SIGUR RÓS - Kveikur

SIGUR RÓS - Kveikur

2013 XL Recordings

čas: 48:22
země původu: Island
styl: post-rock

Islandský zázrak SIGUR RÓS disponuje pestrou tvorbou, jakou nikdy nebylo snadné zaškatulkovat. Proč taky, že? Současně však skupina nezřídka podnikala silně introvertní hudební eskapády, skládala velmi osobité kompozice, avšak občas jejich hudba flegmaticky plynula jako mlha, líně se přelévající nad vrcholky kopců. Prostě dáte u první skladby play a tak nějak až v půli alba zjistíte, že první song už dávno odehrál, avšak nějaké dramatické překlenutí se nekonalo. V tomto ohledu jsem  třeba dodnes nepobral až příliš psychedelický, ve své podstatě transovní debut "Von". Na, všemi do nebes vynášeném, "závorkovém" albu "( )" se skupina žánrově více usadila a hovořilo se o post-rockové revoluci (i když z oněch časů spíše preferuji Skoty MOGWAI a jejich přelomové "Happy Songs for Happy People"). Osobně jsem si k SIGUR RÓS našel cestu až díky nádherně poetickému klipu "Glósóli" a především dokumentárnímu DVD "Heima", jinými slovy, čím se stávala tvorba Islanďanů uchopitelnější, tím více si získávala mé srdce, nicméně na "Með suð í eyrum við spilum endalaust" už šli posluchačům naproti přespříliš. K skoro ambientnímu "Valtari" cítím podobný vztah jako ke zmiňovanému debutu, trefa do černého se opět koná až s letošní sedmou řadovou nahrávkou "Kveikur".

Deska vznikla v zredukované sestavě po odchodu klávesisty Kjartana Sveinssona a dá se jednoznačně hovořit o nové kapitole SIGUR RÓS. Hned úvodní "Brennisteinn" považuji za jednu z nejvýraznějších kompozic kariéry kapely. Působí na poměry předchozí tvorby nezvykle syrově, post-rockově naléhavě a rovněž nechybí ani drásavé minimalistické klávesy, které si na svá bedra vzal bubeník Orri Páll Dýrason. Skupina se zde dotýká elementární podstaty post-rockového žánru, aranžérsky se sice drží při zemi, o to více atakuje posluchačovy pudové smysly. Výtečný klip od Andrewa Thomase Huanga výsledný dojem umocňuje. Následující "Hrafntinna" naléhavou emocionální rovinu ještě prohlubuje, aby trojka "Isjaki" přinesla kontrastní hravé, či vyloženě pozitivní momenty.

Za nejsilnější stránku kolekce považuji její kompoziční konzistenci, přestože jednotlivé tracky na sebe přímo nenavazují, taktéž ale nelze hovořit ani o striktně separátní písničkové formě. Nahrávku ponejvíce stmeluje jednotná specifická atmosféra. Jistá syrovost, až zemitost, nepramení ani tak z kompozičního záměru ve smyslu rockového přitvrzení, nýbrž z notně organického či, chcete-li, přírodního zvuku. S přivřenýma očima lze hovořit o jakémsi (neo)folkovém přesahu, nechybí ani skoro až šamanská tribal rytmika, v drzém kontrastu pak působí skoro až industriální samply a ruchy (nejvýraznější asi v titulní "Kveikur") nebo typický Birgissonův  shoegazový vokální projev.

"Kveikur" je ve své podstatě přímočaré dílo, avšak operuje s dokonalým dávkováním emocí, prakticky po celou dobu poslechu jsem zažíval jistou katarzi. Deskou prostupuje určitý neklid, drásavost, avšak rovněž pokora a smíření. Kapela formátu SIGUR RÓS by si mohla v klidu užívat zaslouženou slávu, naproti tomu i po tolika letech nahrává ambiciózní díla, zcela oproštěná od zažitých konvencí, bez tlaků z venčí. CD "Kveikur" de facto do puntíku definuje, jak by mělo znít pořádné indie album.

sestava: Jón Þór Birgisson – zpěv, kytara, Georg Hólm – baskytara, Orri Páll Dýrason – bicí, klávesy
produkce: SIGUR RÓS
1. Brennisteinn