GRACE DISGRACED - Enthrallment Traced

GRACE DISGRACED - Enthrallment Traced

2013 Buil2Kill rec.

čas: 43:51
země původu: Rusko
styl: death

Moskevská kapela GRACE DISGRACED sice existuje už od roku 2004, ale během té relativně dlouhé doby moc nahrávek nezplodila. Až nyní, po letech hledání vhodných hráčů na posty bubeníka a baskytaristy, je tady debutní album. I když ani to není žhavou novinkou, protože vyšlo nejdřív u ruského Morehate prod. a o rok později u italských Buil2Kill records.

Hned od začátku poslechu "Enthrallment Traced" jsem ze všeho nejvíc cítil velký vliv kapely DEATH. A to nejen z hudby, ale hlavně ze zpěvu. Zpěv Poliny totiž nejvíc připomíná právě Chucka Schuldinera díky zabarvení hlasu a frázování. Ani se nechce věřit, že ten growling patří křehké dívence. Ovšem ovládá ho mistrně v různých polohách a přitom zní přirozeně a nenásilně.

Po hudební stránce je to death metal, technický a zároveň přiměřeně brutální. Nechybí zde zvraty tempa, těžké riffy nebo naopak pomalé pasáže. Ve skladbách je obsažena melancholie i agrese. To vše jen díky rozmanitým a do detailu propracovaným partům jednotlivých nástrojů. Kytarové vyhrávky plné smutku jsou citlivě podpořeny baskytarou. Zároveň bubeník přesně ví, v který okamžik přidat technické kudrlinky nebo naopak nekompromisně přitvrdit. Ostatně, ze samotného poslechu je patrné, že tihle hudebníci ovládají své nástroje s bravurou a lehkostí.

I když bych vyzdvihl zejména chytlavé "Psycho Cycle" a "Adzhimushkai", tak album působí kompaktním dojmem, a proto se v něm posluchač nezačne ztrácet. Nejdřív mi sice délka songů připadala dlouhá, ale tohle jsou košaté kompozice, které nejsou zbytečně roztahané a monotónní. Jen je v nich navrstveno množství pestrých motivů, které zde mají své místo. Navíc některé ze skladeb složil kytarista Aleksandr, který je výhradním autorem hudby, až po přečtení textů a na základě pocitů, které v něm vyvolaly.

Texty jsou opravdu dlouhé a čerpají ze zajímavých námětů především z vlastního okolí a různých smutných životních situací. Ale třeba "Prophecy Of The Somnambulist" o lidských loutkách je na motivy starého filmu "Kabinet doktora Caligariho". "Adzhimushkai" je zase inspirován událostí na Krymském poloostrově během 2. světové války, kdy ve stejnojmenném lomu vznikly katakomby, ve kterých žilo několik tisíc lidí. Jednotlivé texty jsou pak doplněny obrázky a společně s hlavní kresbou tvoří jakýsi celek. Ne, že by mě podobné kreslířské umění nějak ohromovalo, ale oceňuji ten smysl pro detail a rozpracování ústřední linky.

Na debut je to dobře odvedená práce s opravdu povedeným zvukem. Až se mi nechce věřit, že nahrávka nevznikla na Floridě v 90. letech, ale na konci roku 2010 v Rusku. Možná kapela ještě potřebuje trochu dozrát, ale jinak je to plynulá a nenásilná provázanost staré školy s modernější větví, která zní celkem profesionálně. Potenciál tady je, tak uvidíme, jak s ním bylo naloženo. Začátkem roku 2014 by totiž mělo vyjít druhé album "The Primal Cause: Womanumental". A fandové technického death metalu by měli být ve střehu.

sestava: Polina Berezko – zpěv, Aleksandr Klaptzov – kytara, Yuriy Korotovskikh – baskytara, Andrey Ischenko – bicí
odkaz: facebook.com/gracedisgraced
1. Prophecy Of The Somnambulist