AYREON - The Theory of Everything

AYREON - The Theory of Everything

2013 InsideOut Music

čas: 44:47/44:46
země původu: Nizozemí
styl: progressive rock/metal opera

U projektu AYREON nejvíce potěší, že i po tolika letech jeho existence si alba udržují konstantě vysoce nadprůměrnou kvalitu, ba co více, v případě osmého, tradičně dvou CD, "The Theory of Everything" lze hovořit o návratu k vrcholné kondici reprezentované opusy "Into the Electric Castle" či "The Human Equation". Jinými slovy jsem opět zažil podobný, až infantilní, pocit nadšení, jako když jsem se s Lucassenovou tvorbou setkal poprvé. Jak nad tím tak přemýšlím, AYREON patří k jednomu z mála současných hudebních klenotů, které pravidelně kupuji jako originál. Chci mít totiž jistotu, že nahrávky bez problému přehraji i za desítky let, protože specifickému světu AYREONu budu asi už navždy věrný.

Je snadné desku ztrhat konstatováním, že Lucassen nepřišel s ničím novým, že vše již bylo vyřčeno dříve. Opět typický přebal od dvorního "ayreonovského" malíře Jefa Bertelse, opět poměrně triviální koncept, jak z nějakého "osmdesátkového" béčka, opět materiál o rozsahu dvou CD, opět přiložené DVD s reportáží z nahrávání alba, opět různí zpěváci, zpěvačky, muzikanti (které zase Arjen teatrálně vyzvedává na letišti), prostě zase ta stará známá metalová opera se vším všudy. Jenže ona pokaždé tak báječně funguje. Použil bych příměr, že steak jste taktéž jedli už mnohokrát, ale pokaždé chutná tak výtečně, někdy sice méně vypečeně, jindy naopak po letech opět překvapí svou vábivou vůní a stejně se to má i s "The Theory of Everything". Hudba AYREON opět disponuje onou ladností, vzdušností, současně však dynamicky tepe, ostatně zpěvy snad nikdy dříve nepůsobily přirozeněji, v neposlední řadě produkci a zvuk Lucassen vyšperkoval k absolutní dokonalosti (možná k svěžímu vyznění přispěla skutečnost, že bicí se nahrávaly v jiném studiu a taktéž mastering byl svěřen další osobě).

Lucassen opět nepodcenil výběr zpěváků a muzikantů. Fascinuje mě, že mnoho z nich bych si asi nepustil v rámci jejich domovské kapely, přesto v metalové opeře plní své dramatické role dokonale. Nerad bych někoho konkrétního vyzdvihoval, zamiloval jsem si všechny. Pozorněji než dříve jsem vnímal i samotný příběh, syžet sice není nikterak komplikovaný, naopak díky přístupnosti se může člověk pozorně soustředit na texty i hudbu současně. Koncepčně se tentokrát pohybujeme mimo oblast fantastiky, přesto však o námět mimo běžné lidské chápaní nebudeme opět ochuzeni. Příběh, na němž se podílela Lucassenova přítelkyně Lori Linstruth (GUILT MACHINE) vypráví o mladém chlapci (Tommy Karevik - KAMELOT, SEVENTH WONDER), synovi výtečného vědce (Michael Mills - TOEHIDER), hledajícího syntézu kvantové mechaniky a obecné relativity, jejíž výsledkem by měla být teorie kvantové gravitace či teorie strun - známá pod obecným pojem Teorie všeho (tudíž koncept alba vychází ze současných vědeckých poznatků), který se díky své silné asociální indispozici nedokáže začlenit do společnosti. Matka (Cristina Scabbia - LACUNA COIL) viní svého manžela, že díky pracovnímu vytížení syna zanedbává a rozhodne se vyhledat psychiatra (John Wetton - ASIA, UK, ex-KING CRIMSON, ex-FAMILY, ex-ROXY MUSIC), aby ho osvobodil z jeho chaotického světa. Mezi tím učitel (JB (Grand Magus) objeví u jejich syna ukrytý mimořádný matematický talent hodný výjimečných géniů. Psychiatr se rozhodne s otcem na synovi experimentovat se speciální drogou, kterou mu tajně přidávají do jídla. Jeho stav se lepší, avšak vedlejší účinky na sebe nenechají dlouho čekat. Chlapec se sice vymaní ze svých  introvertních stavů, nicméně se s rivalem ze školy (Marco Hietala - NIGHTWISH, TAROT) vydává na dráhu zločinu, neboť díky svému talentu prolomí bankovní algoritmy. Chlapcova dívka (Sara Squadrani - ANCIENT BARDS) se snaží zabránit nejhoršímu, avšak netuší, že s otcem usilovně pracují na Teorii všeho a rozhodnou se otevřít Pandořinu skříňku v podobě temné energie...

V DVD dokumentu Lucassen prozrazuje, že si splnil svůj sen angažováním klávesových legend - Ricka Wakemana (ex-YES) a Keitha Emersona (ex-Emerson, Lake & Palmer), které si na albu střihly zajímavá sóla (obecně analogové syntezátory dílo doslova prošpikovaly), samozřejmě nechybí ani mistr klapek současné generace Jordan Rudess z DREAM THEATER, kytarové sólo si zahrála další neméně slavná persona Steve Hackett (ex-GENESIS). Velmi potěšila taktéž angažmá folkových muzikantů a nechybí ani přesahy do vážné hudby. Co říci závěrem? Smekám a opět nemám absolutně žádné výhrady. Snad jen, že s délkou necelých 90 minut by se materiál téměř vešel na jedno CD, tudíž oproti minulosti mírně zeštíhlel, avšak do množství nápadů doslova překypuje.

sestava: Arjen Anthony Lucassen - kytary, baskytara, madolína, syntezátory, Hammondky, solina Strings, Ed Warby - bicí a perkuse; hosté: zpěváci: JB (GRAND MAGUS), Sara Squadrani (ANCIENT BARDS), Michael Mills (TOEHIDER), Cristina Scabbia (LACUNA COIL) , Tommy Karevik (KAMELOT, SEVENTH WONDER), Marco Hietala (NIGHTWISH, TAROT), John Wetton (ASIA, UK, ex-KING CRIMSON, ex-FAMILY, ex-ROXY MUSIC), Wilmer Waarbroek - doprovodný zpěv; hudebníci: Rick Wakeman (ex-YES) - syntezátorové sólo, piano, Keith Emerson (ex-Emerson, Lake & Palmer) - syntezátorové sólo, Jordan Rudess (DREAM THEATER, ex-LIQUID TENSION EXPERIMENT) - syntezátorové sólo, Steve Hackett (ex-GENESIS) - kytarové sólo, Troy Donockley (NIGHTWISH) - dudy, píšťaly, Ben Mathot - housle, Maaike Peterse - cello, Jeroen Goossens - flétny, pikola, bambusová flétna, Siddharta Barnhoorn - orchestrizace, Michael Mills (Toehider) - irská buzuki
produkce: Arjen Anthony Lucassen
CD1
Phase I: Singularity:
1. Prologue: The Blackboard
2. The Theory Of Everything part 1
3. Patterns
4. The Prodigy's World
5. The Teacher's Discovery
6. Love And Envy
7. Progressive Waves
8. The Gift
9. The Eleventh Dimension
10. Inertia
11. The Theory Of Everything part 2

Phase II: Symmetry:
12. The Consultation
13. Diagnosis
14. The Argument 1
15. The Rival's Dilemma
16. Surface Tension [
17. A Reason To Live[
18. Potential
19. Quantum Chaos
20. Dark Medicine
21. Alive!
22. The Prediction

CD2
Phase III: Entanglement:
1. Fluctuations
2. Transformation
3. Collision
4. Side Effects
5. Frequency Modulation
6. Magnetism
7. Quid Pro Quo
8. String Theory
9. Fortune?

Phase IV: Unification:
10. Mirror Of Dreams
11. The Lighthouse
12. The Argument 2
13. The Parting
14. The Visitation
15. The Breakthrough
16. The Note
17. The Uncertainty Principle
18. Dark Energy
19. The Theory Of Everything part 3
20. The Blackboard (reprise)

Nový AYREON se vším, co mě na něm baví i nudí. Pořád ne tak dobrý jako "The Human Equation", ale zase mnohem přívětivější a lidštější než jeho digitální předchůdce. Přestože jsou některé postupy a výsledné harmonie zvuků pro Arjena už naprosto typické, uchovávají si díky téměř nekonečnému množství jejich kombinací stále ještě schopnost překvapit a okouzlit. Jako jedna z mála desek mě navíc "The Theory of Everything" donutila večer sednout a jednoduše poslouchat. Je totiž plná krásných drobností i velkých věcí, které stojí za to vnímat naplno. Skoro jsem si až říkal, že tvořit podobnou desku v dnešní době je obrovsky nevděčná práce.

Pokud jde o zápory, jsou u mě stejné jako v minulosti. Zpěv. Ano, ano, je to všechno super profi vymakané a promyšlené. Nicméně zatímco samotná hudba si i v perfekcionismu dokáže udržet duši, zpěv ji postrádá od první do poslední minuty. Nemám rád všechny ty výkruty, rozsahy a změny hlasů. Přijde mi to neosobní a opravdu nudné.

Někteří též tradičně spílají délce celého díla. Jenže novinka přitom vůbec není tak dlouhá, jak by se při pohledu na seznam skladeb a jejich členění mohlo zdát. Ve skutečnosti je o dobrou čtvrthodinu kratší než její dva 100minutoví předchůdci a ve srovnání s minulou deskou "01011001" je taky o poznání kompaktnější a ucelenější k poslechu.

hodnocení: 90 %
Petr Macháček

100 %