06.09.16

MISTY WAYS – Train of Lust

MISTY WAYS – Train of Lust

2014 vlastní náklad

čas: 71:29
styl: progresive/gothic metal

Asi jen málokdo věřil, že brněnský smíšený kvartet MISTY WAYS skutečně jednoho dne vydá debutové album, neboť silným materiálem disponuje prakticky od svého založení někdy v polovině nultých let. Na druhou stranu ve všem lze spatřit prozaický záměr a ve své podstatě logické vyústění. Po celou tu dlouhou dobu na stránkách a profilech kapely vycházely inovované verze dnes už v podstatě gothic metalových šlágrů s progresivním přesahem, protože kapela svou tvorbu nenahrávala jen tak do šuplíku, ale bezmála po uplynulou dekádu vyvíjela aktivní koncertní činnost (a v neposlední řadě taktéž sama různé zajímavé žánrové akce pořádala jako kupříkladu tradiční klubové klání Dark Valentine party nebo Modern Inquisition Experiment), ostatně na posluchačskou přízeň si rozhodně nemůže stěžovat. Skupina se zrodila v době, kdy se hudební scéna začala radikálně transformovat jak po stránce hudební, tak formální, kdy fyzické nosiče ustupují a naplnění uměleckého vyjádření interpreti nacházejí převážně v koncertní činnosti. Proto chyběla motivace vydání CD uspíšit, což se ve finále královsky vyplatilo. Abychom náležitě docenili jako celek specifický hudebně-ideový svět MISTY WAYS, je nutné posbírat jednotlivé střípky košaté pestrobarevné mozaiky, linoucí se jako stříbrná nit až k LED ZEPPELIN. Tedy ne přímo k birminghamské hardrockové legendě, ale k jejímu revivalu MYST.

Teď si možná řeknete, že obzvláště na tuzemském písečku vše spojované s revivalovými uskupeními automatický získává dehonestující charakter, avšak to byste museli znát Deriase, zakladatele obou projektů, který k nim přistupuje s okázalostí sobě vlastní. Pokud po stránce hudební si s originalitou hlavu neláme, proč taky, když v rockové historii již vše bylo řečeno, tak po té formální s megalomanským přístupem myslí na každý detail. Inspiraci nachází v dodnes, ve své podstatě, nepřekonané koncertní show hardrockových legend sedmdesátých let a v rámci možností ji aplikuje na obě své, dnes už, splněné hudební vize. Což de facto v rámci tuzemské scény působí unikátním dojmem a nakonec i originálně, nezapomínejme, že se stále pohybujeme v jistém undergroundu a v něm rozhodně nepatří mezi standard profesionální přístup, brilantní hráčské a pěvecké výkony, masivní zvuk či rozličný arzenál hudebních nástrojů, jež se během okázalého setu využijí (kupříkladu nechybí mandolína, dvoukrká kytara či sólo na theremin) nebo různé teatrální propriety jako pyroshow, videoprojekce a břišní tanečnice. A ať se jedná o jakýkoliv z jeho projektů, tak možná zprvu omámí barvitými lesky a velikášskou koncepcí, avšak nejde o prvoplánovité levné pozlátko, neboť kvintesence tohoto uměleckého vyjádření tkví především v přirozené vášni pro hraní, hnané neutuchajícím talentem. Vždyť se v jádru ostatně jedná o poctivý rock'n'roll a k němu jednoduše celá ta opulentní show odedávna patří, avšak nikdy by se uznávané rockové legendy nestaly legendami, kdyby v epicentru toho všeho nebylo kus poctivého muzikantství, přirozeného talentu a lásky k hudbě a komponování.

Derias, jakožto multiinstrumentalista a především brilantní kytarista (ostatně v rámci akce Guitar Masters vystoupil jako jeden z klíčových soudobých kytaristů české scény spolu s Ashokem či Jiřím Kučerovským), cítil potřebu realizovat se v autorském projektu, který založil již jako zkušený muzikant a stejně citlivě si vybral i své spoluhráče. V tomto ohledu MISTY WAYS nikdy neprošli obvyklou formující fází a od počátku fungovali jako vyzrálá kapela s vybroušenou produkcí a suverénním koncertním setem. Ostatně baskytarista Ur své hráčské schopnosti prokazuje již mnoho let díky působení v MYST, mladá krev kapely, bubeník Krut, srší hráčským entuziasmem a rovněž prošel několika, spíše extrémnějšími, metalovými spolky a konečně charismatická zpěvačka a nutno zdůraznit, že taktéž klávesistka a skladatelka Katryna, která nezapře klasické hudební vzdělání, jakožto absolventka brněnské hudební konzervatoře a pražské Akademie múzických umění - obor varhany.

Kolekce "Train of Lust" představuje hudební kompilát dosavadní kariéry MISTY WAYS, tudíž očekávejte opravdu až po okraj nadupané CD s více než sedmdesátiminutovým hracím časem. Z počátku jsem se mírně obával, jak silně eklektický materiál, jenž vychází z žánrového kvasu skandinávské gothic metalové scény konce devadesátých let, jež u nás kulminovala v době vzniku brněnského ansámblu, ustojí zub času. Obavy se rozplynuly ihned po spuštění disku, neboť jak jsem podotkl v úvodu, nejedná se o nějaké vymetání prachem zanesených archívů, nýbrž o komplet přetransformovaný materiál, včetně několika svěžích nových kompozic. MISTY WAYS oproti konkurenci disponují jednou zásadní předností, krom faktu, že většina členů je autorsky aktivní, tak především si tykají s moderními aspekty tvorby hudby, především s rozličným audio softwarem a nahrávacími mašinkami. Tušíte správně, přestože album disponuje zcela světovou produkcí, průrazným soundem s bohatými aranžemi, včetně těch symfonických či sborů, tak kompletně od A do Z vniklo v režii především Deriase u něho v doma v obýváku. Až se tomu nechce uvěřit, čímž skupina hodila rukavici všem DIY pochybovačům, kteří vyhazují statisíce na renomovaná studia a přitom výsledek nezní ani z poloviny dotaženě jako v případě "Train of Lust". Samozřejmě ale krom nemalé znalosti tvorby hudby na PC tento nekonvenční způsob realizace alba vyžaduje mnohá odříkání, hlavně ne každý je schopen dlouhodobé domácí kreativní práce, když mu většinu dne ukousne civilní zaměstnání, logicky právě z toho důvodu jsme museli na vydání počinu tak dlouho čekat.

Hudebně si album neklade za cíl ohromit originalitou, nýbrž bravurně zvládnutým řemeslem, vyzrálými hráčskými výkony a moderní kompoziční, produkční a aranžérskou prací, kdy jako inspirační vzor sloužili ti nejlepší z nejlepších z bohaté rock/metalové scény. Nejvíce zde cítím vlivy především vysoce ceněné skandinávské melodické metalové školy, avšak z kytarových riffů lze vyčíst i zalíbení v tradičnější progrock/metalové studnici americké či britské provenience. Album tak rafinovaně osciluje mezi několika styly na pomezí gothic a progresivního metalu, a to na špičkové úrovni, která minimálně na tuzemské scéně nemá obdoby. Pokud mi u jiných kapel vadí především infantilní klávesové aranže, falešný ženský zpěv a celková afektovanost, tak MISTY WAYS mohou sloužit jako ideální vzor, jak by se tento typ muziky měl tvořit správně, a to v celosvětovém kontextu. Skutečně, ať se snažím sebevíc, neznám jedinou českou kapelu, produkující melancholický a melodický typ metalové hudby s ženským zpěvem, která by mohla dílu "Train of Lust" konkurovat.

Libí se mi velká pestrost materiálu, kdy každá z kompozic kvalitativně obstojí i samostatně. A přestože půlka alba nezapře chytlavý potenciál (ostatně "Harvest Moon Garden", "Bloodmoon Rising"nebo "Omfalos"už léta patří ke koncertním trhákům), nikdy se nehraje jen na efekt, ale základ každé z kompozic tvoří progresivně laděný skelet, čímž deska svádí k opakovaným poslechům, kdy se díky propracovaným detailům jedná pokaždé o trochu nové dobrodružství. Mezi nedílnou součástí zvuku MISTY WAYS patří syntetický feeling, a to jak tradičnější sympho klávesy, tak programování rozličných samplů či rytmických beatů. V tomto ohledu jsem si ihned oblíbil druhou, dynamicky našlapanou "Naked Darkness", která absorbuje všechny uvedené kompoziční přístupy. Naopak milovníky tvrdších metalových postupů potěší epická "Harvest Moon Garden", jedna z nejstarších skladeb z repertoáru kapely a současně jakýsi její trademak – srážka metalového tradicionalismu s progresivním zahuštěním, obohaceným o klenutá kytarová sóla a tklivé klávesy, nechybí ani Deriasův hrubější vokální projev. Naopak u zpěvačky Katryny musím ocenit, že navzdory sopránové poloze její přednes působí civilně, bez jakékoliv nucené afektovanosti, aniž by však ztratil něco ze své exaltované naléhavosti a plnosti.

Ani tisíc slov se nevyrovná osobní poslechové zkušenosti a CD "Train of Lust" si zaslouží vaši pozornost už jen z toho důvodu, že podobná muzika nevzniká každý den a o české scéně to platí dvojnásob. Připočteme-li graficky po všech stránkách dotažený výpravný booklet od stále respektovanější Necranie Chmurelly, máme co do činění s dílem, kvůli kterému se najdou ještě fajnšmekři, jež originálním nosičem dodnes nepohrdnou.

Odkazy:
bandzone.cz/mistyways
Facebook

sestava: Katryna – zpěv, klávesy, Derias – kytara, klávesy, doprovodný zpěv, programování, Ur – baskytara, programování, Krut – bicí; hosté: Rob Paterlini – zpěv (6), Ashok – kytarové sólo (1), Alexey Aslamas – housle (9), Jana Nevoralová – klávesové sólo (9), Axl – zpěv (1)
produkce: Derias
1. Deep In The Dusk
2. Naked Darkness