KATAKLYSM - Waiting for the End to Come

KATAKLYSM - Waiting for the End to Come

2013 Nuclear Blast

čas: 45:01
země původu: Kanada
styl: death

KATAKLYSM dozajista patří mezi nejznámější a nejuznávanější kanadské kapely, a to i v kontextu celosvětovém. Tahle značka zkrátka něco znamená a ani přibývající roky na tom nic nemění. Borci už to na scéně drhnou více než dvacet let a sympatické je, že se už v minulosti nezdráhali udělat nějaký ten menší či větší žánrový kotrmelec, když už zkrátka cítili, že tamní potenciál je vyčerpán a přišel tak čas na změnu. Vždyť kdo z mladších fanoušků alb "In the Arms of Devastation" nebo "Prevail" by řekl, že tahle kapela kdysi začínala někde na pomezí brutal deathu a grindu?

Ten přerod se samozřejmě nikdy neodehrál hned, ale spíše postupně krystalizoval, nicméně jednou dozajista ten výrazný skok přijít musel. Ten první takový opravdu signifikantnější se odehrál na desce "Serenity in Fire", kdy kapela přeci jen ubrala na určité přímočarosti a do jejich hry se vkradly složitější party a melodie. Typickým zastáncem žánru melodického deathmetalu se ale KATAKLYSM nestali nikdy. Jejich hudba si sebou pořád nesla dostatek brutality, přičemž se mnohdy nezdráhala schovat ani za tenký blackový závoj. To jsou zkrátka fragmenty, které z hudby KATAKLYSM nikdy nezmizely a díky čemu jsou i v dnešní záplavě jiných uskupení stále charakterističtí a rozpoznatelní. Aniž bych chtěl nějak předbíhat, na podobný kotrmelec zřejmě přišel čas i nyní.

Pokud se už tedy zaměříme na aktuální počin "Waiting for the End to Come", zjistíme, že v podstatě zapadá do kontextu poslední tvorby těchto Kanaďanů. Nosné melodické riffy, občas protkány nějakou tou jednodušší "rubanicí", to vše občas proloženo nějakým tím hymnickým refrénem, který sebou nese patrné dědictví bočního projektu EX DEO. V něm by sice jakousi hlavní úlohu měl plnit pouze zpěvák Maurizio Iacono, avšak v posledních letech do něj tříští pozornost i kompletní sestava jeho domovského uskupení. Přesto nelze brát oba tyto subjekty jako totožné. Zmiňovaný projekt působí, oproti deathmetalově konzervativnějším KATAKLYSM, více hymnicky, melodičtěji a v neposlední řadě i pompézněji.

I přestože jsem již zmínil, že "Waiting for…" sebou pranic nového či převratného nepřináší, odbýt jej pouze několika frázemi si přeci jen nezaslouží. Předně se jedná o práci Jean-Françoise Dagenaise na postu kytaristy, který plní taktéž roli hlavního skladatele. Právě on stojí za melodickými riffy v jednotlivých skladbách a již zmiňovanými hymnickými refrény, přičemž se mu ovšem daří nezabřednout do vod, které bychom už mohli nazývat komerčními. Jednotlivé kompozice totiž víceméně stále drží v mezích tradičního středně tempého death metalu a jejich strukturu pouze protkává zmiňovanými elementy v pravidelných, ale zároveň pečlivě odměřených dávkách. Tohle platí tedy zejména přibližně o první polovině alba, která zní přeci jen tvrději, brutálněji a svým způsobem i primitivněji, ale myšleno v dobrém slova smyslu. Jak se číslo tracků zvyšuje, roste i množství oněch melodických prvků. Samotnou kapitolu by si snad zasloužila závěrečná klipovka "Elevate", která popírá vše výše popsané, jelikož ta jakoby přímo vypadla z produkce EX DEO. Takhle silně melodickou a pompézní skladbu byste ale na albu hledali už jen těžko.

Nové album tedy osobně vnímám jako jakési hledání cesty. Na jedné straně zde máme opravdu silné typické deathmetalové vypalovačky, které potěší každého příznivce té klasické vlny kovu smrti, ale na druhé straně se zde nacházejí silně melodické kompozice, které jakoby byly vyprodukovány někde na severu Evropy. Těžko říct, který směr je pro KATAKLYSM ten nejlepší, každopádně "Waiting for…" díky tomu působí poměrně nesourodě, až roztříštěně. Pokud bych zašel až hodně do extrému, tak mi evokuje split album dvou rozdílných kapel, ale sám nevím, kterou z nich bych si vybral. Pravdou nicméně zůstává, že po předešlém počinu" Heaven's Venom" vyzní aktuální deska přeci jen o něco více sebevědomějším dojmem, a to navzdory všemu výše popsanému.

sestava: Maurizio Iacono – zpěv, Jean-Francois Dagenais – kytary, Stephane Barbe – baskytara, Oli Beaudoin - bicí
produkce: Jean-Francois Dagenais
odkaz: facebook.com/kataklysm