06.09.16

PRVNÍ HOŘE - Imaginarium

PRVNÍ HOŘE - Imaginarium

2013 Kontra Production

čas: 42:33
styl: experimental/progressive/crossover

Jeden z nejpozoruhodnějších úkazů tuzemské hudební scény, poťouchlý multižánrový kabaret PRVNÍ HOŘE, se hlásí s již pátým řadovým albem. Přestože pánové předvádí velmi originální a instrumentálně vytříbený materiál již od svého debutu "Na úpatí", ve větší míře byla jejich tvorba objevena až se třetí deskou "Lamento". Ta byla ověnčena žánrovou cenou Anděl a poprávu vyhrála i Břitvu desetiletí. Následující počin "Club Silencio" byl sice důstojným nástupcem, ale vysoko nastavenou laťku svého předchůdce se mu dle mého názoru překonat nepodařilo a i reakce hudebních publicistů se zdály poněkud vlažnější.

Ani novinka "Imaginarium" zcela jistě nezpůsobí obdobný šok a nadšení, které doprovázely přelomové "Lamento". Vyvolat na scéně tak výrazný rozruch, už se spolku asi nepovede, pokud tedy nepřijde s nějakým překvapivým žánrovým veletočem. To však rozhodně neznamená, že by následující alba musela být nutně kvalitativně méně zdařilá. Aktuální počin naopak kapelu zastihuje ve vrcholné formě a přináší opět vydatnou porci neotřelých nápadů, originálních postupů, překvapivých zvratů, zábavy a udržuje posluchače neustále ve střehu.

Ačkoliv výčet žánrových ingrediencí zůstává stále v podstatě stejný, jejich poměr se lehce mění. Na novince jsou poněkud upozaděny elektronické prvky a Urza s Bertrámem jakoby se svými nástroji stále více objevovali kouzlo progresivně-rockových rejstříků. Ve větší míře také postrádám pasáže extrémnějšího rázu. Objevují se prakticky jen v singlu "Absurdistán", k jehož (bohužel) zkrácené verzi vznikl i videoklip. Píseň doslova ohromí pěveckou pestrostí. Emotivní deklamace střídají nelidský hrdelní ryk, zazní zde sbory a dokonce i operní manýra. Druhá polovina skladby se navíc zvrhne v temně psychotický masakr s industriálním odérem. Obdobné výrazové rozmanitosti už se na zbylých položkách alba docílit nepodařilo, což je z mého pohledu trochu škoda. I přesto by ale bylo liché označit je za méně povedené. Nahrávka je především silná jako celek a i přes instrumentální bohatost a vytříbenost přináší spoustu silných nosných momentů, které se vám zaryjí do paměti již po několika málo posleších.

Samostatnou kapitolou zůstávají texty. V nich u nás Urza minimálně na tvrdé scéně nemá konkurenci. Dokáže být úsečně ironický, pateticky rozmáchlý, rozněžněle melancholický, rýpavý, glosující každodenní realitu a zároveň má dar podat toto vše s notnou dávku humoru, sdělnosti a poetičnosti. Vzhledem ke kreativitě, s jakou si umí s naším jazykem hrát, by bylo vyloženě hříchem volit univerzálnější angličtinu, jakkoliv by se tím zvýšily šance spolku uspět i v zahraničí.

Přestože "Imaginarium" v podstatě nevnáší do tvorby PRVNÍHO HOŘE nic nového či překvapivého, jedná se opět o nesmírně zábavnou a poutavou desku, která nechává drtivou většinu tuzemské scény daleko za sebou. Multižánrovost ruku v ruce se skladatelskou invencí, uměřenou teatrálností, instrumentálním mistrovstvím a textařskou rafinovaností znovu přináší své plody, aby oblažila duše všech milovníků kvalitní hudby s otevřenými obzory.

sestava: Milan Urza – kytary, zpěv, Bertrám – klávesy, zpěv, programming, Pan Klaun I. – akordeon, Jiří Hes – baskytara, Medák – bicí; host: Barbora Mochová – zpěv
produkce: Milan Urza, Bertrám a PRVNÍ HOŘE
odkaz: prvnihore.moxo.cz