06.09.16

AVATARIUM - Avatarium

AVATARIUM - Avatarium

2013 Nuclear Blast

čas: 49:35
styl: epic doom metal

Všechny metalové webziny už vám stačily říct, že za projektem AVATARIUM nestojí nikdo menší než basák CANDLEMASS, Leif Edling. Už vám ale zřejmě neřekly, že v jejich překrásném singlu "Moonhorse" hostuje britská superstar Adele! No, ona v něm vlastně ani nehostuje, ale přinejmenším krátké pasáže odzpívané v refrénu by k takovému úsudku mohly svádět. Popěvek "Oh Mother" totiž jako by z oka vypadl podobnému momentu slavné písně "Skyfall", kterou Adele nazpívala pro zatím poslední film Jamese Bonda. Popravdě, když jsem skladbu "Moonhorse" před časem zaslechl poprvé, už už jsem z kapsy tasil čistou desítku pro celé album, přestože jsem ho ještě neslyšel. Dnes už ale celé album znám a vypadá to, že můj odhad… …zase jednou nevyjde!

Sakra, tohle album jsem chtěl vidět vysoko na podstavci, jak si užívá zasloužené ovace nekonečných davů, ale nakonec to na žádnou monstrózní slávu nevypadá. Alespoň prozatím. Na vině jsou zase jednou tělem klamající singly, které možná neúmyslně maskovaly skutečnou doomovou tvář projektu AVATARIUM i rockové choutky zpěvačky Jennie-Ann. Ve skladbě "Moonhorse" na sebe největší pozornost strhávaly překvapivě jemné a skoro až folkové pasáže s jemným hláskem poletujícím někde mezi Björk a Adele. Druhý singl "Boneflower" byl pro změnu od prvního poslechu tak návykový, že jsem vůbec neřešil, co se v jeho nitru vlastně rýsuje za kytarové pohyby. V obou případech zůstaly skutečné doomové otisky hezky ukryté v pozadí, a přestože tak nějak slyšet byly, člověk je přes všechno to výjimečné a svěží vlastně ani slyšet nechtěl. Nebo nepotřeboval.

A tak to skoro vypadá, že kromě dvou nadpozemsky dobrých singlů nemá deska "Avatarium" co nabídnout. Ale to by byla hodně špatná nebo alespoň předčasná interpretace. Abych však sám ocenil i to ostatní, musel jsem se nejprve přepnout na vlnu, která neočekává tak zpěvné a hitové kousky. A pak to najednou šlo. Všiml jsem si krásných kytarových sól i decentních, ale velmi elegantních záblesků orchestrací, které dříve úplně zanikly v těžkých monolitech doomových kytar. Zároveň jsem si uvědomil, co se mi kromě dvou zdrcujících hitovek na projektu AVATARIUM tolik líbí. Je to dar vypěstovat v neúrodné půdě plné těžkých disharmonií krásné melodické linky, které se berou jakoby odnikud (střed skladby "Bird Of Prey"). Ve skutečnosti ale můžete jejich zrod stopovat už dlouho před tím, než se ve skladbě naplno projeví. Klidně si to někdy zkuste.

Přesto ale zůstávají v playlistu dvě položky, ze kterých mám dojem, jako bych sledoval stádo slonů kolébající se nekonečnou krajinou k napajedlu. Pokud milujete slony, pravděpodobně vás taková podívaná udrží v bdělém stavu alespoň půl hodiny. Všem ostatním ale bude stačit k nasycení chvilka. Jde o skladby "Avatarium" a "Tides Of Telepathy", které – kdyby nebyly naočkovány kytarovým sólem – prozíval bych je od začátku do konce. K srdci mi zrovna nepřirostlo ani těžké doomové vlnobití "Bird of Prey", ve kterém se až do zblbnutí opakuje typický metalový popěvek plný síly a zaťatých pěstí. Přesně takový zpěv nemám rád, protože vedle techniky a síly nenabízí nic. Jak důmyslně a pestře proti tomu působí vokály ve skladbě "Pandora's Egg". Smyslně se převalují mezi oblíbenými polohami jako v erotické scéně a přitom ani na chvíli neoslabují celkové drama. Kdyby takto Jennie-Ann zpívala na celé desce – jakože krom zmíněných dvou skladeb tak také opravdu zpívá – možná bychom se k té vysněné desítce nakonec přiblížili. Teď ale zůstáváme přeci jen kousek zpět.

Tím se dostáváme k závěrečnému hodnocení za všechny prachy. Nakonec to totiž vypadá, že se bude projekt AVATARIUM líbit ze všeho nejvíc milovníkům slonů. Síla, co?

sestava: Leif Edling - baskytara, Jennie-Ann Smith - zpěv, Carl Westholm - klávesy, Marcus Jidell - kytary, piano (5), cello, klávesy, Lars Sköld - bicí
produkce: AVATARIUM