SOULFLY - Savages

SOULFLY - Savages

2013 Nuclear Blast

čas: 58:10
země původu: Brazílie/USA
styl: thrash metal

Max Cavalera požívá v metalové komunitě statusu legendy. Jeho tvorba po tolik známém ochodu od SEPULTURY vykrystalizovala v kapelu SOULFLY, nápaditou a veskrze velmi zajímavou etno-thrashovou úderku. V poměrně rychlém tempu po svém vzniku sázeli SOULFLY kvalitní alba a dá se říct, že toho času jsem patřil bezpochyby k fanouškům a obdivovatelům. Situace se stala poněkud komplikovanou v roce 2007, po vzniku bratrského dua CAVALERA CONSPIRACY. Uchvácen old-schoolem, prapůvodními kořeny thrashe a jednoduššími, brutálními kompozicemi, začal Max tento styl prosazovat v hojné míře i ve svojí domovské kapele. Stalo se tak i na úkor etno prvků a vlivů world music, které činily tvorbu SOULFLY tolik zajímavou.

Tento sympatický Brazilec má za sebou velkou fanouškovskou obec, která nedá dopustit na žádné jeho dílo. Obklopen mladými muzikanty (momentálně včetně vlastních synů), si spokojeně lebedí na pozici metalového tatíka. V roce 2012 spatřilo světlo světa album "Enslaved" a svým příklonem k death metalu a po dlouhém čase opět s rozmanitějším vyzněním, prorazilo začarovaný kruh sestupující kvality alb SOULFLY. Rok a půl uplynul jako voda a kapela se hodně brzy hlásí s dalším počinem, jménem "Savages".

První pohled na zadní stranu bookletu odhaluje Zyona Cavaleru, jako nového bubeníka kapely. David Kinkade (BORKNAGAR) je pryč a Maxův synátor to na bicí stoličce lehké mít nebude. Rodina Cavalerů je dále zastoupena mladším synem Igorem v roli hostujícího vokálu úvodního hitu "Bloodshed". Brutální, syrový výplach se zajímavými samply představuje slušný úvod do desky, ovšem Igor junior řve v refrénu skladby velice neohrabaně a neuměle. Více než metalový growling, to připomíná návrat z oblíbené putyky ve tři ráno. Nedostatek soudnosti v podobě angažování nezkušeného vokalisty do prvního singlu, zde přímo bije do uší a rozhodně to není naposled. Posluchač nemusí pro další průšvih chodit od rodinného stromu daleko. Zyon Cavalera je slušný bubeník. Slušný pro lokální metalovou kapelu, ale rozhodně ne pro titány velikosti SOULFLY. Jeho hra zní přímočaře, hodně jednoduše a bez života a energie. Ve vypalovačce "Cannibal Holocaust" situace přímo volá po zkušeném bubeníkovi, který by vlil mnohem více energie do téhle rychlé skladby. Prostředek desky "Fallen", "Master of Savagery" a "Spiral" nabízí vzorový příklad současné podoby kapely, která na novince neomylně sklouzla zpět k jednoduchosti a přímočarosti. Chybí energie, chybí moment překvapení a na povrch se rychle dere další neduh. Maxovy texty. Toho času buřič z pekla brazilských slumů očividně ztrácí inspiraci a silně se zacyklil v opakujících se frázích. Pryč je textová revolta v duchu staré SEPULTURY. Max představuje svými texty aktuálně spíše výplň mezi jednotlivými riffy a sóly. Velká škoda.

"K.C.S." s hostujícím ječákem Mitche Harrise (NAPALM DEATH) načíná poslední třetinu desky. Určitá dávka originality se mihne skladbou a najednou věci nevypadají tak zle, jako v dosavadní stopáži alba. O další stupeň lépe působí "El Comegente", textově se věnující venezuelskému sériovému vrahovi Dorangelu Vargasovi. Dlužno také dodat, že text napsal baskytarista Tony Campos. Zajímavý chill-out na konci skladby určitě neurazí. Závěrečná "Soulfliktion" konečně zadupe na tu správnou notu, v duchu alba "Conquer". I Maxovo jednotvárné frázování dostává trochu lepší kabát. Co říci k přínosu druhdy fantastického sólového kytaristy Marca Rizza. Jeho instrumentální a sólový prostor na desce doznal výrazného omezení, hraje hodně ve prospěch týmu, nijak v tomto případě nevyčnívá. Až v instrumentálce "Soulfy", s pořadovým číslem devět, ukáže svůj neotřelý kytarový um. Nechápu, proč se tato tradiční skladba kapely již podruhé pouze skrývá mezi bonusy. Patří rozhodně k tomu lepšímu, co se dá na CD slyšet.
Těžko hodnotit "Savages" beze slov jako průměr, vyčpělost a nedostatek energie. Materiál vykazuje i mezery v technické stránce. Prapodivný obal, nepříliš zdatný bubeník a místy opravdu přihlouplé texty ("Everywhere Is Bloodshed, Wasteland, Bloodshed, Bloodshed").

Max Cavalera na sebe upletl bič. Dvě aktivní kapely, upsán velkým vydavatelstvím, nucen v poměrně rychlém tempu vydávat střídavě desky obou kapel. Výsledek tomuto spěchu odpovídá. Naprostá ztráta sebecenzury autora, spojená s tlakem na rychlé vydávání, nutí dát na desku všechny nápady co má a jejich kvalita se ukazuje jako silně nevyrovnaná. Angažováním svých synů si Max plní sen jako otec, ale nejsem si jist, zda je to ta správná cesta do budoucnosti kapely.

Po prvním poslechu deska "Savages" mým uším vyvolala řadu negativních pocitů a opravdovou nechuť jí poslouchat dále. Během dalších poslechů přece jen o malý kousek povyrostla, hlavně díky dobrému závěru, skvělému zvuku, a pár zajímavým melodickým momentům. Žádné velké vzrušení se ale ani po čase nekoná. Devátý počin SOULFLY představuje rutinně splněnou povinnost za rok 2013. Bohužel naprosto průměrnou a nudnou.

sestava: Max Cavalera - zpěv, kytara, Marc Rizzo - kytara, sitar, Tony Campos - baskytara, Zyon Cavalera - bicí a perkuse
produkce: Terry Date
1. Bloodshed