06.09.16

Best Of CHINASKI - 20 let v síti

Best Of CHINASKI - 20 let v síti

2013 Universal Music / Mars Promotion (2CD)

čas: 77:23/77:23
styl: pop/rock

Mimořádně populární skupina CHINASKI letos slaví dvacet let a při této příležitosti podruhé v historii bilancuje. Před deseti lety vyšla jednodisková výběrovka "Premium 1993-2003", která postupovala od tehdejších novinek chronologicky pozpátku do starých časů. Tentokrát jde o dva disky, které jsou, ať už je to náhoda nebo záměr, oba na vteřinu stejně dlouhé, a vybavené vkusně jednoduchým obalem plus bookletem plným fotek, reprodukcí vstupenek a dalších věcí.

Řazení songů je časově poněkud chaotické, bez zjevné koncepce. Písně ze stejného období jsou místy těsně u sebe, uprostřed obou disků překvapují souvislé bloky songů z první či naopak zatím poslední řadovky, ale jinak jsou poskládány asi nahodilým způsobem. Až na jedinou výjimku je znovu zařazeno vše z někdejšího prvního výběru, ovšem ve dvou případech v nových živých verzích. Čerpáno je vcelku rovnoměrně ze všech řadových alb i odjinud a nechybí ani dvě úplné novinky, jimž náleží úvod. Jenže zatímco "Stížnost" se jeví coby svěže znějící píseň, stojící na chytlavém či místy snad i vtipném textu, méně výrazný "Hlavolam" jen proletí myslí bez hlubšího zásahu.

Na počátku všeho byla éra pod názvem STARÝ HADRY, zpětně označovaná rovněž jako PRACHINASKI. Částečně i některé písně z tohoto období se staly součástí repertoáru kapely, která před dvaceti lety přijala svůj současný název, ale zpočátku ještě nebyla až tolik známá. Zatímco specializovaná hudební média ji registrovala, do nejširšího obecného povědomí zatím nepatřila. Prvními hitovkami byly písně jako "Pojď si lehnout", dobře gradovaná bluesová balada "Podléhám" a textově vtipné "Punčocháče", doplněné méně známými písněmi téměř hardrockového znění. Mezi nimi vyniká pomalejší a zvukově kontrastní "Vinohradská č. p. 90", jedna z nejlepších skladeb kapely.

Obrovský úspěch a komerční průraz přinesl první velký hit "Dlouhej kouř", jímž byl zahájen dlouholetý a postupně zvyšovaný frontální útok na "1. signální" soustavu masového publika. Během několika let se urodily i další hitovky "Stejně jako já", "Kutil", "Jaxe", "Strojvůdce", "Drobná paralela", "Můj svět", "Dobrák od kosti" a "Láskopad", jež popularitou předčila až příliš popově vlezlá "Klára". Melodicky či textově chytlavé a většinou obstojné písně však byly televizním a zejména rozhlasovým obehráváním rychle degradovány na záměrně nerušící hudební kulisu, určenou hlavně k tomu, aby vyplnila prostor mezi zprávami a reklamou a zároveň aby posluchač neutekl pryč.

Ještě větší vlnu všelidového zájmu přinesl údernými slogany přeplněný megahit "1970", následovaný hitíky "Možná" a "Láska a jiná násilí". Popularita kulminovala do neskutečných výšin a kapele přinesla zatím jediného Slavíka. Nesnesitelně otravný a do zblbnutí ohrávaný "Tabáček" byl ale známkou toho, že ze světa pokleslé komerce není úniku. Jen občas se objevily nějaké rockově energičtější písně typu "Zadarmo", "Basama fousama" či "Spáč", kdy si pánové zkoušeli dokázat, že v nich nadále zůstalo cosi málo ze syrovějších kořenů, a někoho mohla překvapit a případně i vyděsit punkově rozjetá "Kérka". Solidní funky "Vedoucí" doplnily spíše průměrné balady "Vrchlabí", "Vakuum", "Hvězdy nad hlavou", ale také tragickou událostí obhájitelná "Šatna", autopohádková "Duše z gumy", seriálové "Ententýky" a společná píseň se slovenskými NO NAME "Na, ná, náá". Leč ačkoli to vše má stále značný rozhlasový prostor, popularita souboru poslední dobou nepatrně poklesla.

Vedle mediálně provařených bylo na výběr zařazeno i několik širšímu publiku méně známých songů, ty jsou však většinou jen výplňovou vatou. Výjimku tvoří některé rapovky, tedy "Slovní pyrotechnika" s vtipně nasamplovaným Paroubkem a živě zaznamenané "Rádio Bubeneč". Naprosto logickou tečku představuje koncertní "Vinárna U Valdštejna", jejíž parodovaná patetická zasněnost se ve finále mění ve sborově pěný a trvale neodolatelný vzkaz kurvě zkurvené.

Rozlehlá plocha dvou disků, kde nechybí snad žádný z více či méně podstatných hitů, se ukazuje sice jako potřebná, neboť na jeden disk by se všechny zásadní hitovky rozhodně nevešly, jenže také lehce rozmělňující, protože až takovou sílu, aby utáhly přes dvě a půl hodiny pozornosti, ony písně nemají. Nutno proto připustit, že deset let stará výběrovka měla větší tah.

Přestože s tím leckdo nemusí souhlasit, jednou z klíčových příčin dlouholetého úspěchu kapely se jeví vcelku obstojné texty, v nichž se obecná srozumitelnost dobře mísí s jemným vtipem i určitou popově podbízivou chytrostí. Zřetelným činitelem jsou především silné a někdy až zlidovělé slogany moderní doby, když z některých už snad ani nelze poznat, zda je kapela převzala v době jejich prvotního šíření nebo zda je vymyslela a ony se okamžitě masově vžily. Každopádně je zjevné, že mnohým se podařilo upoutat pozornost a případně se stát davovým narkotikem.

Nicméně ať už se úroveň repertoáru může jevit jakákoli, nazírání na samotnou skupinu se bude vždy lišit. Asi nemůže být pochyb o tom, že pro tisíce mainstreamově povrchních a rozhlasově omezených fanoušků může jít o vrchol veškeré existující hudby. Stejně tak je zjevné, že mnohým alternativcům či tvrdým rockerům to bude připadat až příliš jednoduché nebo vyměklé a naopak málo experimentální či progresivní, nemluvě pak o nepatřičné komerční úspěšnosti, jež je některým jedincům automaticky trnem v oku. Jenže žádná kapela není dobrá či špatná pouze proto, že se skvěle prodává, neboť mezi kvalitou a kvantitou neexistuje žádná přímá ani nepřímá úměra.

Tento výběr lze označit jako dobrý dokument o sice lidem oblíbené, ale jinak zhola průměrné kapele, která ve svém repertoáru nabízí množství nudných a nezajímavých kulisových popěvků, ale tu a tam výjimečně dokáže přijít i s něčím, co je jakžtakž hodno chvilkové pozornosti, a co je vzápětí vyváženo dalším přívalem spotřebního zboží. Jinak tomu již asi nebude.

Vrcholy CD 1: Stížnost, Punčocháče, Slovní pyrotechnika, Vinohradská č.p. 90
Vrcholy CD 2: Basama fousama, Kérka, 1970, Vinárna U Valdštejna

sestava: různá