06.09.16

NOISEM - Agony Defined

NOISEM - Agony Defined

2013 A389 Recordings

čas: 25:46
styl: old-school thrash/death/grind

V záplavě dnešních mladých začínajících kapel působí NOISEM tak trochu jako zjevení. Žijeme v době moderních technologií, které se logicky promítají i do hudebního průmyslu, a to ať se se nám to líbí nebo ne. Nevyhnulo se to samozřejmě ani odvětví metalovému, a tak dnes i ta nejbezvýznamnější kapela může na trh přijít s albem, jež se vyznačuje nejen křišťálově čistým, ale mnohdy až zvráceně přeboostrovaným zvukem. Právě tato doba zplodila i NOISEM. Kapelu, která se vymyká všemu výše popsanému.

Už první pohled na cover alba napoví, že tady bude něco jinak. Jednoduchá černobílá malba, jež vám možná stejně jako mně bude na první pohled evokovat album "World Downfall" od legendárních TERRORIZER. Což by nebylo úplně špatně, i když blíže mají kluci spíše k takovým REPULSION. Pokud vás zaráží výraz kluci, tak vězte, že věk členů téhle bandy se pohybuje v rozmezí 15-20 let, což je fakt, jemuž budete jen těžko věřit, až se vám jejich hudba prožene vašimi sluchovody. Základem všeho jsou rychlé thrashové riffy, které jsou místy více, jindy zase méně okořeněny prvky deathu a grindu. Výsledkem se ale jeví zběsilá jízda, ze které se jen těžko vyskakuje ven.

Jako první vás přivítá skladba "Voices in the Morgue", jež hned od prvních tónů jede jako válec nezastavitelně kupředu. Žádné intro ani nic podobného, zkrátka okamžitý odpich a jede se. Po dvou minutách sice přijde menší zvolnění a dostaví se pomalejší valivější pasáž, jenže tuto krátkodobou letargii po chvíli pročísne sólo, jež by se neztratilo ani v inventáři takového Kerryho Kinga a plyn je zase dole u podlahy a jede se dál. Jméno Kerryho Kinga nezmiňuji náhodou, protože vliv SLAYER je v této bandě taky setsakramentsky znát, za což se ale borci nemusí nikterak stydět. Ze studnice nápadů této kultovní smečky čerpali i mnohé slovutnější jména. Další podobné zvolnění nastává až ve čtvrté "Mortuary", což vám snad dá dostatečnou představu o tom, jakáže to pekelná jízda se na této desce odehrává. Popisovat skladby jednu podruhé nemá smysl. Abych se přiznal, jen těžko se mi rozlišují od sebe, což je jeden z největších záporů této desky, ale upřímně - koho to v tomto případě zajímá? Ze zaběhnutého vzorce se trochu vymyká snad jen poslední "Agony Defined", ve které můžete slyšet více grindu, než je tomu v kterékoli ze skladeb dříve. V jejím případě se tempo otáček neustále přelívá z nižších do vyšších a zase naopak, což skýtá možnost, aby nás kluci přesvědčili o tom, že hru na svoje nástroje zvládají absolutně bez problémů.

"Agony Defined" zkrátka patří mezi alba, které nesedne každému. Pokud hledáte určitou formu vyššího umění a ukázky hráčské virtuozity, sáhněte jinam. Zde nic podobného nenajdete, a možná by se chtělo říci i bohudíky, protože album zní neuvěřitelně živelně a organicky. Žádný kalkul, nic podobného. Jedná se o album, kde mi srdce říká, ať hodnotím vysoko, protože z něj mám pocit jako už dlouho ne. Borci navíc vsadili spíše na kvalitu než kvantitu, a tak album není zbytečně natahované a na ploše 26 minut tak nenajdete jediného hluchého místa. Na druhou stranu je zde ale ten fakt, že skladby je skutečně obtížné od sebe nějakým způsobem rozlišit. Ani na desátý poslech jsem nebyl schopen určit, která že to skladba momentálně hraje. Taky nesmíme zapomenout, že doba opravdu pokročila a je těžké uspět s albem, které jakoby se zaseklo na rozmezí 80. a 90. let, i když proti tomu NOISEM bojují celou svou prohnilou duší. Za to mají můj respekt a uznání. A taky natočili nesmírně zábavnou desku, která, ač to zní možná jako oxymóron, působí na dnešním hudebním trhu až nebývale svěže.

sestava: Yago Ventura – baskytara, Harley Phillips – bicí, Sebastian Phillips – kytara, Travis Stone – kytara, Tyler Carnes – zpěv
odkaz: facebook.com/NoisemBaltimore
1. Voices in the Morgue