06.09.16

INSANIA - Zapal dům poraž strom…

INSANIA - Zapal dům poraž strom…

2013 X Production

čas: 43:39
styl: crossover

Brněnská INSANIA okupuje tuzemská pódia již od konce osmdesátých let a ještě před pádem bolševického režimu stihla vyfasovat zákaz činnosti. Po různých peripetiích a dočasné změně názvu na SKIMMED přišel roku 1994 úspěšný debut "Crossfade", načež odstartovalo zlaté období kapely a její častá prezentace na zahraničních pódiích a pronikání do masových médií. Tato éra skončila symbolicky zhruba na přelomu tisíciletí, po němž se začala odehrávat další kapitola. Pánové podepsali smlouvu s Redblackem respektive X Production, u nichž vydávají dodnes, a prostor začínal ve stále větší míře dostávat rodný jazyk, což vyvrcholilo albem "Rock'n'Freud", které jako první bylo nazpíváno kompletně v češtině, jíž se spolek drží dodnes.

Osobně považuji INSANII za nesporně kvalitní seskupení, které se prezentuje originální a snadno identifikovatelnou tvorbou, zároveň ale jde z mého pohledu o jednu z nejpřeceňovanějších kapel u nás. Minimálně od alba "Trans-mystic Anarchy" je nepsaným pravidlem, že po vydání následuje lavina nekriticky nadšených recenzí a poté zařazení do nejužší nominace publicistických cen Anděl v žánrové kategorii "hard'n'heavy" a okupování nevyšších pozic obdobně laděné ankety Břitva. Z toho by se dalo celkem jednoznačně vyvozovat, že INSANIA je suverénně nejlepším tuzemským spolkem tvrdé scény, což se však podle mě s realitou tak úplně neshoduje.

Ačkoliv se pánové původně etablovali na punk/hardcorové scéně, v současnosti jejich projev osciluje spíše na pomezí rocku a metalu. Jejich novinka víceméně pokračuje v trendu "Kultu hyeny" a skladby se zdají opět o něco přímočařejší a přístupnější. A to má samozřejmě své výhody i úskalí. Pozitivně lze bezesporu vnímat fakt, že "Zapal dům poraž strom…" je určitě nejhitovější deskou v historii spolku. Stačí několik málo poslechů a většina refrénů se vám okamžitě vryje do paměti. Nápadité a zemité riffy, úderná rytmika i moderně pojaté klávesové rejstříky působí poměrně svěže i aktuálně a jsou velmi přiléhavé ke střednímu tempu, v němž se album prakticky po celou dobu odehrává. Jenže INSANIA zde trochu působí dojmem karetního hráče, který nedočkavě vyloží všechny trumfy hned na začátku a pak už nemá co hrát. Prvotní seznámení s tímto počinem se sice může zdát jako více než uspokojivé, nicméně opakovanými poslechy nadšení postupně vyprchává. Jeho největším problémem je zkrátka jistá jednotvárnost a nízká trvanlivost.

Zatímco textově se pokračuje ve vymezování se vůči stádnosti a zavedeným pořádkům, z hudby samotné, zdá se, rebelie postupně vyprchává. Místo ní vystrkuje růžky nenáročná bigbítová zábava, která se chvílemi začíná přibližovat univerzálně-podbízivému výrazivu tuzemských mainstreamově-rockových kapel. To platí zejména pro skladby "Sfoukni za mě svíci" či závěrečnou "Neprojdou!", které by jen v lehce pozměněné podobě mohli hrát klidně ŠKWOR nebo CHINASKI, aniž by to někomu přišlo divné. Tohle dle mého názoru INSANIA rozhodně nemá zapotřebí a je to snad i v příkrém rozporu s celou filozofií její existence. Naštěstí se ale na albu nachází i zdařilejší kousky s absencí odéru českého rádiového éteru. Mezi ty nejlepší patří například singl "Božská komedie" (ač text působí poněkud samoúčelným dojmem), "Píšu ti švabachem" s potemnělou atmosférou a zabijáckými riffy, dramaticky působící "Základy zla" či energická "Démoni jsou mezi námi".

Jak už jsem výše naznačil, textově se frontman Poly pohybuje stále ve stejném teritoriu. Ironicky pojatá kritika současné společnosti se opět mísí s rouhačskou bezbožností a já si pomalu začínám pokládat otázku, nakolik je v ateistickém státě příkré vymezování se vůči křesťanství smysluplné či dokonce šokující. Ač obecně považuji lyrickou stránku INSANIE za povedenou, toto už mi přijde jako poněkud dětinský relikt a klidně bych se bez něho obešel. Pro kapelu je ale dle jejích slov z jedné starší písně rouhání evergreenem a je zřejmě věcí vkusu fanouška, nakolik tuto filozofii přijme za svou. Mnozí by ji ale narozdíl ode mě asi v tvorbě spolku značně postrádali, což chápu.

Ač z celkového vyznění recenze vyplývá, že můj postoj k albu "Zapal dům poraž strom…" je převážně negativní, není tomu tak. I přes všechny výše zmíněné výtky jde o solidní a profesionálně odvedený kus práce, který je v rámci naší scény bezesporu nadstandardní a obsahuje spoustu nápaditých pasáží a povedených momentů. Místy se mi zkrátka jen zdá, že zvyšující se míra přímočarosti a hry na "první signální" začíná kapele a jejímu, pokud použiji oblíbené klišé, podvratnému charakteru, pomalu podrážet nohy. Zatím to dopadlo bez výraznější "ztráty kytičky", přesto by se INSANIA měla řádně zamyslet nad tím, kam dál se vlastně v budoucnu chce posunout…

sestava: Poly – zpěv, kytary, Klíma – baskytara, Tudy – klávesy, BlackDrum – bicí; hosté: Slakh – zpěv, Liduška Karásková – zpěv
produkce: Tom Šlápota
1. Božská komedie