06.09.16

WATAIN - The Wild Hunt

WATAIN - The Wild Hunt

2013 Century Media

čas: 61:29
styl: black metal

Nepatřím k posluchačům, co by mermomocí křičeli po čistě žánrových nahrávkách. Nevadí mi experimenty, mám rád úkroky mimo žánr a pokusy o fúze. V black metalu obzvláště. Když se zadaří, výsledkem mohou být opravdu strhující nahrávky. Například "Grand Declaration Of War" od MAYHEM, či "Prometheus" slovutných EMPEROR. Novinka WATAIN byla ohlašována sebevědomými prohlášeními o spojení black metalu s jinými žánry, taktéž došlo i na slova jako revoluční, objevná, inovátorská. Podobné řeči tradičně patří ke kolotoči před vydáním nových desek od větších kapel (aktuální masáž ohledně BEHEMOTH budiž příkladem), ovšem kolem WATAIN se jich vedlo tolik, že jsem se rozhodl rozšířit svoje obzory a tu inovaci si poslechnout.

Vskutku jsem skupinu do loňska příliš neznal, nebo spíše ignoroval. Zaregistroval jsem jejich účast na Masters of Rock před několika lety a poslechl si tehdy pár fragmentů. S konstatováním: "Zní to jak pomalejší DARK FUNERAL", zůstala švédská trojice mimo moje poslechové kapacity. Před důkladným prozkoumáním novinky prošly mým přehrávačem dvě desky předchozí, a hlavně "Lawless Darkness" nezanechala příliš dobré dojmy. Tuctový black středního tempa, jednotvárný vokál.

"The Wild Hunt" otevírá povedené intro, zajímavá kombinace smyčců a gradujících riffů, pomalu klouzajíc do industriálního hluku navazbených kytar. Z jejich marasmu vyletí "De Profundis", hnaná blast beatem, vcelku dobrými kytarami a odsekávaným vokálem Erika Danielssona. Tradiční švédský black metal, na který přilepit ochrannou známku, nikdo by se určitě nezlobil. Druhá "Black Flames March" postupuje v uvolněném tempu a začíná něčím překvapovat. Konkrétně lehkými nástřely čistého vokálu, vyřvávaným refrénem "Black Flame" a pochodovou, odsekávanou pasáží ve své druhé polovině. Jednotlivé složky a změny skladby spolu pohromadě moc nedrží a nepovídají si, ale snahu o originální nápad WATAIN rozhodně neupírám. U snahy znít jinak zůstane i v třetím záseku, krom přelévající se rychlosti, na víc, než na snahu, bohužel nedojde. Naopak čtyřka "The Child Must Die" baví, ať už rockovým feelingem, odlehčeností, či přímočarým, lehkým tahem melodií. Totální rozpolcenost první poloviny nahrávky dokonává "They Rode On", mohutná, čistě zpívaná hymna. Originalitu neviděla sice ani z rychlíku, pan Quorthon si ale ve Valhalle určitě mne ruce. Protože podobně zvládnutou kopírku BATHORY aby člověk pohledal. Nechci říci, že jako uvolněná, masivní náladovka skladba nefunguje. Aby na podobné věci postavila kapela důkaz svého umění a experimentů (jak bylo několikrát zmíněno v rozhovorech), mi připadá poněkud podivné a vůbec ne originální. Ještě více bije do očí následná, brutální sypačka "Sleepless Evil", rychlý to návrat zpět k jednoduchému přímočarému vyznění. Návrat poněkud se staženým ocasem, ve stylu: "Co jsme si to dovolili, honem zpět, uspokojit tradiční blackery".

Zbytek nahrávky přinese další porci roztříštěnosti. Skladba titulní představuje znovu pomalejší věc, celkem bez nápadu. "Outlaw" začne jako sypačka, aby se přelila do kakofonické změti zvuků a chorálů. Konečně něco, co se dá nazvat progresivitou a ne jen lepením nesourodých postupů na sebe. Předposlední instrumentálka rovná se totální nuda a závěrečná "Holocaust Dawn" zaujme povedenou akustickou mezihrou a utluče (v pozitivním slova smyslu) rychlým tempem.

Technicky je CD povedené. Pěkný, řádně temný obal, vynikající zvuk, hráčská jistota. Poněkud mimo stojí nezajímavý, unylý, extrémní vokál, obzvláště v kontrastu toho, jak dobře dokáže Danielsson o minutu později zpívat. Na druhou stranu, jako avantgarda, či dílo posouvající black metal o stupeň dále, nelze desku vnímat ani z procenta. Nechci vést zbytečné pseudointelektuální poučky o tom, jak zní pravý experiment a fúze, jsem ale bytostně přesvědčen, že takhle tedy ne.

"The Wild Hunt" působí jako spletenec tradičních, černokovových postupů, na které kapela nabalila tu rockový feeling, tu čistý zpěv, tu atmosféru. Proti předchůdci nezní deska úplně špatně, zdá se relativně překvapivá, ovšem koňská dávka oné překvapivosti spočívá v očekávání, co za žánr a postup, zrovna v následující minutě kapela plácne. Existují lepší, tradiční, přímočaré žánrové nahrávky a i MNOHEM lepší blackové experimenty. WATAIN neurazí, místy celkem zaujmou, místy vyvolají nechápavé kroucení hlavou a místy posluchače odeženou. Pozitivní dojem z " The Wild Hunt" rozhodně nezaručuji. Schizofrenní deska, schizofrenní nálada a hodnocení jen o kousek přesahující průměr.

sestava: Erik Danielsson – zpěv, kytara, baskytara, Hakan Jonsson – bicí, Pelle Forsberg – kytara, Staffan Winroth – akordeon, viola
produkce: Tore Stjerna, WATAIN
1. Night Vision