní otvírák "We Live On" doslova uhrane neskutečným "drajvem", Anneke předvádí zřejmě životní výkon. Pokud na "Air" působila jako subtilní éterická bytost, tak zde srší emocemi jako vášnivá dračice. Ano, už mi dochází, proč si doprovodná kapela nemůže moc vyskakovat, při výkonu Anneke doslova tají ledovce. Co dodat více, parádní muzika do auta na večerní jízdu a to nemyslím nijak dehonestačně. Anneke jednoduše dokáže uchovat posluchače ve střehu.

Abych si mohl sólové kariéry Anneke vážit stejně jako jejího angažmá v THE GATHERING či projektu AGUA DE ANNIQUE, vyžaduji rafinovanější hudební doprovod. Nejlepší požitek jsem zatím měl, když figurovala jako host v jiných projektech (AYREON, Devin Townsend, ANATHEMA – remake skladby "Everwake" a "...Alone" nebo NOVEMBERS DOOM – skladba "What Could Have Been"). Avšak "Drive" je jako celek příjemná deska, disponuje šancí oslovit taktéž středoproudé publikum.

sestava: Anneke van Giersbergen - zpěv, kytara, Gijs Coolen – kytara, Ferry Duijsens – kytara, Joost van Haaren – baskytara, Annelies Kuijsters - klávesy, doprovodný zpěv, Rob Snijders - bicí
produkce: Arno Krabman
1. We Live On