Burácení

Burácení

kompilace
2012 San Piego Records

čas: 43:29/44:34
styl: pop/rock/punk/folk/electronic

Pardubické hudební společenství se může nazývat přeborníkem v provádění lokálních výběrů. Tento je čtvrtým v pořadí, neboť už dávněji vyšly dva díly kompilace "Aromatický koktejl PaCH.cd", na které ještě poměrně nedávno navázala dvoudisková "Aromaterapie". Tentokráte však nejde o pouhý shluk několika místních kapel, ale poctu zemřelému hudebníkovi.

Jak praví obalový životopis, pardubický muzikant a básník Jan Buryánek zvaný "Burác" se narodil roku 1974 a zemřel velmi předčasně v roce 2007. Byl absolventem Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, působil ve společnosti Člověk v tísni a kampani Music Beats Local Nazi, psal nebo překládal poezii, ale také hrál či zpíval ve skupinách MARNÁ SLÁVA, K.R.K. a zejména SPIKNUTÍ, s nímž také vydal několik nahrávek, jejichž repertoár se stal základem tohoto počinu.

Kolekce dvou disků svým provedením připomíná tu předchozí zdejší výběrovku, sloučená s tributním záměrem však dává vzpomenout také na mňágožďorpský "Dáreček". Nicméně zatímco v jeho případě člověk mohl snadno srovnávat originální verze s předělávkami, tentokrát něco takového může učinit asi jen místní scény dobře znalý Pardubičák, protože většina ostatních posluchačů o žádném Burácovi ani jeho kapelách zřejmě jaktěživ neslyšela. Při vědomí neznalosti původních nahrávek tedy nezbývá nic jiného, než se zaměřit pouze na sílu samotných coververzí, přičemž v několika málo případech jde o básně, jež byly až nyní zhudebněny přímo dotyčnou kapelou.

Oba disky jsou kvalitativně velmi vyrovnanou přehlídkou převážně regionálních kapel, z nichž většina má zjevně rockové či poprockové kořeny, jež v některých případech prorůstají do oblasti punku, folku nebo elektroniky. Dvakrát se zde vyskytují pouze dva projekty a právě ony realizovaly jedinou dvakrát obsaženou píseň "Dalece blízké", kterou inteligentně popové duo Vaant & Bergman zvládlo o trochu lépe než průměrnější skupina FUNDAMENTALISTA V PÁSMU GAZI. Ta však naznačuje výraznou pozici formací s ženskými hlasy, mezi kterými dominují kabaretní MYŠTET, taneční ALEF ZERO či poprockoví CHOCOLATE JESUS, jimž obstojně sekundují HAIKU a BAKU.

Rozhodně nejznámějším pojmem je populární VYPSANÁ FIXA, které se ale plně vyrovnají skupiny jako PSYCHO.TIM, KARDIO.FM nebo DIGITÁLNÍ EXIL. Nepatrně hůře si vedou punkeři, jmenovitě sestersky načichlá DUKLA VOZOVNA a živě zaznamenaný VOLANT, jenž si po dohrání songu stihne zanadávat na politiky. Stylové zpestření přináší několikero elektroniků, přesvědčivý písničkář Josef Luňák a na závěr klavírista Václav Kramář, který se jediný obejde beze slov.

Přestože kriticky naladěný posluchač nemá příliš důvodů k tomu, aby propukal v nadšení, současně se ani nemusí děsit ničeho hrůzného. Pardubická scéna nabízí zjevně solidní počet talentovaných kapel, jejichž zásluhou zplodila svůj prozatím nejlepší společný počin, jímž naprosto důstojně uctila památku svého před šesti lety zemřelého kamaráda či inspirátora. Nepochybně na tom mají zásluhu také jeho mnohdy vyloženě pozoruhodné básně nebo písňové texty.

sestava: různá
1. Vaant & Bergman – Dalece blízké
2. FUNDAMENTALISTA V PÁSMU GAZI – Advent II.