ORPHANED LAND – All Is One

ORPHANED LAND – All Is One

2013 Century Media

čas: 54:21
země původu: Izrael
styl: symphonic/ethno rock/metal

Izraelští ethno-metaloví průkopníci započali svou cestu před více než dvaceti lety a v současnosti již mají bezmála kultovní status. Po prvních dvou řadových deskách "Sahara" a "El Nora Alila" z poloviny deváté dekády minulého století si kapela naordinovala několikaletou pauzu, aby roku 2004 předvedla oslnivý comeback v podobě fenomenálního alba "Mabool". Na něj o šest let později navázala rovněž velmi povedeným počinem "The Never Ending Way of ORwarriOR" a v současnosti se prezentuje aktuální nahrávkou "All Is One".

Jak napoví povedená a efektivní obálka, filozofie ORPHANED LAND zůstává v usilování o smír a bourání bariér napříč náboženstvími. Tímto pozitivním poselstvím je koneckonců prodchnuta i samotná hudba seskupení, která čerpá z rozličných kulturních vlivů a právě to jí dělá tolik výjimečnou. Novinka z kurzu nastoleného dvěma předchozími deskami nevybočuje nijak zásadně, jistých změn však přesto doznává. Progresivně rock/metalové vlivy ustoupily částečně do pozadí, díky čemuž působí "All Is One" mnohem přímočařeji.

Zmohutněla naopak orchestrace, která je společně se sbory vskutku velkolepá, nicméně místy působí až zbytečně patetickým dojmem. Kapela rovněž vsadila na větší chytlavost a citelně zjemnila a zpřístupnila svůj hudební projev, díky čemuž se vám prakticky všechny skladby okamžitě zaryjí pod kůži. To však zároveň způsobuje i menší posluchačskou trvanlivost. Nahrávka má zkrátka tendenci nadchnout hned zpočátku, při detailnějším průzkumu ale nadšení postupně opadne. A to je trochu škoda, neboť se stále bavíme o nepochybně nadstandardním počinu.

Celkové zvolnění dobře ilustruje i pěvecký projev frontmana Kobiho, který se téměř výhradně pohybuje v melodických polohách a extrémnější vokály zazní jen ve skladbě "Fail". Přes nepochybné muzikantské kvality všech zúčastněných a maximálně dotaženou produkci si tedy nelze neklást otázku, zda "All Is One" není už příliš uhlazená a pompézně pojatá. Na tu už si ale každý posluchač nepochybně odpoví dle svých preferencí sám. Má osobní očekávání přes nepopiratelné kvality počinu nicméně tentokrát úplně naplněna nebyla.

ORPHANED LAND vydali velkolepě epickou nahrávku, která strhává již na první poslech, obsahuje nepřeberné množství "hitových" pasáží a je opět protkána všeobjímající orientální atmosférou. Pod nablýskaným povrchem jakoby se však tentokrát neskrývalo nic, kvůli čemu by stálo za to pouštět si ji opakovaně i po detailnějším seznámení, po němž zpočátku skvělé dojmy spíše postupně upadají. To však nic nemění na výjimečném postavení kapely na scéně, ani na originalitě a nápaditosti její tvorby. "All Is One" má navíc potenciál řady posluchačů seskupení značně rozšířit, společně se stěžejním poselstvím, které hlásá. A to je jednoznačně dobře.

sestava: Kobi Farhi – zpěv, sbory, chorály, hlas vypravěče, Yossi Sassi Sa'aron – kytary, saz, bouzouki, oud, chumbush, klávesy, doprovodný zpěv, Chen Balbus ‒ kytary, bouzouki, klávesy, xylofon, programování, doprovodný zpěv, Uri Zelcha – baskytara, Matan Shmuely – bicí, perkuse; hosté: Mira Awad – zpěv, Elram Amram – zpěv, Sharar Amram – zpěv, Noa Stav, Shani Reiter – sborový zpěv, Sigal Yaary – sborový zpěv, Yaara Unger – sborový zpěv, Yael Abady – sborový zpěv, Yael Oren – sborový zpěv, Ariel Davis Ariel Davis – sborový zpěv, David Morgenstern – sborový zpěv, Eyal Comforti – sborový zpěv, Itai Kollmann – sborový zpěv, Itay Regev – sborový zpěv, Nate Silverman – sborový zpěv, Eszter Halász – sborový zpěv, Gali Paz – sborový zpěv, Judith Blanka Deák – sborový zpěv, Karine Vartsky Volk – sborový zpěv, Michal Kerer – sborový zpěv, Sivan Trajtenberg-Mills – sborový zpěv, Tanya Drubetskaya – sborový zpěv, Boaz Brill – sborový zpěv, Gilad Mills – sborový zpěv, Noam Ben-Hillel – sborový zpěv, Ofer Beit Halachmi – sborový zpěv, Yoav Simhoni – sborový zpěv, Yotam Gigi – sborový zpěv, Mumin Sesler – symfonické aranže, Ugurcan Sesler – cello, Itzhak Ventura – flétna, Mumin Sesler – kanun, Gila Brill – dirigent, Roei Fridman – perkuse, Moran Magal – piano, Tarkan Bergamali – viola, Gem Olgun – housle, Levent Duzagar – housle, Saban Golge – housle, Salih Kemanci – housle, Tuncay Duzagar – housle, Umut Senyaylar – housle
produkce: ORPHANED LAND
1. All Is One
2. The Simple Man