ADE - Spartacus

ADE - Spartacus

2013 Blast Head Records

čas: 42:15
země původu: Itálie
styl: technical death metal

Kapela ADE, toť velká neznámá, kterou jsem objevil relativně nedávno. Můj přehled o italské scéně se omezuje na několik melodických metalových kapel, pár zástupců "gotického" elektro metalu a kdysi famózní EPHEL DUATH. S dobou vzniku v roce 2007, obsahuje diskografie souboru dvě mini alba a dva dlouhohrající počiny. V rámci zjišťování informací a rozšiřování obzorů, prošla první deska a obě EP mým přehrávačem. Nabídka vcelku kvalitního, techničtějšího death metalu, drobných útržků akustických melodií a texty inspirované římským impériem. Papírově rozhodně silná kombinace, i když na začátečnické neduhy samozřejmě také došlo.

První, čím aktuální deska "Spartacus" zaujme, představuje obsazení postu na bicí stoličce. Zkušený střelec George Kollias (NILE), symbolizuje neochvějnou jistotu a záruku kvalitní bubenické práce. A vůbec, pří zmínce o NILE, nelze opomenout jistou podobnost probírané desky, právě s partou brutálních egyptologů. Tempo o něco méně divoké, ovšem soustředěné plochy kytar ADE uštědřují posluchači podobné rány. Další věcí, relativně překvapivou, vzhledem k zaměření seskupení, jest absence nemetalových skladeb, instrumentálek. Veškerá práce s akustickými nástroji prorůstá metalový základ a vytváří příkladnou symbiózu. Opravdu sympatický a vyzrálý krok. Velké procento kapel odsune akustickou a klávesovou složku do pozice inter, outer či krátkých, samostatně stojících skladeb a snaží se posluchači namluvit, že vytváří epickou, atmosférickou muziku. Nikoliv tak ADE.

Velice přesvědčivý vokální výkon a frázovité odsekávání nutno připočíst rovněž k dobru. "Betrayer from Thrace" s odsekávaným refrénem, či ultrarychlá "Decimate The Coward" udeří se silou tisíce legií. Vynikající práce kytar, Kollias rozpaluje svoji soupravu do běla a folkové a strunné mezihry přináší závan starých časů. Příjemně odlehčená "Crixius Flags Of Dishonor" s houpavým motivem, bubínkovou mezihrou a perfektním frázováním. Kapela nabízí spousty hudebních poloh, tu přitlačí na pilu, tu ubere. Album dýchá, pracuje s tempy a nenechá posluchače upadnout do letargie.  Udeřit, rozdrtit a následně se stáhnout a rozptýlit. Tak působí předposlední věc, "Divinus Victor" a podobnou taktiku boje volil i hrdina desky, thrácký otrok Spartacus, během povstání po něm pojmenovaném. Jak povstání nakonec dopadlo, každý ví. Šest tisíc ukřižovaných, podél Via Appia. Závanem smrti protkaná "Six Thousand Crosses" vykreslí onu hrůznou událost. Jednolitý proud kopáků a hypnotická melodie doprovází mrtvé na věčnost. Křehkým ženským zpěvem začne zřejmě nejlepší track, "The Endless Runaway". Pomalé tempo přelité do vynikající klávesové pasáže, syrového riffování a blast beatu. Celou skladbou projíždí akustický motiv, který se tu vytrácí, tu objevuje. Opakuji již podruhé, za práci s folkovými nástroji zaslouží kapela maximální ocenění. Stejně tak za náladu stvořenou a uchovanou ve stopáži "Mars's Unpredictable Favour".

Samé superlativy chrlím, co říkáte. Upřímně mě překvapilo, jak moc dokázala deska zatnout drápy a zaujmout. Nechci tvrdit, že materiál nevygeneruje žádné mínus, určitě se několik méně povedených momentů najde, ovšem v minimální míře. Vzhledem k relativně krátké historii a vzhledem k celkové kvalitě, se dají ADE ona místa lehce odpustit. Uvěřitelnost, chytlavost, propracovanost, nadšení a zároveň profesionalita. Dojmy, které po druhém albu vyvolá dnes velice málo začínajících souborů. V porovnání s dalšími, relativně profláklými "Římany" EX DEO, představuje hudba ADE totálně jinou úroveň výpravnosti a propracovanosti.
Prvotřídní, nebojím se toho označení, progresivní death metal. Vynikající spojení hrubosti, síly, melodií a tahu na branku. Stranou nezůstává ani bojovně – historický námět alba a s tím nejen související obal, ale hlavně atmosféra pod ním ukrytá. Toužíte-li po kvalitním, technicky postaveném death metalu, okořeněném strhující epickou atmosférou, bez zbytečného patosu, není co řešit. Vynikající počin.

sestava: Flavio – zpěv, Fabio – kytara, Messor – kytara, Caligvla – baskytara, George Kollias – bicí, Simone – akustické nástroje
produkce: Slawek Wieszlawski
odkaz: facebook.com/adelegions