06.09.16

HAIL OF BULLETS - III: The Rommel Chronicles

2013 Metal Blade Records

čas: 45:48
země původu: Holandsko
styl: death metal

Když se probírám deskami z minulého roku a přemýšlím, která by ještě stála za zmínku a recenzi, nemohu opomenout třetí dílo HAIL OF BULLETS (dále jen HOB). Holandský kvintet překvapil v roce 2008 svým vynikajícím debutem"..Of Frost And War" a o dva roky později navázal, rovněž povedenou "On Divine Winds". Svěží závaz syrové staré školy, skvělá technika, živelnost a síla, provázely ony dvě nahrávky. Ruku na srdce, čekal snad někdo od mechem obrostlých deathařů Martina Van Drunena, Eda Warbyho, či Paula Baayense něco jiného? Členové ASPHYX, THANATOS, nebo GOREFEST, toť záruka kvality. Zcela přísným a hloubavým poslechem, šlo zjistit drobný úbytek invence na druhé placce, ale pochybuji, že to příznivce souboru trápilo.

Ještě než se podívám detailněji na hudební ztvárnění života maršála Erwina Rommela, rád bych se pozastavil nad texty. Jak z přechozí věty vyplynulo, aktuální počin se věnuje "životu a dílu" nacistického vojevůdce. Debut probral ze všech stran děj druhé světové války v SSSR a deska následná, obrátila svoji pozornost na bojiště v Pacifiku. Van Drunen představuje zapáleného nadšence do druhé světové války a texty HOB prezentují zajímavý a specifický pohled na tyto historické události. Je jasné, že zarytému pacifistovi nemusí válečné texty přímo sedět, ale já považuji tématickou lyriku za obrovskou přednost kapely. Při procházení internetových diskuzí a názorů, se dají zachytit obdivné výkřiky, pochvalná mručení, ale i moralizace a označování Van Drunena a zbytku souboru, za nacistické sympatizanty. Ujišťuji všechny, že jsem rovněž fanoušek daného historického období, texty jsem četl několikrát a nacistické rozhodně nejsou. To bych neztratil o kapele ani slovo.

Zkresleným zpěvem z gramofonu začíná "Swoop of the Falcon". Vidím, že se za dva roky nic nezměnilo. Střední tempo, řádně špinavé kytary a nesmírně srozumitelný vokál. Nesměle vykoukne i příjemně melodická vyhrávka se sólem. Stará škola se vším všudy, ovšem žádný archaismus. Druhá skladba, popisujíc Rommelovy úspěchy na bojišti první světové války, lehce zrychlí, aby se propadla do tuhého a nepoddajného refrénu. Valivá DG-7 představuje pomyslný vrchol nahrávky. Brutální nabrání rychlosti, připomíná pohyby nezjistitelné jednotky zvané "Divize duchů", o níž píseň pojednává. Očividně vděčné téma, viz SABATON a jejich "Ghost Division". Kytary pročísnou vzduch bleskovým sólem, potemnělý bridge a nádherná závěrečná melodie. Oproti tomu čtyřka představuje spíše klasičtější pojetí death metalu, tak říkajíc na jistotu. "DAK" v podstatě zopakuje model druhé skladby a musím se přiznat, že začínám nakrčovat obočí. Jak deska bleskově a skvěle odstartovala, tak ve svojí zhruba polovině, přináší první nevýrazné momenty. Melodický nápad povznáší šestku "The Desert Fox". To už se ocitáme v Rommelově životě na kariérním vrcholu, během manévrů v nekonečném písku severní Afriky. Svižná a tučná porce riffů v "Tobruk", variabilní vokál.  Spojení, které funguje. Přes spíše průměrnou a odsekávanou "Farewell To Africa", nese osud Rommela zpět do Evropy, kde bude čelit předem prohraným úkolům a nakonec, zapleten do atentátu na Hitlera, je donucen ukončit svůj život sebevraždou. Kapela nabírá ke konci dech, naposledy vykoupe posluchače v moři rychlého a přímočarého metalu. V závěrečné "Death of a Field Marshal", přichází na řadu vzpomínání a mrazivá atmosféra. Sakra povedená skladba.

Po několika důkladných posleších a stabilním fungování alba, jako kulisy k činnosti na PC, se nemohu zbavit jedné nepříjemné myšlenky. Týká se prostředku nahrávky. Nerad bych sympatické muzikanty urazil, ale cítím malé povolení v koncentraci a snahu o zaplnění relativně krátké stopáže. Vůbec bych se nerozčiloval, nad deskou ještě kratší, o skladby "DAK" a "Farewell To Africa". Začátek a konec se nese ve skvělém duchu, opravdu škoda roztahaného prostředku. Nějak si v souvislosti s novinkou neumím představit, kam dál chce Martin Van Drunen svoji válečnou družinu vést a neztratit při tom převelice dobrý dojem, který doposud vytvořili. Moc rád si jeho budoucí směřování poslechnu.

Jdeme hodnotit. Fešný obal, správně zašpiněný zvuk, o technice muzikantů netřeba mluvit. Tři opravdu zapamatovatelné věci, porce povedených sázek na jistotu (rozhodně myšleno pozitivně) a vesměs dobrý dojem. Bohužel narušený několika nezáživnými pasážemi a dvěma nudnými skladbami. Ve srovnání s předešlou prací musím spravedlivě konstatovat, že se, přes všechna pozitiva, jedná o zatím nejslabší dílo kapely. Na úplný závěr přihazuji pět procent za vynikající texty. Sečteno podtrženo, výsledný dojem se zastavil zhruba na třech čtvrtinách cesty k hudební a žánrové dokonalosti. Hodnocení tudíž velmi jasné.

sestava: Martin Van Drunen – zpěv, Stephan Gebedi – kytara, Paul Baayens – kytara, Theo van Eekelen – baskytara, Ed Warby – bicí
produkce: Ed Warby
1. Swoop of the Falcon