06.09.16

06.09.16

HEIDEN – A kdybys už nebyla, vymyslím si tě

2013 Epidemie Records

čas: 41:53
styl: post-rock/metal

Na tuzemské scéně není mnoho kapel, u kterých lze desku od desky sledovat výrazný hudební vývoj a jež by kladly na sebe i posluchače stále vyšší nároky. HEIDEN je však možno mezi tyto spolky zařadit bez většího zaváhání. Za dobu své nedlouhé existence urazili pánové pozoruhodný kus cesty a od "trollechovského" black metalu, prezentovaného prvními dvěma počiny "Potomkům pozemského soumraku" a "Tinne", se propracovali do pozice vysoce ceněného nadžánrového seskupení. Jejich tvorba ovšem došla širšího uznání až s předposledním počinem "Dolores" z roku 2011, který se stal nositelem žánrových Andělů a zároveň vítězem publicistické ankety Břitva.

Obdobný úspěch by koneckonců neměl minout ani aktuální album s poetickým názvem "A kdybys už nebyla, vymyslím si tě". HEIDEN si totiž opět postavili kvalitativní laťku o notný kus výš a znovu dokazují, že právem náleží mezi nejužší špičku tuzemské rock/metalové scény. Novinka víceméně navazuje na již zmiňovanou "Dolores", ale přináší ještě výraznější zklidnění, dotaženější nápady a intenzivnější atmosféru. Kapela se navíc čím dál více vzpírá zařazení do metalové škatulky a aktuálně výrazně nahlíží do post-rockových hájenství a tu a tam přidá i lehký progresivní odér či prvky dalších žánrů.

Tím nejpodstatnějším, čím u mě novinka HEIDEN zabodovala, je ale emotivnost. Deska zpočátku působí odtažitým až introvertním dojmem, postupně ale dokáže posluchače zasáhnout a zcela pohltit. Melancholickou zasněnost a tíživou dramatičnost počinu skvěle doplňují texty poměrně intimního charakteru, z nichž je cítit tíseň z osamělosti, stesku a bolestných vzpomínek. Jejich autor a zároveň frontman seskupení Kverd navíc prodělal po pěvecké stránce výrazné zlepšení a pokud jsem měl k jeho projevu ještě na "Dolores" výhrady, tentokráte jsem spokojen. Se svými hlasivkami si nyní počíná mnohem nápaditěji a zakouší různé polohy včetně těch zpěvnějších, což v minulosti rozhodně nebylo zvykem.

"Akunvst" se přes celkové zjemnění zdá být hudebně nejkontrastnější deskou seskupení. Poklidné až meditativně působící momenty lemované akustickými či "floydovsky" podmanivými kytarami zvolna přechází k dynamičtějšímu expresivně-emotivnímu výrazivu, v němž lze stále místy zaslechnout (post)black metalové prvky. Výrazněji jsou tentokráte zapojeny klávesové nástroje, které vkusně obstarala hostující Werlinga ze spřízněných MORGUE SON a díky nimž působí zvuk kapely o něco bohatěji a plněji. Počin se rovněž pyšní vysokou posluchačskou trvanlivostí, která kupodivu nezačíná vyprchávat ani ve chvíli, kdy nabudete pocitu, že už ho dokonale znáte.

Je zcela nepochybné, že "Akunvst" je dosavadním tvůrčím vrcholem spolku a z mého pohledu i jedním z vrcholů celé zdejší rock/metalové scény. Pohlcující a podmanivá atmosféra ruku v ruce s nápaditým a vrstevnatým hudebním materiálem a všeobjímající melancholií by rozhodně mohla oslovit i vnímavější posluchače nemetalových odnoží. HEIDEN definitivně dospěli, setřásli žánrové okovy a postavili si laťku tak vysoko, že bude možná dosti obtížné, ji napříště opět zdolat. Jedno z mála českých alb, ke kterému se i v budoucnu budu určitě rád a často vracet…

sestava: Kverd – zpěv, kytary, Tom – kytary, Magua – baskytara, Einsk – bicí; host: Werlinga – klávesy
produkce: HEIDEN a Pavel Hlavica
1. Vzpomínat bolí