06.09.16

ASGARD - Eleonora: Odhalení jinotaje

ASGARD - Eleonora: Odhalení jinotaje

2013 Pařát

čas: 37:58
styl: black

Přestože brněnský ASGARD existuje už neskutečných šestadvacet let a patří tedy k nejdéle fungujícím tuzemským metalovým kapelám, za celé ty dlouhé roky se zmohl na své teprve třetí opravdu oficiální album. Ostatně, není divu, když dříve vydával pouhá dema a regulérně debutoval až před deseti lety. Pokud vůbec lze tento soubor, třeba s ohledem na jeho letitost, označit za alespoň trochu legendární, pak maximálně v rámci brněnského blackmetalového podzemí, v jehož prostředí je však jen odvěkým stínem a vyčichlým odvarem mnohem slavnějších ROOT.

Zatímco předchozí alba byla průměrnou náloží obstarožního black metalu, aktuální nahrávka dopadá ještě o poznání hůře. Povážlivě zatuchlá směsice nejstarších metalových odnoží sice dokáže zaujmout některé metalové konzervativce, jenže v kontextu mnohem pokročilejší dnešní doby působí nedobře. Výjimečně možná zaujme nějaké to obstojné kytarové sólíčko, popřípadě jakžtakž výrazný riff, ovšem jinak jde o přehlídku hudební monotónnosti, melodické nevýraznosti či nikterak zajímavého střídání rychlejšího nebo převážně středního tempa. Vše korunuje nepříliš povedený zvuk, pateticky působící a trapností zavánějící mluvené intro a outro nebo Horejskův tuctový řev či jakože magický pološepot. Jestliže minulé album osvěžily některé netradičně uchopené kompozice, tentokráte jedinou výjimku představuje baladičtější "Pátý květen", kterýžto otextoval a pěvecky zde hostuje ó sám veliký BigBoss, z čehož se, ironicky míněno, musí všichni klanět se až k zemi.

Byl to právě Velký Šéf, kdo minule psal všechny texty a těmi docílil alespoň jakési řemeslné zručnosti. Zde napsal jediný, protože nejen veškerou hudbu, ale i ostatní slova napsal Pačess. Ten sice naznačil určitý všeobecný talent kapelou DEFEATED či sólovým albem, žel tentokrát šel skladatelsky i textařsky pod svou předchozí úroveň. Vytvořil příběh, který poetikou a atmosférou připomíná dvacet let staré album "Bloody Mary" od TUDOR, což snad až tolik nevadí, stejně jako zpracování, jež překypuje místy netradičními výrazy či obraty. Současně však zavání jistou formální neohrabaností, ale vůbec nejvíce trýzní bookletovými hrubkami jako "slybují", "zhíralá", "potemělé" nebo "zvony odbyly", což je učivo druhé třídy základní školy. Škoda, že to nikdo neráčil opravit.

Veškeré konání této zkamenělé skupiny připomíná čtvrtstoletí trvalé beznaděje, v jehož rámci se před dvaceti lety zastavil čas. A žel nic nenasvědčuje jakékoli změně.

sestava: Míra Horejsek – zpěv, Pačess – kytara, Paramba – baskytara; hosté: Herr Miller – bicí, Jiří BigBoss Valter – zpěv, Tomáš Chylík – kytara, baskytara, zpěv
odkaz: bandzone.cz/asgard