06.09.16

DYING PASSION – Transient

DYING PASSION – Transient

2013 Epidemie Records

čas: 62:28
styl: alternative/progressive rock

Kout železo, dokud je žhavé, řekl si asi šumperský nyní již kvintet DYING PASSION a teprve rok po vydání báječné desky "Amplify" přichází s nástupcem "Transient". Ta se nese ve znamení jistých změn jak v řadách kapely, tak v hudební složce. Přestože materiál tentokrát vznikl opravdu rychle, dle slov hlavního skladatele Standy Jelínka byl, takřka spontánně, složen za pouhé dva měsíce, ve výsledku však nezní nijak uspěchaně a drží si svou obvyklou vysokou kvalitativní laťku.

Sebejistota je jediná cesta,
tvůj mozek se neutopil a ty jsi dnes tady.
Všechny pochyby jsou pryč.
Nikdy neexistovaly, stejně jako tvé půlnoční slunce.

Při pohledu do digipakového přebalu si lze povšimnout, že v sestavě již nefiguruje svébytný klávesista Pavel Vantuch a  tentokrát se ani o artwork nepostaral letitý kapelní grafik Petr "Phob" Štefek, nýbrž Pepa Prokop z CINDY films, jehož grafika vychází z animovaného klipu ke skladbě "Vertical Edge". Z formální stránky přejděme k samotným hudebním aspektům. Za největší devizu alb DYING PASSION považuji, že i po tolika letech na scéně je nelze šmahem přirovnat k nějakému zavedenému zahraničnímu interpretovi, na rozdíl od tuzemských souputníků. Díky individualistickému přístupu jednoznačně přesahují obvyklý subžánrový rámec,  v konfrontaci se světovou špičkou zjišťuji, že šumperští nejen směle konkurují po komplexní stránce (od hudby, produkce, přes texty, po vizuální, ideovou a propagační stránku), ale že se jedná o natolik sofistikovaný styl, byť nikterak instrumentálně komplikovaný, že v takto prvojakostním provedení není ještě toliko nasycen.

Přese všechny vyřčené komplimenty musím před kapelou smeknout především pro její neutuchající schopnost svůj již natolik vycizelovaný rukopis s každým následujícím albem dále rozvíjet, inovovat a v případě "Transient" probádávat i trochu jiná zákoutí úžasného melancholického světa DYING PASSION. Nyní nemám ani tak na mysli, že poprvé v historii kapely se jedná o koncepční dílo ohraničené monologem v podobě prologu a epilogu, jehož poselství by se mohlo vtisknout do latinského rčení Carpe diem, nýbrž operování s poněkud odlišným emočním vyzněním oproti předchozím počinům. Pakliže CD "Absorb" sázelo na dynamický švih, následující "Amplify" inklinovalo k éteričtějšímu pojetí, pak aktuální "Transient" se jistým obloukem vrací k skličující atmosféře, ze které skupina de facto vzešla, nicméně nejedná se o žádný návrat k syrovým metalovým kořenům, byť paradoxně jde o nejkytarovější a dost možná i o "nejtemnější" nahrávku v historii spolku.

Hoříš jako hvězda,
padáš nahoru a stoupáš dolů,
další milosrdné lži jsou přímo před tvýma očima,
oslepen světlem života, jen pro tuto noc.

Uvozovky jsou zcela na místě, protože DYING PASSION s náladami a atmosférou rafinovaně pracují, ve své podstatě lze hovořit o jisté ambivalenci (v pozitivním slova smyslu), neboť nyní více než dříve se vyplatí hudbu konfrontovat s textovou složkou. Na přelévání emocí, od melancholicky trudomyslných, po pozitivně hitové refrény, díky mnohavrstvému hlasovému projevu stále výtečné Zuzky Jelínkové, jsme si zvykli již v minulosti, avšak zde vše získává poněkud specifický rozměr. Dokonale ho ilustruje obal CD, byť vyvedený v zářivě žlutých teplých odstínech, navíc, oproti dřívějšku, vytištěný na lesklém papíře, ve skutečnosti vyobrazuje zkroušenou mladou dívku, rezignovaně sedící v pusté omšelé místnosti, náhle osvětlené žárovkovým světlem. A přesně v tomto duchu se nese i samotná hudba odevzdaná bezbřehé melancholii, sklouzávající k depresivním kytarovým vybrnkávačkám či progresivnějším, leč chladným riffům. Teprve až s koncertním trumfem "Highlight" přicházejí paprsky naděje a povědomé staré známé postupy. V tomto ohledu jako most s předchozí tvorbou slouží taktéž třeba "Affraid of Dusk" nebo klipovka "Vertical Edge", ale páteř nahrávky zastávají kompozice reflektující novodobou, mnohem více existenciální, notu.

V tomto ohledu bych vyzdvihnul naléhavou "Futile", v níž tklivá melodická kytarová linka umocňuje její psychedelický ráz a v neposlední řadě si můžeme povšimnout poněkud odlišné práce s klávesovými rejstříky a obecně elektronickými aranžemi, které si na svá bedra vzali kytaristé Standa a Dušan. Klávesy po odchodu Pavla Vantucha zastávají spíše marginální účel a nezapřou jistý přímočařejší jakoby "devadesátkový" feeling (konkrétně v této skladbě až nápadně upomenou památné intro z alba "Lamentations of Innocents" doommetalové legendy DISSOLVING OF PRODIGY). Mezníkem alba se jeví asi nejprogresivnější "Intoxicating" s výtečně zakomponovanou trumpetou hostujícího Josefa Kozumplíka. Zde dokonale vynikne ona skličující nálada, avšak nečekejte žádnou hutnou doomovou valivost, neboť instrumentálně je skladba vystavěna ryze moderními expresivními rockovými postupy, jaké k dokonalosti vyprofiloval třeba Steven Wilson.

Těžko se v natolik promyšleném díle hledají negativa, přesto si troufám konstatovat, že oproti dřívějšku se nepodařilo více než hodinu materiálu naplnit třeskutě mimořádnými momenty a jeho mírné zredukování by eliminovalo jisté fádnější pasáže. Někdy totiž napětí skladby poněkud kolísá, vyústí jakoby do ztracena a tudíž se nedostavuje kýžená katarze, tak jako třeba v případě "Erratic".

Nevyhnutelný konec,
když změníš své rozhodnutí,
můžeš žít trochu méně, ale život, který je reálný.
Je toho ještě tolik, co zbylo k odhalení,
vše čeho jsi dosáhl se rozsypalo jako písek.

Denně uděláte tisíce rozhodnutí, většina z nich není důležitá, avšak některá z nich vycházejí z čistě přirozeného nutkání život si patřičně užít. Můžete naslouchat svým tužbám a probudit v sobě vášeň, avšak zvolte tu správnou cestu - teď nebo nikdy. Život je příliš krátký a v případě nesprávného rozhodnutí smrt přichází rychleji, než se může zdát a pak už bude pozdě litovat promarněného času. V existenciálním konceptu alba "Transient", jež nezapře apelativní a místy až tendenční tón, se přemítá o nástrahách a smyslu samotného bytí , avšak nejde o žádnou kýčovitou "emo" patetičnost, obsah sdělení je hluboký, skoro až metafyzický, protkán "mezi řádky" rozličnými metaforami, taktéž konkrétními sděleními (třeba, že chlast je svinstvo). Proklestit si cestu životem může být náročné, stejně jako opojné, přesně jako poslech sedmého řadového alba "Transient".

sestava: Zuzana Jelínková – zpěv, Stanislav Jelínek – kytara, piano, programování, Dušan Mikulec – kytara, programování, Filip Chudý – baskytara, Jan Kylar – bicí; hosté: Josef Kozumplík – trumpeta, Eoghan O'Reilly - recitativ
produkce: Dušan Mikulec, Stanislav Jelínek
1. Prologue
2. Ordinary