BEHEMOTH - The Satanist

BEHEMOTH - The Satanist

2014 Nuclear Blast

čas: 44:17
země původu: Polsko
styl: black/death metal

Polské pekelníky BEHEMOTH asi netřeba sáhodlouze představovat. Jejich kariéra postupně rostla od celkem průměrných black metalových začátků, zlom nastal u alba "Satanica" na kterém kapela poprvé vložila do své tvorby příchuť death metalu. Tato složka postupně gradovala, až převzala úlohu hlavní, na famózních dílech "Demigod" a hlavně "The Apostasy". Symbióza brutálního deathu a sirnaté, jedovaté atmosféry se stala poznávacím znakem kapely. Zkrátka a dobře družina srocená kolem hlavního mozku a hybatele sil Nergala, vytvořila vlastní trademark a rozeznatelný styl.

Ještě než začala Nergalova dlouhá přetahovaná se zubatou (a také s katolickými úřady Polska), stihla kapela vydat desku "Evangelion", naleštěný opus magnum, využívající veškeré schopnosti kapely, ale tak trochu bez duše a nadšení. Pět let trvalo, než pekelný frontman zocelen bitvou s leukémií, obohatil se svoji družinou opět metalovou scénu. Novinka dostala výmluvný název "The Satanist" a podle slov Nergala se jedná o nejlepší dílo kapely a rovněž o nahrávku, která bude definovat tvář kapely absolutně bez tvůrčího omezení. Dlužno dodat, že vydání desky s sebou nese opravdu monstrózní promo kampaň, až mě někdy přepadá pocit, zda to kapela při svém jménu opravdu potřebuje.

Pod netradičním obalem bez nápisů, se skrývá tři čtvrtě hodinka zajímavé a poměrně překvapivé hudby. Už úvodní skladba "Blow Your Trumpets Gabriel", zaujme na poměry souboru netradičně pomalým a hymnickým úvodem. Jasně slyšitelný příklon zpět k black metalu a jedovaté atmosféře, přetne v polovině skladby drtivá bouře kytar a bicích. Trochu mi struktura skladby připomíná otvírák poslední desky ROTTING CHRIST, valivá hymna s následným drtivým přívalem. V dalších dvou skladbách "Fuor Divinus" a "Messe Noire" dochází k lehkému navýšení rychlosti, ovšem při zachování skvělé, temné atmosféry, komplexních postupů a přesně dávkovaných bicích. Musím uznat, že jsem z prvních třech skladeb nahrávky doslova unesen. Živelnost z jakou BEHEMOTH vstupují do stopáže nahrávky, se ukazuje býti velice nakažlivou a dosud nepoznanou. Vokál rovněž doznal změn, snad poprvé v kariéře zní jak brutálně, tak zároveň čitelně a jasně. Naštěstí Nergal upustil od jednoho z neduhů alb "Evangelion" či "Demigod" a to vrstvení jednotlivých vokálních linek na sebe.

"Ora Pro Nobis Lucifer", toť chytlavá položka číslo čtyři, koncertní tutovka s melodickými kytarami a nakažlivým nápěvem. Po fantastickém úvodu desky trochu netuším, co tímhle chtěl básník říci. BEHEMOTH umějí opravdu chytlavé skladby při zachování brutality ("Slaves Shall Serve"), ale poněkud okaté uklouznutí do melodického blacku, beru jako první malou chybičku nahrávky, vytrácí se totiž tolik důležitá atmosféra a tlak. Následná "Amen" připomíná předchozí desku zdaleka nejvíce z celé nahrávky. Inferno hrající závodní rychlostí na bicí, přívaly kytar, disharmonická sóla. Zdaleka nejtechničtější zásek. Titulní věc obrací desku volným tempem zpět do náruče zádumčivé a temné atmosféry a skladba s orientálním názvem "Ben Sahar" vrací i výpravnost a blackovou neučesanost, ovšem za cenu lehké monotónnosti. Válečná vřava a mohutná rifopalba otevírá předposlední "In The Absence Ov Light", kořeněnou citací z polské básně, aby proměnila závěr opět v čistou brutalitu a zlobu. Tato skladba mohla trvat dvakrát tak déle, při stopáži čtyř a půl minuty se toho děje až moc najednou. Monumentální "O Father, O Satan, O Sun" představuje ten nejlepší závěr, k ukončení tolik atmosférického díla. Volné tempo, stěny kláves, dunivý vokál. Epické a velkolepé.

Na začátku jsem zmínil dvě vyjádření Nergala a po svědomitém poslechu k nim zaujmu stanovisko. Nejlepším dílem kapely "The Satanist" není. Přeci jen deska ve svém prostředku nedrží tolik pohromadě a občas z ničeho nic ztratí nečekaně atmosféru a některé pokusy o jiné vyznění úplně nezafungovaly. Další věcí k zamyšlení jsou texty. Ke kapele vždy patřila tajemná, okultní a satanistická témata, ale trochu nabývám dojmu, že rohatého je v textech novinky až příliš. Rozhodně další argument odpůrců desky, kteří kapelu za tento částečný návrat k blacku a za menší rychlost pranýřují. Druhé vyjádření o definici tváře kapely bez omezení, ovšem podepisuji. Takhle uvolněně, živelně a přirozeně BEHEMOTH už dlouho nehráli. Výsledek svědomité práce kapely přináší album, které škatulka death metal trochu škrtí a omezuje. Určitě zaujme velkou část tradičních posluchačů, dle mého přiláká ke kapele nové příznivce. Nelze ovšem vyloučit ani úbytek fandů, kteří vzývali klasickou novodobou tvář polské čtveřice.

BEHEMOTH mohou zůstat v klidu, jelikož svůj vysoký standard rozhodně nepodlezli. "The Satanist" nabízí opravdu velice dobrý materiál. Zní hlavně v začátku jinak, nápaditě, mnohovrstevnatě. Jen tak se neoposlouchá. Oceňuji snahu o barevnější vyznění a líbí se mi i volnější tempo desky. Pár drobných neduhů zhruba v polovině nahrávky dobrý dojem naštěstí příliš nezkazí. Propracované a zajímavé dílo.

sestava: Negal – zpěv, kytara, klávesy, Orion – baskytara, doprovodný zpěv, Inferno – bicí, perkuse
produkce: BEHEMOTH a Daniel Bergstrand
1. Blow Your Trumpets Gabriel