06.09.16

DARKTHRONE - The Underground Resistance

DARKTHRONE - The Underground Resistance

2013- Peaceville Records

čas: 41:55
styl: old school metal

DARKTHRONE. Milovaní a nenávidění. Dvě kultovní postavy norského undergroundu. V poslední době relativně aktivní Nocturno Culto, krom domovské kapely taktéž v SARKE, dále v sólovém projektu GIFT OF GODS (doporučuji) a aktuálně účastník retro koncertu SATYRICON v Oslu. Vzácná to chvíle, když tento muzikant vystoupí na podium. Stejně jako jeho souputník Fenriz. Pánové vyrazili už v polovině roku 2010 na další stanovačku a výlet směr studio Necrohell a výsledkem se stala, po téměř třech letech, patnáctá fošna s názvem "The Underground Resistance". Ač vyšla téměř přesně před rokem, byl by velký hřích ji opominout a nepodívat se dvěma starým "metalheadům" na zoubek.

Časy kdy DARKTHRONE hráli black metal jsou dávno pryč. Už po albu "Panzerfaust" se do jejich tvorby vkrádal duch prapůvodního speed metalu, punku, crustu a thrashe. Za poslední black metalové album se dá s přihmouřenýma očima označit "Sardonic Wrath", které letos oslaví 10 let od svého vydání. Následující tvorba počínaje albem "The Cult Is Alive" či představovala nespoutanou, prčózní crust/punkovou jízdu, s příměsí metalové všehochuti let osmdesátých. Jak to tradiční a ortodoxní blackové příznivce kapely vytáčelo, asi nemusím připomínat. Novinka ovšem velice překvapila.

Hned v první skladbě "Dead Early" vylézají na povrch skvělé, plnotučné metalové riffy. Ovšem metalu nikoli moderního, nýbrž historického. Nebo spíš fosilního. Spojeno s drtivým skřehotem Nocturna Culta a organickým zvukem Fenrizovy baterie. Thrash metal koketuje s dřevním blackem a heavy metalem, do toho občasný vliv crustu, ovšem v míře přijatelné. Dotváří například zásek "The Ones You Left Behind" ve kterém ukazuje Fenriz, že nejenom řevem a skřehotem živ je metalista. Jeho zpěv sice balancuje na hraně parodie, ale funguje to náramně. Příznivci moderního nabušeného zvuku a technicky dokonalého zpěvu utečou do dáli, ale s tím se u DARKTHRONE počítá. Tím nechci říct, že zvuk zní nečitelně nebo kanálně. Naopak. Chybí mu ale přeprodukovanost, zní čistě, organicky, přirozeně. K původní podstatě doom metalu se kapela vrací v "Come Warfare, The Entire Doom", opět nemohu než vyzdvihnout skvělou práci kytar. Jedinou nevýraznou část novinky tak představuje "Lesser Man" načichlá prastarým death metalem. Opravdové skvosty zmiňuji na konec. "Leave No Cross Unturned", zosobňuje manifest toho, čím jsou DARKTHRONE a co chtějí světu říct. Veškeré schopnosti kapely, veškeré metalové žánry osmdesátých let, svařené v jednom patnáctiminutovém opusu s řádně praštěným a záměrně stereotypním textem. Kříž metalistů viset správně nesmí a nemůže. Věcí, kterou nevypudím z hlavy snad do smrti, se stala "Valkyrie". Chytlavý nápěv, vybrnkávačka, masivní riffy, atmosféra jak z dílny BATHORY a Fenrizův falešný zpěv v refrénu. Světe div se, i tahle kombinace funguje dokonale. Epický metal jak řemen.

Ohodnotit desku podle měřítek roku 2014 se zdá trochu nefér. Při aplikaci běžných a soudobých kritérií na dobrou desku, nahrávka totiž silně pokulhává. Počínaje analogovým zvukem, nedokonalou produkcí, místy falešným zpěvem a konče prazvláštním obalem. Jenže DARKTRHONE disponují svým silným osobním kouzlem. Díky němu člověk na výše zmíněné malichernosti rychle zapomene. Pamětníci a posluchači slavných kořenů metalu neudělají sehnáním aktuálního počinu sebemenší chybu. Myslím ale, že i mladé fanoušky může deska zaujmout. Jakožto ročník 1990 to mohu jen potvrdit. Několik nedostatků CD určitě obsahuje, ovšem jejich hledání je poměrně složité a hlavně zbytečné. Daleko lepší činnost představuje užívání si pořádné old schoolové jízdy. Za sebe vyjadřuji spokojenost, že DARKTHRONE opustili stále více si podobné punkové desky let nedávných a otočili kormidlo na tu správnou stranu.

Živelnost a upřímost cloumá nahrávkou a ukazuje, jak se dá dělat metal od srdce. Ač to zní pateticky, nejde desku popsat jinak. Krásný hold všem prapůvodním metalovým žánrům a velký prostředník modernímu, "plastovému" metalu. Bez vykrádání, osobitě, po svém a nesmírně zábavně. "The Underground Resistance" představuje vynikající metal ze staré školy, jde na dřeň a odhaluje, jak málo stačí k tomu, aby posluchač dostal všeho vrchovatě.

sestava: Nocturno Culto – zpěv, kytara, baskytara, Fenriz – bicí, zpěv, baskytara
produkce: DARKTHRONE
1. Dead Early