06.09.16

CULT OF LUNA - Vertikal + Vertikal II

CULT OF LUNA - Vertikal + Vertikal II

2013 Indie Recordings

čas: 73:27 (LE) / 35:19 (EP)
styl: experimental/post-metal

Již při pohledu na expresionistický černobílý vizuál alba "Vertikal" a promo fotografie kapely leckoho napadne, že Švédové se koncepčně a hudebně opět posunuli. Aby ne, když od předchozího počinu uplynulo celých pět let, nicméně pokud mezi alby "Somewhere Along the Highway" a "Eternal Kingdom" lze registrovat menší kreativní krok, mezi druhým jmenovaným a dvojalbem "Vertikal" (pokud počítáme i dodatečně vydané EP "Vertikal II", avšak v relativně standardní albové délce něco málo přes půl hodiny, viz blok níže) doslova skok, a to vskutku ambiciózní. CULT OF LUNA na každém album zabrousí do jiných inspiračních vod, tentokrát si na paškál vzala mezník ze zlatého fondu klasické science fiction, Langův Metropolis).

CULT OF LUNA nikdy nepřešlapovala na místě, avšak po CD "Eternal Kingdom" fanoušek snadno zaregistroval typický rukopis septetu – drásavé post-metalové kytary, hutnou valivou rytmiku ve středním a pomalejším tempu a přiškrcený post-hardcoreový řev. Sem tam na povrch pableskovaly experimentálnější elementy v podobě minimalistických samplů či jsme mohli rozjímat u uvolněnějších nemetalových, tedy post-rockových pasáží, v nichž občas dominoval naopak melodický vokál. Výtečný muzikantský um dokázal vykouzlit specifickou melancholickou atmosféru, jakýsi ambivalentní mix naděje a zmaru.

Vertikal II (EP)

V září loňského roku Švédové vydali jakousi codu k řadové nahrávce, avšak s neméně ambiciózním nasazením. Čtyři kompozice delší délky, které v součtu vydají na více než půl hodiny kvalitního materiálu, včetně remixu "Vicarious Redemption" od věhlasného Justina Broadricka z žánrově spřízněných JESU, ještě prohlubují experimentální rysy novodobé tváře kapely. Třeba hned úvodní sedmiminutový špektákl "O R O" se pohybuje na vlnách nonkonformního drásavějšího a notně melancholického post-metalu, podloženého vkusnými samply a psychedelickým, lehce zefektovaným recitativem. Magické až transovní. Vrcholem kolekce se jeví následující "Light Chaser", byť skladbu definuje přímočará repetetivní melodie, ve výsledku se dostavuje příjemný pocit katarze."Shun the Mask" asi nejvíce evokuje typičtější post-metalovou tvář ansámblu díky zemitým riffům, avšak i zde se nechybí razantní nasazení  syntezátorů. EP hodnotím stejně jako dlouhohrající album.

1. ORO
2. Light Chaser
3. Shun the Mask
4. Vicarious Redemption (zremixoval Justin Broadrick)

Na "Vertikal" již experimenty kulminují a to především díky masivnímu nasazení syntezátorů, samplů, či obecně nemetalových instrumentů. Nicméně se nedá říci, že by kapela ztratila něco ze své organičnosti, rozhodně album nezní, jak by se dalo předpokládat, synteticky. Merito věci spočívá ve faktu, že CULT OF LUNA naskočila na bohulibý trend v oblasti alternativní hudby a tudíž využívá hřejivého soundu analogových syntezátorů. Na jedné straně zní podobná produkce v alternativní hudební subkultuře trendy, na druhou stranu se v případě švédského spolku nedá hovořit o takovém tom typickém "vintage" elektronickém minimalismu, už třeba z toho důvodu, že nálada jednotlivých kompozic je spíše pochmurně depresivní a do hravosti současných alternativních interpretů má na hony daleko. Další přesah nahrávky spatřuji ve faktu, že není snadné identifikovat, jaké zvuky a efekty vznikly pomocí klapek či knobů a jaké pomocí kytarových efektů. Jinými slovy, na rozličných efektech, ať je vyluzuje jakýkoliv nástroj, desky Vertikal a Vertikal II staví. Druhé jmenované EP tento experiment ještě dále umocňuje.

Osobně jsem se současnou tváří CULT OF LUNA nadmíru spokojen a spolu s Američany KYLESA dnes zastávají subžánrový piedestal. Oběma zmiňovaným kapelám se jeví jejich stylový perimetr, který de facto spoluutvářeli, poněkud těsný. Švédové kreativně operují s drásavou elektronikou a rozličnými kytarovými efekty, KYLESA zase s psychedelickým rockem a údernou rytmikou, obě tělesa však nezapomínají ani na své post-metalové, respektive sludge metalové kořeny. Na nejlepší žánrová alba uplynulého roku dosáhly obě kapely.

sestava: Johannes Persson - kytara, syrový zpěv, Fredrik Kihlberg - kytara, melodický zpěv, Anders Teglund - klávesy, samply, Thomas Hedlund - bicí, perkuse, Andreas Johansson - baskytara, Erik Olofsson - kytara, Magnus Lindberg - perkuse
produkce: CULT OF LUNA
1. The One
2. I: The Weapon