06.09.16

TITANIC - Double Time

TITANIC - Double Time

2013 Vinná muška

čas: 47:45
styl: heavy

Když brněnský TITANIC před dvaceti lety vydal své nepříliš úspěšné třetí album, asi těžko někdo mohl předpokládat, že na čtvrtou řadovku se bude čekat dlouhých dvacet let. Přestože to trvalo ještě déle než kapelám CITRON a KREYSON, na jejichž novou tvorbu se čekalo shodně osmnáct let, kupodivu ani ony dvě dekády nejsou českým metalovým rekordem, který s dvaadvaceti lety pauzy drží ASSESSOR. Ovšem i to je pořád ještě málo oproti REBELS, mezi jejichž jedinými dvěma alby zeje jedenatřicetiletá propast. Nicméně i těch dvacet let je jistě dlouhá doba.

Soubor se zde sešel v bezmála klasické sestavě, neboť tři ze současných čtyř členů jsou pamětníky té nejslavnější éry z konce osmdesátých let. Chybí jen kytarista Miroslav Horňák a bubeník Stanislav Fric, který však alespoň napsal většinu textů, s nimiž si poradil docela uspokojivým způsobem, zatímco za bicími jej, jak se poslední dobou stalo zvykem, kvalitně nahrazuje Marthus z mezinárodně proslulých CRADLE OF FILTH či jeho osobního projektu INNER FEAR.

Nové album tvoří přemýšlivě vystavěné kompozice, jež charakterizuje převážně střední tempo, hutné kytarové riffy a místy i vyloženě jiskřící sóla, v nichž exceluje Georgi Enchev. Oproti dva roky starému a nepříliš zdařilému koncertnímu záznamu vše působí zvukově, instrumentálně i pěvecky zjevně lépe, což znamená, že o pár let mladší bubeník své starší kolegy tentokrát nezastiňuje, ale vše se odehrává v rovnováze. Taktéž je zřejmé, že Zdeněk Černý je zcela jednoznačně lepší zpěvák než na tomto postu po několik let často zastupující baskytarista Milan Hanák.

Mnohé písně zdobí poměrně výrazné melodické refrény, o čemž svědčí nejen "Hráč", "Být či nebýt" či titulní "Double Time", ale i svižnější "Chlapi sobě", jediná připomínka dávných speedmetalových časů. Jak naznačuje orientálními motivy protkané "Zrcadlo" nebo "Soudnej den", současné tvorbě souboru vévodí spíše snaha o typicky hardrockovou či heavymetalovou majestátnost, což má cosi do sebe, byť mnohé skladby jsou možná až zbytečně dlouhé a alespoň jedna kratší svižnější odpichovka či úderně přímočará hitovka by albu prospěla. Nechybí však tvrdnoucí balada "Guy Babylon", jež nezní špatně, přestože působivosti starších klenotů přece jen nedosahuje.

Minimálně dvě položky jsou staršího data. Jde o velkolepě pojatou kompozici "Otčenáš", v minulosti vydanou v anglické verzi pod názvem "Set Me Free", a dále o opětovně nahranou prastarou singlovku "Vizáž", jejíž riffové pojetí připomínající ARAKAIN se lehce vymyká zbytku alba a naznačuje, že tvůrčí přístup kapely se za ty dlouhé roky trochu změnil. Co naštěstí zůstává, je síla obou těchto skladeb, byť v druhém případě mohutně přiživená faktorem nostalgie.

Důstojné album převážně starších pánů sice nepohne kormidlem dějin, přesto dopadá vcelku dobře. Současně platí, že kdo v tom všem bude hledat rysy žánrové zastaralosti, ten je tam spolehlivě najde, na druhou stranu, očekávat od kapel tohoto druhu nějaký stylový vývoj může snad jen úplný blázen. Jak se dalo předpokládat, úroveň nové nahrávky nedosahuje na alba "Metal Celebration" ani "Ábel", nicméně dopadá o něco lépe než trojka. A stejně tak lépe než tři roky staré album Pařízkovy formace nebo ještě nedávný a humbukem provázený Křížkův počin.

Vrcholy: "Hráč", "Otčenáš", "Být či nebýt"

sestava: Zdeněk Černý – zpěv, kytara, Georgi "Joro" Enchev – kytara, Milan Hanák – baskytara, Martin "Marthus" Škaroupka – bicí
1. Hráč