CALIBAN - Ghost Empire

CALIBAN - Ghost Empire

2014 Century Media

čas: 48:04
země původu: Německo
styl: metalcore

CALIBAN - plnohodnotný metalcore nebo pop metalové zpívánky pro puberťáky? Upřímná chytlavá muzika či studený produkt? To se pokusím zjistit v recenzi na deváté studiové album "Ghost Empire" z konce ledna letošního roku. Vždy jsem, mimo jiné, rád proháněl ušima muziku chytlavou, nekomplikovanou, u které se dá dobře relaxovat a člověk nemusí řešit, zda je to či ono album dobré nebo zda se kapela nějak vyvinula. Tohle platilo i pro CALIBAN, prostě metalová kulisa k jakékoliv činnosti.

Při bližším zájmu o vývoj a tvorbu těchto německých už skoro veteránů nešlo nenarazit na jeden fakt. Tím je velký rozdíl mezi tvrdými slokami a melodickými refrény. Kapela začala zhruba na stejné rovině tvorby jako žánroví krajané HEAVEN SHALL BURN, ovšem na rozdíl od nich se chytlavost hudby CALIBAN zvyšovala a zmíněný kontrast stále více prohluboval. Došlo to tak daleko, že na celkem slušných albech "The Awakening" a "Say Hello to Tragedy" se úderná a brutální složka stala téměř rušivou a přidanou do desky na sílu a na úkor chytlavosti. Kapela kupodivu zareagovala a v roce 2012 vydala desku "I'm Nemesis". Ta setřásla balast "povinných" breakdownů či hoblovaček a přinesla svěží, nesmírně chytlavý a dobře vymyšlený moderní metal, hraný v maximálně melodickém duchu. Zkrátka čím melodičtěji a přístupněji CALIBAN hrají, tím kvalita jejich hudby paradoxně stoupá.

Čerstvý počin se nechce nechat zahanbit a už první track s názvem "King" ukazuje, že se nic novátorského dít nebude. Dobře aranžovaná sloka, chytlavý refrén a jemný podmaz kláves. To samé platí o klipovce "Devil's Night", v podstatě stejná kostra, jen s lehce pozměněným obsahem. Když vyrukuje téměř stejný formát ve většině dalších songů ("My Vertigo", "Cries and Whispers"…), začínám už zvedat varovný prst. Tam, kde předchozí počin pracoval s různými elektronickými podkresy, změnami temp a vystupňovanou melodikou, se novinka opět vrátila ke klasičtějšímu vyznění. Tudíž nešvar o stereotypní sloce a refrénu zde opět začíná platit. Na lepší časy se zablýskne ve stadionové halekačce "Your Song" a v ponuré "nebeL", obohacené německy zpívaným refrénem. A konečně dochází i na skvělé věci, disharmonický kousek "Chaos-Creation" a vystupňovaná "Wolves and Rats". Náhlá absence klišovitých postupů album nesmírně osvěží. Hlavním důvodem toho, proč se "Ghost Empire" opět majoritně vrátilo k předvídatelnému vyznění, spatřuji v osobě hlavního skladatele. Kytarista Marc Görtz totiž skládá veškerý materiál pro kapelu sám a s kadencí jednoho alba každé dva roky mu prostě občas musí dojít invence. Bohužel na to doplácí celá kapela, která jinak funguje jako dobře namazaný stroj. Sympatický řvoun Andreas dokáže do svého projevu vnést emoce a nadšení. Stejně tak kytarista Denis, jehož čistý vokál funguje i na živo vcelku obstojně.

Velice rád bych CALIBAN pochválil a řekl, že se jim novinka vyvedla stejně jako předchůdce, ale nemohu. Jistá dávka balastu, znovu nalezeného stereotypu, a bohužel, místy i nudy albem nemilosrdně prostupuje a detailní poslech kazí. Mladí fanoušci kapely ocení množství chytlavosti, spojené s povinnými zasekávačkami a odpůrci melodických refrénů tradičně ohrnou nos. "Ghost Empire" prostě není deska, která by dokázala něco na tomto faktu změnit. Spíše ho ještě více posílí. Zájemci o opravdu promakané metalcorové spojení různých vlivů, bez čistých refrénů, nechť zvolí raději kapely NEAERA a HEAVEN SHALL BURN.

Závěrem se vracím k položeným otázkám v prvním odstavci. Za pop zpívánky kapelu stále nepovažuji, na to vykazuje aktuální materiál pořád dost metalových znaků. Za opětovné hraní na tvrďáky, ale chválit taky moc nemohu. Cítím z práce CALIBAN zápal pro věc a nadšení, tudíž dementuji některá prohlášení o jejich tvorbě jako o studeném produktu. I přes masivní zvuk a vyspělou produkci slyším v muzice a v textech jistou dávku živelnosti. Spojeno s žánrově vzorovými, nekomplikovanými písničkami, tak vrací německou pětici zase o krok zpátky.

Vcelku ucházející hitovky, pár skvělých momentů, vynikající zvuk, dobrá produkce, suverénní hráčské výkony. A také občasná nuda, stereotyp a nadbytečné pasáže, ve kterých se kapela snaží ukázat, jako moc umí hrát "tvrdě". I taková hudba zaujímá na scéně své místo a já ji rozhodně radikálně neodsuzuji. Neboť jako nerušivá kulisa "Ghost Empire" funguje. Slovní spojení lehký nadprůměr vystihuje desku dokonale.

sestava: Andreas Dörner - zpěv, Marc Görtz – kytara, Denis Schmidt – kytara, čistý zpěv, Marco Schaller – baskytara, Patrick Grünn – bicí
produkce: Marc Görtz
1. King