FINNTROLL - Blodsvept

FINNTROLL - Blodsvept

2013 Century Media

čas: 42:58
země původu: Finsko
styl: folk metal

Píši další rest a to recenzi nového alba rarachů FINNTROLL, z první poloviny loňského roku. V našich končinách velice oblíbená folk metalová kapela si přichystala šesté dlouhohrající CD s úderným názvem "Blodsvept". Na rovinu předesílám, že se mi příčí označení FINNTROLL jako kapely jednoho hitu, "Trollhammaren". První alba sice obsahovaly většinou hodně přímočaré a skočné kusy, které se rychle obehrály, ale jako jednoduchá zábava fungovaly. O to více jsem docenil fantastické album "Ur Jordens Djup", na kterém k folkové rozjuchanosti přibyla výrazně i blacková tma, nálada, atmosféra a hlavně nový zpěvák Vreth. Stejně tak pokračování trollí ságy v podobě alba "Nifelvind" znamenalo další posun směrem k rozmanitosti a pryč ze škatulky hopsavý folk metal.

Vrchní mozek, klávesák, kytarista a skladatel Henri "Trollhorn" Sorvali předesílal, že se s tímto albem kapela hodlá vrátit k přímočařejší podstatě své tvorby. Hned první stejnojmenná skladba mu určitě dává za pravdu. Vzorový dusavý přímočarý metal, blackový řev, klávesy, harmonika. Přesně to, co jsem nechtěl, aby kapela udělala, otvírák totiž postrádá jakoukoliv nápaditost alba předchozího. Kdyby existoval automat na skládání nudných folk metalových písní, první co by z něj vypadlo, by byla právě skladba "Blodsvept" Naštěstí se tento dupavý, jednoduchý model opakuje už jen v klipovce "Häxbrygd".  V podobném duchu následují už relativně zábavné a pozitivní skladby "Ett fölk förbannat" a "Skogsdotter", plné hopsavých melodií a přímočarého tahu na branku. I přes nespornou veselost mi tahle tvář FINNTROLL příliš nesedí. Obdobným skladbám kapela věnovala dříve skoro celá alba a po vyzrálých novějších deskách znamená tento návrat spíš sázku na jistotu a místy dokonce nudu.

Naštěstí ukazuje "Blodsvept" i svoji druhou stránku a ta vypadá daleko lépe. Začíná skladbou "När jättar marscherar", drásavá linka kytar se hezky prolíná s klávesami a o třídu brutálnějším zpěvem. Chvílemi jako kdyby z norských hor vanul vítr starých DIMMU BORGIR, ovšem posílených nějakým mokem a v lehce poťouchlé náladě.  "Mordminnen" zaujme posmutnělou a zároveň bojovnou atmosférou. Skvělé využití kláves a harmoniky, které dotvářejí podobu skladby, aniž by jí jakýmkoliv způsobem deformovaly. To samé platí o pomalejší "Skövlarens död". Jak skvěle znělo "Ur Jordens Djup připomene rychle odsýpající píseň "Rösets kung". V závěrečných minutách alba vcelku pobaví hospodská odrhovačka "Tva Ormar".  V duchu rčení o nejlepších věcech na konec, přilétá drak uprostřed zimy. Song "Midvinterdraken" představuje tu tvář kapely, kterou obdivuji a která opravdu stojí za to. Skvělá výprava, atmosféra, krásně vystavěné kytary a velice vkusně zaranžované klávesy. Na to nejlepší se vyplatí počkat.
Henri Sorvali, jakožto hlavní skladatel servíruje desku, kapela si vytváří sama produkci, basák Skrymer kreslí krásný obal a booklet. Z toho hlediska představují FINNTROLL dokonale soběstačnou jednotku

"Blodsvept" vnímám jako vcelku rozmanitý počin. V dobrém zvukovém obalu nabízí folk metal, výpravu, hitovky, atmosféru a kapku blacku. Pokud ale vezmu dílo komplexně, nemohu vyjádřit upřímné nadšení, jako z dvou alb předešlých. Sázka na jistotu, dva opravdu nudné kusy a místy silná recyklace sama sebe a svého období hopsavých písní. To je část alba, naštěstí menší, kterou nechápu a která má zasáhnout fanoušky starých hitů. Na druhou stranu dokáže CD posluchače vzít na výlet do severských hor, k táborovému ohni, s pintou medoviny vyslechnout nějaký ten smutný, nebo bojovný příběh. Nejrozmáchlejší a nejvíce atmosférické momenty desky opravdu vynikají. Jakmile kapela přitlačí na pilu a využije také více kytar, hned se album poslouchá o třídu lépe. Trollové ukazují dvě tváře, z nichž mě baví o hodně více ta výpravná a tentokrát o dost méně ta přímočará. Fanoušek kapely zklamán nebude a běžný posluchač si to své určitě také najde.

FINNTROLL přivedli na svět své šesté album a i přes pár chyb a jistou nesourodost, se dá hovořit o dobrém materiálu. Paradoxně nejvíce baví ty nejsložitější momenty.

sestava: Vreth – zpěv, Skrymer – kytara, Routa – kytara, Tundra – baskytara, Beast Dominator – bicí, Virta – klávesy, Trollhorn- kytara, klávesy (studio), Katla – texty
produkce: FINNTROLL