06.09.16

Ihsahn - Das Seelenbrechen

Ihsahn - Das Seelenbrechen

2013 Candlelight Records

čas: 56:29 (LE)
styl: progressive, symphonic, avant-garde rock/metal/post-black/dark ambient

Vegard Sverre Tveitan alias Ihsahn se rozhodl udělat tlustou čáru za svou minulostí a esence jeho nejslavnějšího angažmá EMPEROR, jež se jako nit táhne všemi jeho předchozími opusy, se na podzimní novince nalézá pouze ve stopovém množství. A to v podobě jeho nyní řídce využívaného, typického přiškrceného blackového syrového projevu a opulentních symfonických aranží (po kompoziční stránce nejpropracovanější v jeho dosavadní historii), kupříkladu tradiční heavymetalové postupy, jaké utvářely především jeho rané sólové počiny, vymizely docela. Název alba "Das Seelenbrechen" v němčině (ve volném překladu "Lámání duší") a nekompromisně avantgardní booklet CD tuto skutečnost jen potvrzují. Chaotická sazba textů v bookletu možná symbolicky zdůrazňuje podobně koncipovanou skladbu díla, kde jednotlivé kompozice naplňují lidové rčení - každý pes, jiná ves. Avšak její dvousloupcové uspořádání, rozdělené naopak přísně symetrickým způsobem, v podobě názvu alba, taktéž souměrně, rozsekávajíc slovo IHS – AHN (bezpochyby parafrázující název desky - ono lámání duší), značí, že i navzdory žánrové rozpolcenosti dílu dominuje koherentní, jakoby apokalyptická, atmosféra a v neposlední řadě ideové ukotvení. Jinými slovy, i kdyby se Ihsahn rozhodl hrát třeba dark ambient nebo drone, jeho rukopis nelze přeslechnout (ostatně těmto subžánrům na "Das Seelenbrechen" věnuje patřičnou pozornost).

Přitažlivá prázdnota
Vykresluje mě v katedrálách ticha
Vidět je pouze bořit se a hroutit
Jako sliby na zmrzlé zemi

A jak se prach usadil
Mé ruce se natahovaly k popelavým mrakům a ruinám
Dychtivě, až k prasknutí
Pocítit zkázu a její ozvěnu

Osobně bych byl velmi nadšen, i kdyby se Ihsahn rozhodl navázat na své předchozí majstrštyky, kde metalová složka převažovala, teprve až s pátou studiovkou si ale zřejmě uvědomil, že v rámci sólové dráhy nemusí být svázán nějakými žánrovými konvencemi. Proč nahrávat "Eremita 2", když hudba představuje toliko rozličných možností, zvlášť když Ihsahn disponuje i po tolika letech neuvěřitelným tvůrčím potenciálem, jdoucím ruku v ruce s ekvilibristickým hráčským a kompozičním umem. Okořenit progresivní metal třeba saxofonem a melodickými vokály je fajn, vzhlížení ke svým inspirativním vzorům může přinést kýžené ovoce v podobě větší diverzity, ale co kdyby se namísto stylového koření Ihsahn rozhodl vzdát pomyslný hold jednoduše vlivům, co ho za ta léta utvářely, inspirovaly, či, lakonicky řečeno, nenechaly chladným? Již dříve slyšený hutný progmetal na "Das Seelenbrechen" tvoří spíše vstupní bránu do komplexního Ihsahnova světa, jakési metaforické katedrály, jejíž klenutý dóm se rozpíná nad rozličnými architektonickými prvky. V detailu s jemnými tvary, avšak v součtu utvářející jeden masivní celek.

Ostatně ani úvodní "Hiber", snad nejmetalovější zásek alba, nelze označit jako tradiční most se starší tvorbou – spíše ony pomyslné mosty boří . Překotné progmetalové výpady se nekonají (samozřejmě ani o přímočarosti nemůže být řeč), naproti tomu jej charakterizují nervní riffy, dramatický repetitivní klávesový motiv, hutné valivé tempo, pročísnuté zlověstným vokálním přednesem, až symfonické intermezzo rozdivočelou hladinu trochu zklidní. Subtilní piáno, melodický křehký zpěv, tak trochu na způsob klidných úseků OPETH, takový je počátek následující "Regen", která se však v půli přetaví v majestátní symfonický hodokvas. Ihsahn exceluje v teatrálních sborech, nechybí ani parádní artrockové sólo – prostě husina na šíji a jeden z prvních vrcholů alba. "NaCl" – pocta poctivému progrock/metalu staré školy, opět žádná paralela se starší tvorbou, spíše však s tou à la RUSH či přesněji s jejich epigony v podobě kupříkladu PORCUPINE TREE. Ducha Stevena Wilsona cítím i v následující psychedelické tryzně "Pulse".

V případě dvouskladeb "Tacit" nastává další žánrový veletoč a nyní bych se pozastavil nad famózním výkonem bubeníka z LEPROUS Tobiase. Jeho místy až trancovní způsob hry dokonale umocňuje výslednou psychedelickou atmosféru. V "Tacit II " Ihsahn zabředává k nesmírně depresivním disonancím, navozujícím až psychotropní stavy. Jakoby za bicími neseděl rockový muzikant, nýbrž nějaký vyšinutý šaman, bubnující v extravagantním rytmu do sureálných dronových tónů. Naproti tomu začátek "Tacit I" ponejvíce upomene majestátnost EMPEROR, bicí se protentokrát nesou v rytmu vojenského marše a nechybí ani kreativně zaranžovaná trumpeta. Po dvouminutové depresi v podobě "Rec", s lehce jazzovými bicími, následuje pocta samotným psychedelickým pionýrům PINK FLOYD. Závěr kolekce obstarávají dva skličující kousky, drásavá vybrnkávačka "Sub Ater", lehce evokující podobně koncipovaný projekt OSI a dronová podivnost "See". Limitovaná digipaková edice skýtá ještě dva darkambientní bonusy "Entropie" a "Hel" – oba dva spojuje minimalistický přístup a především poslední někomu může evokovat experimentální ULVER.

"Das Seelenbrechen" je famózní deska, krok směrem, jaký bychom, ve srovnání se sólovými předchůdci, u Ihsahna neočekávali, avšak ve výsledku naprosto logický. Deska, která i po mnoha posleších nezevšedněla právě díky pestrému repertoáru. I přes svou jistou hudební rozháranost ve výsledku nadchne, považuji ji za takový eklektický kompilát toho nejzajímavějšího z nezávislé hudební scény, avšak s výsledným Ihsahnovým charisma. Vůbec bych se nebránil, pokud by tento výjimečný Nor v podobném duchu pokračoval i nadále.

sestava: Ihsahn - zpěv, kytara, baskytara, klávesy; hosté: Tobias Ørnes Andersen - bicí, Ihriel - doprovodný sbor
produkce: Ihsahn
1. Hiber