TRIPTYKON - Melana Chasmata

TRIPTYKON - Melana Chasmata

2014 Century Media

čas: 65:32
země původu: Švýcarsko
styl: dark/black/doom metal

Spojení TRIPTYKON, Tom "Warrior" Fischer a H. R. Giger, představuje temný monolit zpoza švýcarských hor. Pohrobci a nositelé odkazu legendárních CELTIC FROST představují světu druhé, dlouho očekávané dílo, černější než samotná noc. Přít se o odkaz Toma Fischera je naprosto marné, tento samorost ovlivnil celou dlouhou řadu kapel, ať už blackových, doomových, či dark metalových. Od toho se také odvíjí žánr kapely, perfektně prorostlá symbióza zmíněných stylů.

V následujících řádcích se dopustím lehkého rouhání. I přes nespornou obecnou a technickou kvalitu říkám, že čtyři roky stará prvotina souboru, jménem "Eparistera Daimones", nenaplnila mé naděje, utvářené kultem a vynikající muzikou "keltského mrazu". Zarazila mě onoho času relativní jednotvárnost desky, a podivně neměnná tempa. Nepřišel jsem počinu stoprocentně na chuť ani po čase, zkrátka potřebný plamen nadšení pro TRIPTYKON nevzplál. Mnohem větší naděje vkládám do horké novinky, přeci jenom první dílo mělo zřejmě ukázat hlavně fakt, že muzika CELTIC FROST žije.

Obal desky "Mordor VII", z dílny mistra abstrakce a biomechaniky Hanse Rudolfa Gigera (pro zájemce práce č. 283, z roku 1975), krásně ladí s atmosférou hudby, ukrytou na CD pod ním. Těžko se podobná symbióza popisuje, lépe vidět a slyšet. Za sebe doporučuji i zbytek tvorby Gigera, a její prohlídku nejlépe ve spojení s muzikou TRIPTYKON a CELTIC FROST. Doopravdy nedokážu momentálně z hlavy říct, kde k sobě obal a hudební náplň sedí lépe, než zde.

Dost řečí o obale, mačkám play a první skladba majestátně vplouvá do uší. Relativně rychlý rozjezd bicích, Tomovo klasické "Uhh" a před očima posluchače roste ze země v pravdě "strom zadušených duší". Název úvodní skladby spektakulárně koresponduje s hudebním růstem a proměnlivostí v něm obsažené. Srozumitelná deklamace v refrénu, hluboce vrčící basa v polovině druhé. Lepší start si těžko přát. Lehkým riffem a další porcí skvělé basy začíná pomalá dvojka, "Boleskine House". Čistý a majestátní projev Toma, ženský hlas v pozadí. Malebné sólo a tvrdě pochodový rytmus v závěru. Vážení posluchači, takto se tvoří atmosféra. Bez zbytečných nánosů kláves, čistě, srozumitelně a hlavně relativně jednoduše. Kytarista Vincent Santura ukazuje vzorově navrstvenou hru a vytváří skvělé náladotvorné plochy, ve srovnání s jeho relativně průměrnou domovskou kapelou DARK FORTRESS. Přes další typickou skladbu "Altar of Deceit" plyne nahrávka k nejrychlejšímu zářezu "Breathing". Pocit zatěžkaného a zadušeného dechu začíná, když se po minutě znenadání přižene bouře blast beatu, extrémnějšího projevu a chorálovitého refrénu. Znovu nemohu než zmínit nesmírně trefné omen – nomen, co se týká názvu. Skladba dýchá, přelévá se, drtí, zpomaluje.

Pomyslnou druhou polovinu desky načíná vzdušný motiv kousku "Aurorae". Příkladná gradace při zachování hlavního motivu skladby. Doom metalová "Demon Pact" probíjí svoji cestu z podsvětí jednoduchým a přesto nesmírně zajímavým motivem. Práce baskytary od Vanji Slajh vyniká a rozhodně se neděje ve stopáži nahrávky poprvé ani naposledy. Chvilka oddechu při uvolněné sedmé skladbě a nástup majestátní dvanáctiminutové hymny "Black Snow". Všechny tvůrčí postupy kvarteta, pohřební atmosféra, totální přikování k ebenově černé zemi. Závěrečná "Waiting" prostupuje mlhavým oparem "Melana Chasmata" a křehký ženský vokál přináší úlevu, smutek, odpuštění a zároveň nádech života a paradoxně i optimismu.

Přijde vám, že jsem se nechal deskou a její obrazotvorností příliš unést? Kdepak, pouze přirozený dopad vynikajícího díla na mé uši. Počínaje obalem, skvělými výkony muzikantů, živelným zvukem a v neposlední řadě skvěle zmáknutou hudbou. TRIPTYKON dokáží vykřesat ze zdánlivě jednoduchých motivů skvělou atmosféru, rozmělňují blackovou neučesanost, doomová tempa a dark metalovou atmosféru v jeden křehce rezonující a zároveň brutálně drtící celek.

Téměř rok a půl (od vydání poslední desky ROTTING CHRIST), čekám na dark-blackovou nahrávku, která by mě srazila do kolen svojí soumračnou atmosférou a nutila poslouchat stále dokola. TRIPTYKON  to konečně dokázali. O mnoho lepší, než první počin kapely a o obrovský kus lepší, než vše, co jsem letos a za skoro celý loňský rok v daném žánru slyšel. Temné, mohutné, smuteční, zuřivé a zároveň barevné. Toť album "Melana Chasmata"

sestava: Thomas Gabriel Fischer – vokál, kytara, Vincent Santura – vokál, kytara, Vanja Slajh – baskytara, Normand Lonhard – bicí, perkuse
produkce: Thomas G. Fischer, Vincent Santura
1. Tree of Suffocating Souls