CHTHONIC - Bú-Tik

CHTHONIC - Bú-Tik

2013 Spinefarm Records

čas: 40:36
země původu: Taiwan
styl: melodic black/death

CHTHONIC jsou pro mnoho posluchačů zřejmě velkou neznámou, přestože tato taiwanská kapela existuje již od roku 1995 a "Bú-Tik" zastává již sedmé pořadí mezi jejich dlouhohrajícími nahrávkami. Žánrově se kvintet  pohybuje ve vodách progresivnějšího heavy/black metalu, přičemž černěkovová stránka zůstává aktuálně spíše jen v pozadí. Úvodem by nebylo od věci historii této partičky blíže představit, přece jen taiwanský metal je u nás poněkud exotická záležitost.

Roku 1999 kapela debutovala poněkud syrovým dřevním albem "Where the Ancestors' Souls Gathered", CHTHONIC jakožto začínající spolek nezapřel jistou dávku amatérismu, ovšem už v té době s rodícím se smyslem pro originalitu. Žánrově se jednalo o mix atmosférického blacku s příměsí syrového heavy metalu. Dalšími dvěma alby "9th Empyrean" a "Relentless Recurrence" skupina utužila epický rozmach své tvorby, kdy mohutné osmiminutové hymny střídaly krátké vypalovačky a akusticko-klávesové mezihry umocňovaly orientální atmosféru. Ve velké míře skupina do své hudby zakomponovala tradiční třístrunné čínské housle erhu, které se staly jejím typickým poznávacím znakem. Po textové stránce se skupina rovněž vyprofilovala jako vypravěči starodávných duchovních příběhů jejich rodného ostrova či boje za svobodu.

V roce 2005 přicházejí CHTHONIC s nahrávkou "Seediq Bale", která uvozuje trilogii o historii Taiwanu a jeho boji s čínskou nadvládou. Dlužno dodat, že kapela poněkud zjednodušila a zpřístupnila delší kompozice, nahrávka tak získala více hitový potenciál, ovšem lehce na úkor atmosféry. Rovněž se jedná o první CD dostupné i v anglicky zpívané verzi. Následovník "Mirror of Retribution" se nesl v radikální kompoziční změně, kdy dlouhé epické skladby vystřídaly úderné krátké, včetně chytlavých vypalovaček, avšak disponující bohatými klávesovými rejstříky s houslovým doprovodem. Hitovost šla ruku v ruce s agresivitou s odhalenými heavy metalovými kořeny. S nástupcem "Takasago Army" se CHTHONIC nacházejí ve své vrcholné formě. Vkusně chytlavá fúze heavy/black metalu s klávesovými aranžemi zde kulminuje, jednotlivé nástroje dosahují naprosté symbiózy - nenacházím slabého místa. Kapela nesmírně důstojně uzavírá svoji trilogii a nové obzory nyní přináší loňská "Bú-Tik". Nebo ne?

Je poměrně těžké navázat na tak úspěšnou a kritikou vřele přijatou desku, jakou byla zmiňovaná "Takasago Army". CHTHONIC na to jdou od lesa, nebo spíš od buddhistického chrámu, jak napovídá intro CD. Nic neočekávaného, tudíž za první skutečný song lze považovat až klipovou vypalovačku "Supreme Pain for the Tyrant". A k němu nemám výhrad, neboť je ukuchtěn z původní receptury - kila riffů, rychlé bicí, klávesová mezihra a zakončení orientálním strunným nástrojem. Když zpěvák Freddy ke konci skladby deklamuje: "Let me stand up, like a Taiwanese", ta naštvanost a síla je až hmatatelná. "Sail into The Sunset Fire" přináší vesměs opět podobně chytlavé postupy, ovšem tentokrát postavené více na kytarových riffech. Následující, opět vynikající, "Next Republic" nelze označit jinak, než jako bezostyšný heavymetalový nášup se zkresleným vokálem a chytlavým refrénem. Ovšem nějak mi malinko začíná chybět epičnost, nahrávka prostě nekompromisně uhání vpřed. "Rage of my Sword" sice nějakou epičnost i tvrdší bicí přinese, ale více nezaujme, naopak vyvolává ve mně představu toho, jak chudě by tato skladba působila na předchozí skvělé desce. V podobném duchu se nese i "Between Silence and Death", jedná se o rychlou skladbu, kde klávesy evokují CD "Seediq Bale", avšak pocit nadšení se nedostavuje. "Ressurection Pyre" staví na hezkých vokál efektech a opět vynikajícím textu, hudebně nezní špatně, ale proti začátku desky zde postrádám opět jistou originalitu, jedná se prostě o sázku na jistotu. Naproti tomu poslední dvojice "Set Fire to the Island" a "Defenders of Bú-Tik Palace" reputaci kolekce napravují. První jmenovaná se nese opět v chytlavém duchu a přináší tentokrát zajímavější klávesové linky a ženský zpěv. Delší závěrečná nezapře výpravnější charakter (nenechte se mýlit, delší  znamená u dnešních CHTHONIC pouze 5-6 min.)  a na rozdíl od předchozích skladeb disponuje spádem a výtečně zakomponovanými houslemi a klávesy, jež konečně navozují tu správnou atmosféru. Závěrečné outro "Undying Rearment" jen tak volně plyne a já tak mohu přemítat, co CHTHONIC s novou nahrávkou zamýšleli.

Rozhodně jako celek nezní špatně, první půlku hodnotím jako vynikající, ovšem ta druhá přece jen místy zaostává a jak jsem zmínil, nepřináší nic nového. Snad jedině ono heavymetalové vyznění se na "Bú-Tik" houževnatě dere na povrch  Vše má na svědomí sedmistrunný kytarista Jesse Liu, místy opravdu nápaditý a nutno mu přiznat velký talent a zásluhy na tom, že na jednu kytaru důstojně utáhne desku i na živo. Možná jsem škarohlíd, ale po minulých dvou fantastických deskách jsem přece jen čekal něco trochu víc, nějaký posun a ne jen vcelku povedenou variaci na dané téma. CHTHONIC pro mě vždy symbolizovali vyvíjející se kapelu, která i přes poměrně klišovitý a napadnutelný žánr vymýšlela něco nového a někam se posouvala. Rovněž jsem kapele vždy věřil jejich textovou náplň, jejich naštvanost na čínskou okupaci, jejich národní hrdost. To všechno na desce spatřuji, jenže krom toho (a v kariéře těchto čtyř čertíků a jedné čertice poprvé) registruji i jistý komerční kalkul, což mě opravdu mrzí . A kdo CHTHONIC nezná a chce poznat, dozajista chybu neudělá, ale vřele mu spíš k poslechu doporučuji hitovou "Takasago Army" v kombinace s ještě starší "Relentless Recurrence".

PS: Na pěkném obalu CD, který zobrazuje ženu s bionickou rukou a katanou v ruce druhé, opravdu není baskytaristka Doris, jak se často píše na internetu.

sestava: Lin - zpěv, erhu, Doris Yeh - baskytara, dopr. zpěv, Jesse Liu – kytara, Dani Wang - bicí, CJ Kao - klávesy
produkce: Rickard Bengtsson