SONATA ARCTICA - Pariah’s Child

SONATA ARCTICA - Pariah’s Child

2014 Nuclear Blast

čas: 53:12
země původu: Finsko
styl: power metal

Návrat ke kořenům. Ošidnější formulaci upoutávající na nové album si lze těžko představit. Velice nejednoznačné a rovněž velice nebezpečné tvrzení. Málokdy se podaří zachytit energii a nadšení prvních alb a dochází ve většině případů k recyklaci sebe sama. Čest výjimkám. SONATA ARCTICA, ústy svého frontmana Tonyho Kakka, prohlásila aktuální horkou novinku za návrat k power metalu prvních alb. Čekal jsem tedy více či méně povedenou variaci na raná alba "Ecliptica" a "Silence". Nakolik dostála kapela svým slovům? Uvidíme.

Dovolím si, před samotným popisem aktuální desky, malý výlet do historie skupiny. Úvodní čtyři počiny se nesly v duchu typického, severského, "stratovariovského" power metalu. Na prvních dvou deskách, již zmíněných, lze vystopovat i stopy speed metalu. Finové silně uhnuli na dodnes nepřekonaném, pátém albu "Unia", do své tvorby zařadili progresivitu, disharmonie, zatěžkané melodie a inspiraci z jiných žánrů. Přirozenou cestou vzniklo i další CD "The Days Of Grace", zabíhajíc do výpravných vod, progresivity, mohutných orchestrací. A konečně v roce 2012 vydaná nahrávka "Stones Grow Her Name", přinesla lehký rockový nádech, nezapřela velký vzor všech členů - kapelu QUEEN a v neposlední řadě obsahovala opět zjednodušenou písničkovitou formu. Všechny tři výlety mimo svůj původní žánr daly kapele slušné ostruhy a vynesly jí v mém osobním žebříčku muziky na vysoké mety.

Dost tedy o minulosti, vrhněme se do současnosti. První skladba "The Wolves Die Young", napsaná s velkým předstihem, určila podle slov protagonistů retrospektivní směřování desky. I když ono se o zase kdoví jak velkou retrospektivu nejedná. Zpěvný refrén, relativně nudné sloky, velká dominance kláves. Na první singl, co má zatlouci posluchače do křesla, to není žádná sláva. A bude hůř. Mnohem hůř. Z celkem nepochopitelných důvodů obsahuje album věci jako "Runnig Lights", "Love" a "Cloud Factory". Jistá hranice kýče, na které se kvintet pohyboval a celkem úspěšně na ní balancoval, je v těchto písničkách definitivně zadupána do země cukrovou vatou. Doslova. Všudypřítomné skočné a přearanžované klávesy, sterilní bicí, hluboko utopené kytary. A ten zpěv. Tony Kakko představoval svého času slušného výškaře a pak i rock/metalového zpěváka s barevným a rozmanitým vyzněním. Na novince jeho vokál ponejvíce připomíná popovou superstar. Na jedné vlně se nesoucí sladkobolný projev, ať už se kapela snaží, nepříliš úspěšně, o rychlá tempa, či kreslí baladické obrazy. Zrovna ve zpěvu jsem podobnou "zradu" kvality od SONATY ARCTICY opravdu nečekal. Další porcí nevalné muziky představují snahy o vypalovačky s podivnými názvy "Half A Marathon Man" a "X Marks The Spot". Ano bicí se rozjíždějí slušně, jenže nevýrazná kytara a opět přebujelé klávesy srazí oba dva songy do těžkého podprůměru. Dva lepší momenty "Blood" a "What Did You Do In The War, Dad ?" přece jen rozsvítí světélko naděje. První jmenovaná nabídne konečně zajímavější strukturu a druhá celkem probudí melancholické emoce. Závěrečná "Larger Than Life" ohromí svoji délkou, ale nic výrazného se v ní neděje. Působí spíše jako něco, co zbylo z epické desky "The Days Of Grace".

Rozčarování a zklamání. Těžko vyjádřit pocit z "Pariah's Child" jinak. Minulý, velmi dobrý počin, vzbudil v mnoha fanoušcích nevoli a dal vzniknout řečnění o tom, že skupina zabíhá příliš do popu a rocku. Ujišťuji všechny, že novinka zní mnohem hůře. Z mého úhlu pohledu nepředstavuje vůbec žádný návrat ke kořenům a k power metalu. Ptám se, kde je energie a drive alba "Ecliptica", kde jsou melodie a rychlost ze "Silence", kde jsou hity ve stylu "Winterheart's Guild"? Aktuální počin se ve středních a pomalých tempech plácá na místě. Nápady přebíjí klávesami, sladkým zpěvem a nudnými kytarami. Tudíž ani návrat ke kořenům, ani progrese třech alb minulých. Poněkud málo, na kapelu velkého jména a významu.

Krásný obal, dobrá technika, dobrý zvuk a sladké řeči kvalitní album neudělají. Nahrávka nudí, přináší ve velké míře pouze vatu, ohrané nápady a nevýraznou rychlost. Nemluvě o přeslazeném zpěvu a doslova pouťových klávesách. Mistr černobílých klapek Henrik, by za nahrané aranže zasloužil vytahat za svoji mohutnou bradku. Několik světlých chvil se najde, ale hledat je, jest práce vskutku sisyfovská. Na druhou stranu od svého vzniku, až dodnes, předváděla SONATA ARCTICA vyváženou práci a zajímavé desky. Tento fakt pomůže trochu zmírnit zklamání z "Pariah's Child". První opravdu slabé album kapely si našlo cestu na svět. Podprůměrné, přearanžované a nudné dílo.

sestava: Tony Kakko – zpěv, klávesy, Elijas Viljanen – kytara, Pasi Kauppinen – baskytara, Henrik Klingenberg – klávesy, Tommy Portimo - bicí
produkce: Pasi Kauppinen
1. The Wolves Die Young