KREYSON - Návrat krále

KREYSON - Návrat krále

2013 Petarda Production

čas: 46:24
styl: heavy/speed

"Má světovou úroveň a bude bezpochyby mezníkem v dějinách naší heavymetalové scény." (Ladislav Křížek v tiskové zprávě vydavatele)

Tolik špetka nechtěného humoru a nyní vážněji. Skupina KREYSON se po předlouhých osmnácti letech zmohla na nové řadové album, což vedle občasných posměšků budí rovněž zájem a zvědavost, která u posledních ještě žijících fanoušků přechází až ve výtrysky bezbřehého nadšení. Zpěvák Láďa Křížek, před dvaceti a více lety blonďatý idol dívčích srdcí, za tu dobu rozhodně neomládl, ale je zajisté velmi nízké, podlé a nechutné dělat si z toho nejapnou legraci.

Stejně tak je vhodné za ta dlouhá léta od předešlé řadovky raději nepřipomínat jeho hudební aktivity, k nimž patří vánoční nahrávka, album s houslistou Jaroslavem Svěceným, ale hlavně naprosto otřesný a příšerný bratrský projekt DAMIENS, z nějž se část popového slizu přelila i na pozdější živě akustické vzpomínání s kytaristou Radkem Krocem, s nímž spolupracuje dodnes. Daleko lépe dopadlo někdejší krátké obnovení spolupráce se skupinou CITRON a později oživený nejen VITACIT, ale rovněž soubor zaštítěný pavoukem křižákem, s nímž před šesti lety zplodil povedený živák z třinecké Noci plné hvězd a následně i repertoárově shodnou anglickou výběrovku.

Předloňský promo singl sliboval zbrusu nové album již pro minulý rok, s velkým zpožděním se jej však podařilo dokončit až letos. Nahrávka ještě před vydáním zamířila do trezoru, nepochybně proto, aby nedošlo k jejímu předčasnému úniku do veřejného prostoru, neboť české kultuře by tím vznikla škoda nedozírných důsledků, označitelná za národní katastrofu. Ta tedy nastala až ve chvíli, kdy bylo album za obrovského mediálního halasu konečně vypuštěno ven.

Rozhodně tím prvním, co leckomu padne do oka, je obal Marka Wilkinsona, který je sice po formální stránce snad i líbivě namalovaný, jenže znázorňující silně kýčovitý výjev převahy anděla nad ďáblem, čili dobra nad zlem, svou estetikou připomínající metalové desky z osmdesátých let. Přesto je zřejmé, že většina všechválících fanoušků je tímto obalem nadšena.

Nyní konečně k hudbě. Naštěstí se není třeba obávat nálože romanticky uslintaných balad, které jsou tu jen dvě. Chvályhodně jde o převážně tvrdou, často rychlou a dostatečně razantní heavymetalovou palbu, jež občas nahlíží i do oblasti speed či dokonce thrash metalu. Těžko soudit, nakolik upřímné je to od někoho, kdo v šestnáctiletém mezidobí mezi albem "Zákon džungle" a promo singlem nenapsal či nezveřejnil ani jedinou metalovou skladbu, přesto je to svým způsobem potěšující zjištění. Zatímco CITRON, který před třemi lety a rovněž po osmnáctileté pauze vydal novou řadovku, zní spíše jakožto takový lehce metalizovaný hard rock, Křížkův spolek působí metalově jednoznačnějším dojmem. Což však samo o sobě nic neznamená a o jeho úrovni nic neříká.

Coby samozřejmost lze označit zručnou instrumentaci, naopak hůře je na tom skladatelský potenciál, který bez Jardy Bartoně a jeho kytarové melodiky nedosahuje působivosti starých osvědčených písní. Po titulním intru "Návrat krále 1" se rozjíždí velkolepě pojatý a ostře metalový "Archanděl Michael", jehož svižný motiv zní jako totálně vykradený ARAKAIN a jeho "Promiňte slečno". Přestože v klidnější mezihře skladbě vyloženě padá řetěz, v rámci alba jde možná o kompoziční vrchol, z nějž vychází také outro "Návrat krále 2". Mezi to lepší lze zařadit ještě klipovku "Stoupáš", jejíž hutný riff se lehce pere s jemnějším refrénem, ale jako celek má tah a neobtěžuje.

Průměrněji dopadají rychlejší songy "My jo, a vy?", "Otevři oči" a "Tvá zář", jejichž údernost ještě více stupňuje intenzivně speedmetalová palba "Kde se touláš" a v nichž se již nacházejí stopy křečovitosti, která nejvíce sužuje sice proměnlivý, ale nefungující song "Možná". Naprosto tuctově zní také typicky rocková balada "Ztrácím" a ještě o něco hůře dopadá kýčovitý a rozbředlý ploužák "Dávej, dej", který nijak moc nezachraňuje ani jeho závěrečná sborová gradace.

Nutno pochválit ve Švédsku pořízený kvalitní zvuk a zkušenou produkci, o kterou se postaral slovutný kytarista Andy La Rocque, za nímž stojí zejména KING DIAMOND, ale chvilkově i třeba DEATH, a jenž si neodpustil frázovitý bookletový komentář. Stejně jako samotný frontman, jehož výron začíná slovy "Děkuji Ježíši Kristu za všechny jeho dary.". No potěš pámbu.

Rozhodně netřeba pochybovat o tom, že Křížek býval zpěvákem zcela mimořádných hlasových kvalit. Sice mu to dodnes jakžtakž zpívá a některé vypjaté momenty mají stále určitou příjemnou mrazivost, přesto už to obvykle nemá onu někdejší jiskru. Přesněji řečeno, v historickém kontextu sebe samého se už nepouští do přílišných výšek a své pověsti tak zůstává cosi dlužen, zatímco v obecné konkurenci veškerých existujících zpěváků patří nadále k těm dobrým.

Asi největší slabinou jsou texty, velmi často koncipované coby sladkobolné promluvy ve druhé osobě jednotného čísla. Občas mají více či méně duchovní nádech, čímž navazují na starou desku "Křižáci", objevuje se i protiválečné nebo sociální téma, jinak ale převládají patetické fráze o dobru a zlu, lásce, hledání, trápení či bolesti. Jednou jde o osobní tragický prožitek způsobený ztrátou blízkého člověka, což v daném případě vysvětluje onen patos, žel veškeré texty představují jen snůšku otřepaných klišé a po obsahové i formální stránce spadají do podprůměru.

Samozřejmě, že od této desky nelze očekávat jakýkoli hudební progres, ale spíše snahu o navázání na vlastní veleúspěšnou minulost. Skupina proto pokračuje přesně tam, kde před osmnácti lety skončila, a zplodila muzikantsky solidní album, které zřejmě dokáže uspokojit většinu konzervativních rockerů či metalistů, pro něž může představovat ostrůvek čehosi příjemně nostalgického, ale co zároveň trpí skladatelskou a zejména textařskou nedotažeností. Vznikla hudebně průměrná, jenže silně archaická heavymetalová nahrávka, která je pozdním dozvukem dávných časů, jež se v plné míře nikdy nevrátí, a která zní sice jako z roku 2013, jenže před naším letopočtem.

Jestliže je tiskovou zprávou naznačeno, že album "má světovou úroveň a bude bezpochyby mezníkem v dějinách naší heavymetalové scény", pak žel nutno poznamenat, že doba značně pokročila a dnes už těžko může mít onen účinek. Proto je o něco slabší než "Anděl na útěku", "Křižáci" nebo nedoceněný "Zákon džungle", zato lepší než "Elixír života". Hudba, zpěv, produkce či zvuk pospolu zasluhují 50 %, dojem však kazí především obal, texty a celková nabubřelost.

Vrcholy: "Archanděl Michael", "Stoupáš"

sestava: Ladislav Křížek – zpěv, Radek Kroc – kytara, Peter Boška – kytara, Luděk Adámek – baskytara, Michal Daněk – bicí
produkce: Andy La Rocque