06.09.16

FREDAG DEN 13:E - Tjugohundratretton

FREDAG DEN 13:E - Tjugohundratretton

2013 EveryDayHate

čas: 38:29
styl: D-beat/crust/punk

Název kapely "Pátek 13." nepatří mezi zrovna nejoriginálnější, přesto při použití švédského ekvivalentu FREDAG DEN 13:E (čti Fredag den trettonde) působí minimálně zajímavě. Ten si v roce 2006 zvolila partička kluků z Göteborgu, která v našich končinách není moc známá. Přitom za dobu své existence stihla vydat samostatné 7"EP, album "Under Iskalla Fanor" a dvě split 7"EP s DOBERMANN CULT a TRUBBEL. Krom toho se v roce 2010 představila na festivalu Play Fast or Don´t a o tři roky později v Praze.

Na druhém albu jednoduše pojmenovaném "2013" najdeme v podstatě to samé, co na debutu. Jen s tím rozdílem, že muzika je vyzrálejší, propracovanější a trochu melodičtější. Na svižný rock´n´rollový základ vycházející z odkazu MOTÖRHEAD je nabalena punkově kytarová dravost, přičemž druhá kytara hraje podmanivé melodické vyhrávky nebo metalová sóla. Prostě klasický scandicrust s naléhavým uřvaně přiškrceným hardcore vokálem.

Nějak podobně relativně nedávno hráli i naši MALIGNANT TUMOUR, se kterými je podobnost nejzřetelnější v šlapavé "Hög på gud". Tohle je jasná (možná tak trochu prvoplánová) hitovka. Za vyzdvižení ale stojí i skladba "Prestigehyckleri" s úderným refrénem. Nebo pomaleji se rozjíždějící do chytlavě svižného metalického crustu čtyřminutová "Arbeta eller dö", která vlévá čerstvou krev do žil a hlavně ve svém závěru si mě podmanila.

Nemyslím, že tahle kapela trpí triskaidekafobií a věří na pověry o nešťastné třináctce, protože album, které kromě CD vyšlo v kooperaci několika labelů i jako LP na čirém vinylu, obsahuje stylově 13 skladeb (stejně jako to minulé). Jestli se ale tomuto tématu věnují i texty nedokážu posoudit, protože jsou všechny v rodné švédštině. A pokud vás u sestavy matou dva basáci, tak vězte, že ten druhý (Peter) na albu vypomohl s vedlejšími zpěvy a po odchodu toho prvního (Skägget) zaujal jeho místo na postu baskytaristy.

I když FREDAG DEN 13:E nehrají nějak extra originální muziku, protože tohle tady už ze severu přišlo tolikrát, a ani nedosahují takového věhlasu jako třeba jejich krajané WOLFBRIGADE, přesto si zaslouží pozornost. Prostě se toto album příjemně poslouchá a přes svou délku nezačne nudit. Kapela je hojně koncertující, tak snad se zase někdy ukáže v našich končinách.

sestava: Anders – zpěv, Jacob – kytara, zpěv, Stoffe – kytara, Skägget – baskytara, Niclas – bicí, Peter – baskytara, zpěv
odkaz: facebook.com/fredagden13e
1. Tusentals döda ögon