PESTILENCE - Obsideo

PESTILENCE - Obsideo

2013 Candlelight Records

čas: 35:16
země původu: Nizozemsko
styl: technical death

Píše se 21. říjen roku 2013 a ve vší tichosti se na scéně objevuje již třetí ponávratová deska holandské legendy technického death metalu, kapely PESTILENCE.  Skupina, vedená leaderem Patrickem Mamelim a jeho dlouholetým věrným jmenovcem, Patrickem Uterwijkem, ukončila kariéru v roce 1994, po vydání a neúspěšném turné nadčasového alba "Spheres", které nebylo dodnes příliš pochopeno metalovou komunitou. Znechucený Mameli (dle svých vlastních slov), rezignoval na metal, ovšem v roce 2009 svoje rozhodnutí očividně změnil a comebackové album "Ressurection Macabre" bylo na světě.

Těžko říct, kolik kalkulu a kolik opravdové chuti do muziky za vydáním alba stálo, velice staromilská nahrávka celkem uspokojila fanoušky, hlavně raného období kapely. To se vůbec nedá povědět o dalším albu "Doctrine", ač obsahující, dle mého soudu, velice dobrou a progresivní muziku (ne nadarmo se v řadách kapely toho času opět objevil fenomenální baskytarista J.P Thesseling, známý z alba "Spheres"), fanoušky bylo opět tvrdě odmítnuto, a kombinace brutálních, podladěných kytar, moderního zvuku, groovy feelingu, jazzových sól a přiškrceného řevu se uznání nedočkala.

Na "Obsideo" se dokonce už potřetí mění rytmická polovina sestavy kapely, baskytarista Thesseling je nahrazen celkem neznámým Georgem Maierem a na bicí stoličku usedá David Haley (známý z kapel PSYCROPTIC a ABORTED). Zdravé jádro kapely, v podobě obou Patricků, zůstává, Patrick Mameli tentokrát bere za svoji i produkci alba. První, co určitě posluchače zaujme, není muzika, ale krásně zpracovaný booklet a obal alba, dokonce ve dvou variantách. Opravdu stojí za pokoukání.

Úvodním zvukem dýchání umírajícího a chladným pípáním monitoru životních funkcí začíná stejnojmenná první skladba. V ní je celkem jasně slyšet směr, jakým se holandský kvartet na CD bude ubírat. Co zůstalo z minulé desky "Doctrine, jistý nádech neklidu, nervozity, roztěkanosti, se dá velice dobře postřehnout i zde. Neméně tak fantastický příklon k jazzovému feelingu a lehkosti, ponejvíce v atmosférických skladbách "Transition" a "Aura Negative". Lehkonohá hra, složitější, ovšem dobře stravitelná struktura skladeb, naprosto fantastická sóla obou osmistrunných kytaristů, a když se ve skladbě "Necro Morph" probudí k životu i syntezátory a klávesové pazvuky ze "Spheres", fanoušek progresivních PESTILENCE musí doslova chrochtat blahem.

Na druhou stranu kapela tentokrát nezapomněla ani na ty nejvěrnější a v kouscích "Obsideo", "Soulrot" nebo "Distress" to valí na branku velice rychle, v duchu toho nejlepšího technického death metalu. Rovněž řev vrchního principála doznal změn a vrací se ke klasickému brutálnímu a hlubokému projevu, agonický, přímočarý chropot z "Doctrine"(ne nepodobný raným DEATH), je ten tam. Nicméně, ani v klasičtějších a přímočařejších skladbách se nekoná vysloveně jednoduchá řezničina, jako na "Ressurection Macabre", jisté drobnosti, vyhrávky, velice dobře nazvučené a odehrané bicí, umně zakomponovaná bezpražcová baskytara (nevyčnívá tolik jako baskytara Thesselingova, ale skvěle podporuje tým), to vše dělá z "Obsideo" desku skvěle poslouchatelnou. Musím upřímně říci, že skupina udělala asi to nejlepší, co mohla. V situaci, ve které nechtěla zklamat zástup fanoušků klasického death metalu a uctívačů "Testimony of the Ancients" a zároveň nehodit přes palubu tu menšinu (včetně mě), která PESTILENCE obdivuje jako mistry progrese a fúze, se řešení na "Obsideo" ukazuje velice správným. Jako negativum vidím snad jen snahu cpát do každého refrénu název skladby, to rozhodně nekoresponduje s jinak vynikajícími texty. Krom toho, dle mého pohledu a poslechu, není na díle co kritizovat.

Díky umu kapely, její snaze a pracovitosti (údajně na desce pracovali dvakrát tak dlouho, než na "Doctrine"), obě dvě tváře souboru spolu konečně po letech výborně komunikují a progrese rozhodně nepopírá staromilství a přímočarost. Asi to málokdo čekal, ale nahrát po tolika stylotvorných a zároveň i po rozporuplně přijatých deskách dílo, které takhle výborně spojí a z rukávu vysype všechny poznávací znaky kapely, není zrovna lehký úkol.

"Obsideo" nabízí výborný zvuk, skvělý obal, velice jisté hráčské výkony, perfektně vystavěné skladby, doteky progrese, přímočarost a hlavně nesmírnou zábavu a radost z poslechu skvělého, technického metalu. Podpořeno textovým konceptem o cestě lidské duše po smrti (ovšem pojato poměrně netradičně), tak neúprosně do hlavy tluče myšlenku o tom, že tohle je TA deska, která vyjít při comebacku před pěti lety, tak Mameli a spol. mohli mít klidnější spaní, bez negativních reakcí na dvě desky předešlé. Výborný, dotažený, zábavný a propracovaný počin. Vřele doporučuji.

sestava: Patrick Mameli - zpěv/kytara, Patrick Uterwijk - kytara, George Maier - baskytara, David Haley - bicí a perkuse
produkce: Patrick Mameli
1. Obsideo