ALCEST - Shelter

ALCEST - Shelter

2014 Prophecy Productions

čas: 45:36
země původu: Francie
styl: post-rock/shoegaze

Po třech vynikajících studiovkách a dvou ještě lepších výstupech na Brutal Assaultu jsem před sebou viděl obraz ALCEST v téměř neposkvrněných barvách. Možná se z něj postupně vytrácely odstíny metalové černi, ale když přišlo na lámání chleba, vždy bylo kytarové rzi dostatek, aby se mohl výraz skladeb dramaticky propadnout do zasněného jezírka shoegaze, nebo naopak vyšvihnout zpět do sedla a máznout všem kolem huby trochu černé špíny a kytarového záporáctví. Při práci na desce Shelter se však Neige rozhodl tuto napínavost a dynamiku obětovat na oltář poetiky a snad i šetření vlastního hlasu. Čím ale tuto ztrátu vyvážil? Nové album Shelter by mělo odpovědět.

Aniž bych si to příliš uvědomoval a připisoval za to kapele zasloužený kredit, patří ALCEST mezi průkopníky celé jedné metalové štoly, kterou pomáhali spolu s několika málo podobnými spolky prohlubovat na všech třech řadových albech. V novém subžánru blackgaze propojili světy, které si do té doby nikdo nespojil a stali se tak milovanými pioneery a vzhledem k době fungování kapely také nečekaně velkými hvězdami, se kterými jste se najednou potkávali třeba i na stránkách magazínu Pitchfork nebo dokonce ve studiu BBC, kde si střihli krátké akustické vystoupení. K tomu navíc dokázali dvakrát skromně vystoupit na Brutalu a bez jediného slova Fu*k okouzlili metalový dav jako málo která kapela během celého festivalu. S novým albem Shelter už to ale na nějaké dobývání josefovské pevnosti moc nevidím.

Album "Shelter" je totiž především ladný shoegaze, jehož tvář je příkladně oholená a hladká jako kameny v řece. Bohužel ale nenabídne nic tak extra, aby to vyvážilo ztrátu metalové fasády, která přinesla kapele největší slávu. Metalheads tak budou na jednu stranu smutnět nad absencí pořádných kytar, ale zároveň jsou to právě oni, kdo by mohl novinku hodnotit pořád celkem vysoko. Důvod je jednoduchý. Metalheads většinou neposlouchají tak často klasický shoegaze, takže jim může nové album připadat stále neobyčejné a minimálně po stránce emocí vcelku nabušené. Fanoušci z druhého břehu si však rychle uvědomí, jaký kus vlastní výjimečnosti kapela s novou deskou ztratila.

Přesně v tomto duchu vyznívá také singl "Opale", který sice nádherně zvoní vzduchem a víc než promočenou zimu evokuje jaro protínané ostrým světlem, ale pod povrchem je překvapivě monotónní a jakoby nikam směřující. Jen vzpomeňte na dynamiku starší skladby "Faiseurs De Mondes", která sice taky nejdříve neví kudy kam, ale nakonec vybouchne úžasným vichrem pozitivních emocí. Jestli se podobná dynamika na novince vůbec nachází, je minimálně o řád slabší a uhlazenější. Začíná většinou typickým vybrnkáváním a končí decentním pofukováním kytarového větru, při kterém se ale rozhodně nikdo nenachladí ("Faiseurs De Mondes"). Snad až úplně poslední, královská skladba "Délivrance" v sobě ono ztracené kouzlo zatajeného dechu nese a nechává nás zažít pocit nadnášejícího štěstí z "vysvobození".

Jak už jsem ale zmínil, metaloví fanoušci budou z novinky přeci jen víc naměkko. Stejně jako já. Jakkoli totiž deska ztratila originální rysy, zachovala si rozhodně melodickou vytříbenost a schopnost uklidnit. Nakonec jsem tak objevil kouzlo v "nočních procházkách", zabydlel jsem se v tichém "přístřešku" s ochočeným pianem a vůbec mi nepřekáží ani letmá návštěva kluků ze SIGUR RÓS, které jako bych slyšel ve skladbě "Away". Problém alba Shelter prostě není v tom, čím nahrávka je, ale spíše čím mohla být, kdyby se nesvlékla do vcelku unifikované bílé noční košile. Pokud jsou tedy ALCEST jediný shoegaze, který si letos poslechnete, budete spokojení hodně. V opačném případě ale budete nejspíše mluvit o příjemné desce, která se však do dějin na rozdíl od jejích předchůdkyň zapíše jen těžko.

sestava: Neige - zpěv, kytary, baskytara, klávesy, Winterhalter - bicí
produkce: Birgir Jón Birgisson
1. Wings