ABYSS doporučuje

THE OCEAN – Pelagial

2013 Metal Blade

čas: 53:13
země původu: Německo
styl: progressive/post-metal

Jedním z nejpozoruhodnějších jmen německé metalové scény jsou bezesporu THE OCEAN. Již debut "Fluxion" z roku 2004 jasně naznačil, že hudebně půjde o poměrně exkluzivní záležitost, avšak definitivně pánové zabodovali až s druhým počinem "Aeolia", díky němuž se stali známými po celém světě. Následovala koncepční alba "Precambrian" a "Heliocentric/Anthropocentric", která výsadní pozici spolku upevnila a v současnosti se seskupení představuje s dalším velezajímavým konceptem "Pelagial". Po sluneční soustavě, tematicky prezentované na předchozích dvou deskách, přichází na řadu průzkum oceánu. Společně s kapelou se tak posluchač může nořit stále více do jeho hloubky a prozkoumávat jednotlivé pelagické vrstvy.

Zřejmě nejzávažnější komplikací, kterou vznik novinky THE OCEAN doprovázel, byly vážné zdravotní potíže vokalisty Loïca Rossettiho, díky nimž mělo mít album původně instrumentální charakter. Nakonec ale navzdory těmto problémům padlo rozhodnutí dotočit i pěvecké linky a k fanouškům se díky tomu dostaly hned dvě verze nahrávky, přičemž každá nabízí poněkud odlišný úhel pohledu. A ač by se mohlo zdát, že instrumentální podoba "Pelagial" bude tahat za slabší konec provazu a oproti verzi se zpěvy zapůsobí chudším dojmem, výsledek nakonec takto jednoznačně v žádném případě nehovoří. Absence vokálů dá naopak lépe vyniknout všem skrytým detailům, umožní snáze proniknout do velmi komplexně a vrstevnatě pojatých struktur skladeb a navíc nemá tendenci byť jen malou chvíli nudit. Löicův členitý a emotivní pěvecký výraz nicméně dodává nahrávce další rozměr navíc, takže za pozorný poslech určitě stojí oba disky.

Velkou devízou kapely je velmi nápaditá a citlivě pojatá hra s kontrasty. THE OCEAN se cítí dobře jak v pomalých atmosférických pasážích s melodickými zpěvy a smyčci, tak i ve vypjatějších "nářezových" momentech a dokážou mezi nimi nenásilně a chytře oscilovat. Pokud k tomu přidáte nadstandardní skladatelskou invenci hlavního mozku kapely - kytaristy Robina Stapse, bravurní technicky pojatou instrumentaci, skvělý zvuk a produkci a velmi současné vyznění na pomezí progresivního a post metalu s prvky dalších žánrů, výsledkem je jedno z nejlepších alb světové tvrdé scény posledních let, na němž by hledal nedostatky snad jen extrémně horlivý hnidopich.

THE OCEAN  se vzepnuli ke svému dosavadnímu tvůrčímu vrcholu a přišli s natolik silným, propracovaným a nápaditým materiálem, že jim drtivá většina žánrově více či méně spřízněných kapel může jen tiše závidět. "Pelagial" je hudebně neuvěřitelně bohatým a emotivním dílem, které se pyšní téměř neomezenou posluchačskou trvanlivostí a odhalit všechna jeho zákoutí a taje není rozhodně krátkodobou záležitostí. Skladatelská genialita se zde střetává s instrumentálním perfekcionismem a vytříbeným citem pro dramaturgii a atmosféru. To vše dělá z tohoto počinu jednu z nejlepších metalových desek, které jsem ve svém životě slyšel…

sestava: Loïc Rossetti – zpěv, Robin Staps – kytary, samply, Jona Nido – kytary, Louis Jucker – baskytara, Chris Breuer – baskytara, Luc Hess – bicí; hosté: Vincent Membrez – klávesy, Tomas Hallbom – zpěv, Mitch Hertz – kytara, Philippe Glandien – smyčce, piano, Regula Schwab – housle, Isabella Gottraux – viola, Catherine Vay - cello
produkce: Jens Bogren, Robin Staps
1. Epipelagic
2. Mesopelagic: The Uncanny