GORGUTS – Colored Sands

GORGUTS – Colored Sands

2013 Season of Mist

čas: 62:51
země původu: Kanada
styl: progresive death metal

Jen těžko lze jmenovat významnější jméno kanadského metalu, než jsou právě GORGUTS, jejichž domovinou jest Quebec. GORGUTS je prostě pojem, který nediktoval pořádky v žánru death metalu jen na území Kanady, ale po celém světě. Nahrávky "Obscura" či "From wisdom to Hate" jsou do dnešní doby ve výkladní skříni žánru a měly by sloužit jako učebnice pro jejich následovníky. Následovala ovšem velmi dlouhá pauza, která bohužel znamenala jistý odklon hlavní záře reflektorů. Když ovšem roku 2009 Luc Lemay ohlásil návrat na scénu, jen málokterá zpráva zvedla takovou vlnu očekávání, jako právě tahle. Rovněž ale málokdo čekal, že na novou desku budeme čekat další dlouhé čtyři roky. To čekání je ovšem u konce, "Colored Sands" už se nám několik měsíců povaluje venku, a tak jsem se rozhodl splnit jeden z největších restů loňského roku, protože tahle deska tu zkrátka nesmí chybět.

Již dopředu je třeba říct, že kdo čekal jen další "Obscuru", či kopii jiného libovolného alba z dílny těchto velmistrů kovu smrti, bude zklamán. Přeci jen doba pokročila o více než desetiletí a je jen dobře, že Luc se svými spoluhráči nehodlá těžit z již vydobytých pozic, ale posunuje hranice své hudby ještě o kousek dál. Když zmiňuji ty spoluhráče, tak vězte, že sestava se kompletně obměnila. Hlavní mozek kapely, Luc Lemay, samozřejmě zůstal, ale jinak kolem sebe postavil zcela novou kapelu. Tím nejznámějším bude zřejmě John Longstreth, jehož bicí lze slyšet například v ANGELCORPSE nebo zejména také v ORIGIN. Překvapivější jsou ovšem další dvě jména - Kevin Hufnagel a Colin Marston, kteří působí hned v několika uskupeních, ovšem ani jedno z nich není nikterak známé, a když už, tak rozhodně ne na poli death metalu. Za všechny lze zmínit třeba KRALLICE, kteří se pohybují ve vodách avantgardního black metalu, či DYSRHYTHMIA, která si zase libuje někde na pomezí progresivního rocku a jazzu.

Strach z přílišného vlivu nových spoluhráčů a z toho pramenícího odklonu od death metalu není ovšem na místě. Luc si vzal na starost v podstatě kompletní skladatelskou činnost a s výjimkou dvou skladeb "Forgotten Arrows" a "Absconders" si tak album napsal v podstatě sám. "Colored Sands "jsou tak nahrávkou chladnou, z počátku dosti nepřístupnou a je třeba si k ní najít cestu. Samotné hledání ale rozhodně stojí za to, protože i když album z počátku působí svou atmosférou až nepřátelsky, skýtá pro posluchače hned několik důvodů, proč by se měl na cestu tímto labyrintem vydat. Oproti předchozím opusům je tahle deska rozhodně nejepičtější, což je dáno i celkovým konceptem, který se točí kolem Tibetu i samotného budhismu. Nahrávka je vlastně rozdělena na dvě části, a to pátou skladbou "The Battle of Chamdo", jež je pouze instrumentální. Zatímco první čtyři skladby jsou věnované Tibetu, jakožto popisu tamní krajiny, lidí, náboženství i jejich zvyků, druhá část začíná čínskou invazí v 50. letech 20. století. Do konkrétních podrobností zde zacházet nebudu, nakonec koho tato problematika zajímá, nebude pro něj problém si tyto informace dohledat. Lyrickou složku má na svědomí kompletně znovu Luc a jen dokazuje, že GORGUTS se vzdalují tomu ortodoxnímu death metalu nejen hudebně, ale i textově.

Jestliže jsem zmínil labyrint, tak to nebylo náhodou. Nejenže ho najdete na obalu alba, ale rovněž symbolizuje i jakousi vaši cestu tímto magickým opusem. Albem je skutečně nutné projít, najít si skrz něj svou vlastní cestu. Aura, jež ho obklopuje, působí nejen chladně a nepřístupně, ale z počátku i nepřátelsky, až nebezpečně, tudíž vkročení do jeho spletitých chodeb je to poslední, co by vás lákalo. Pokud ovšem tyto prvotní pocity překonáte a vydáte se na tuto mnohdy až trnitou cestu, zjistíte, že "Colored Sands" jsou různorodé, neustále je v nich co objevovat a každou chvíli vás má co překvapit. Časem zjistíte, že album je ve své ryzí podstatě vlastně poměrně lineární. Mluvím zde ale o skladatelské lineárnosti, kdy skladby drží více u sebe a působí tak o poznání více semknutě. Pryč jsou tak doby rozháranosti a totální disharmonie z "Obscury". Jak poslechy přibývají, zjistíte, že to, co tak z počátku působilo mnohdy až rušivě, nyní přesně zapadá do konceptu. Album je totiž plné různých progresivních elementů, i jisté malé střípky jazzu by se zde našly. Ovšem nejsem si jistý, jak moc je to ovlivněno přílivem nových tváří do kapely, vzhledem k tomu, že desku skutečně napsal v podstatě Luc úplně sám. Nicméně i on se nikterak netajil obdivem k takovým OPETH či PORCUPINE TREE, takže zřejmě odtud vítr vane a výběr nových spoluhráčů tak nyní působí přeci jen logičtěji. Navíc když se Lucovi podařilo udržet zejména Kevina Hufnagela na uzdě, tudíž nejsou ke slyšení žádné velké prstové ekvilibristiky, které by zde působily skutečně spíše rušivě, a naopak práci obou kytar je třeba vyzdvihnout, protože se skvěle doplňují a vytvářejí tak skutečný hudební dialog. Poklonu nakonec můžu vyseknout komukoli, kdo se na této desce podílel, protože i takovou basu nelze neslyšet, a to i přesto, že album má jinak spíše zahuhlaný, až "bahnitý" sound. Moc rád jsem i za hru bicích, která zde snad ani jednou nezabředla do klasické strojové mlátičky, naopak John Longstreth se předvádí v životní formě, kdy je jeho hra jedním slovem skvělá. Je variabilní, technicky přesná a skutečně jen těžce se mi na ní hledají nějaké zápory.

Jsme na konci a nešlo si nevšimnout, že v podstatě celou dobu jen chválím. GORGUTS se totiž na své poslední nahrávce představují ve vrcholné formě a dokazují, že stále mají světu co říct, ba co víc, že by jim měl každý, kdo to s hudbou v tomhle žánru myslí trochu vážně, naslouchat, protože takhle zkrátka zní death metal, který těží ze všech těch let zkušeností, ale zároveň nepřešlapuje na místě a efektivně reflektuje aktuální dění na scéně. I když vám death metal nic neříká, a vy byste měli slyšet jen jednu desku, která loni vyšla, měla by to být právě "Colored Sands", protože v loňském roce zkrátka nic lepšího nevyšlo.

sestava: Luc Lemay – zpěv, kytara, Kevin Hufnagel – kytary, Colin Marston – baskytara, John Longstreth - bicí
produkce: Luc Lemay, Colin Marston
1. Le Toit Du Monde