06.09.16

THEE SILVER MT. ZION MEMORIAL ORCHESTRA - Fuck Off Get Free We Pour Light on Everything

2014 Constellation.

čas: 49:14
země původu: Kanada
styl: experimental/post-rock

V dnešní hektické době se už bohužel skutečné rockové legendy nerodí, poslední mohykány nadobro odvály "devadesátky", ačkoliv montrealským rodákům bych komerční úspěch od srdce přál. Osobně si myslím, že na vině je internet, který hudbě nejen velmi prospívá, ale stejnou měrou též škodí. Teď nemám na mysli skomírající hudební průmysl kvůli pirátskému stahování, ale prostý fakt, že díky němu nastává obrovská kumulace kapel, kdy se každá snaží urvat si svých pět minut slávy, ze všech stran se na nás nezadržitelně valí tisíce alb, denně se pořádá hned několik koncertů pomalu v každé Horní, Dolní, až se z toho obrovského přetlaku může z nebohého posluchače stát v horším případě apatická loutka, neschopná odlišit zrno od plev, v lepším pak rezignovaný konzument, věčný hledač, ačkoliv mimořádných děl, jež se zapíší zlatým písmem do hudební historie, vychází prakticky odjakživa jako šafránu. Proč poslouchat tisíce eklektických variací téhož a nezkusit se pro jednou soustředit jen na určitou hrstku internetů opravdu důkladně?

Možná, kdyby takoví PINK FLOYD vznikli v nultých letech, prošuměli by v onom obrovském virtuálním moři jako jedni z mnoha. Osobně THEE SILVER MT. ZION MEMORIAL ORCHESTRA (dále TSMZMO) považuji za jednu z nejdůležitějších a nejvlivnějších indie rockových formací posledních let a přestože se o tom nějak halasně nemluví, pokud počítáme i předchozí Menuckův projekt GODSPEED YOU! BLACK EMPEROR, který se po letech má zase čile k světu, a na jehož odkaz TSMZMO přímo navazují, můžeme též hovořit o jedněch (možná skutečně o prvních) ze zakladatelů samotného post-rockového žánru, který později, kdy se z něj stal jistý trend na nezávislé scéně, paradoxně proslavili interpreti, z nichž jeho esence natolik neprýští. Byť v komunitě milovníků indie rocku zastávají TSMZMO neotřesitelnou výsadní pozicí, v praxi lze považovat za úspěch, když si zahrají sotva pro sto padesát platících v nějakém malém klubu. Na druhou stranu, sami Kanaďané s oblibou svou tvorbu častují jako punkovou, a ten vždy náležel k nejhlubšímu undergroundu.

Minimálně s hudebními škatulkami si kvintet hlavu neláme a výsledný hudební mix skutečně nepostrádá spontánní punkový přístup, jednotlivé kompoziční ingredience na první poslech působí jako nesourodý slepenec všeho možného, co zrovna přišlo muzikantům pod ruku (v různých recenzích se můžete dočíst o bizarních zaškatulkováních jako free-jazz/post-rock/orchestral/folk/punk/metal). Nástroje kvílí jako nějaký rozladěný flašinet, Menuck afektovaně kňučí sociálně kritické žalozpěvy, jako by mlel z posledního, kompozice prakticky postrádají nějakou logickou strukturu, skoro až chaoticky a nahodile gradují, či naopak čekáte, kdy se skladba apaticky zadře jako nějaký vysloužilý jukebox, houslové party jakoby z patra improvizují a korunku tomu všemu dodávají různé teatrální sbory a obskurní orchestrace, zahraná jakoby s několika promile v krvi. Nicméně nějakou hříčkou osudu výsledný koktejl naprosto dokonale funguje a díky tomu TSMZMO platí za jednu z nejsvébytnějších současných formací, neboť se jim daří něco, co jen málokomu – pro jejich specifický sound je poznáte po pár tónech.

V případě Kanaďanů však nelze jejich svérázný kompoziční rukopis považovat za nějaké pozérství a už vůbec ne jako ostentativní snahu působit neotřele za každou cenu v dikci současného indie rockového koloritu – tedy balancovat na pomezí "osmdesátkového" retra a moderní post-rockové estetiky. Přece jen, hudebníci na scéně působí již od první poloviny devadesátých let a svůj styl roky pečlivě profilují a tvarují, takže je spíše můžeme považovat za žánrové mentory a teprve až po koncentrovaném poslechu zjistíme, nakolik naopak jejich následovníci působí infantilně. Navíc v přímém srovnání s GODSPEED YOU! BLACK EMPEROR či ranými alby TSMZMO lze spatřovat razantní přibližování se konvenčnější skladbové struktuře. Skladby na sedmé řadovce " Fuck Off Get Free..." vyzní mnohem zpěvněji a prakticky absentují sáhodlouhé instrumentální  úseky, dokonce netradičně nechybí ani ne tříminutová klavírní balada "Little Ones Run" nebo skoro až chytlavě punk-rocková vypalovačka "Take Away These Early Grave Blues" v pro skupinu relativně krátké délce šesti minut (v minulosti se kompozice pohybovaly běžně nad deset minut). Samozřejmě i zde páteř nahrávky tvoří tři více než desetiminutové kousky, avšak poměrně svěže odsýpají, především díky propracované, takřka až progresivní či spíše jazzové rytmice. Nezapomínejme, že bicím nesekunduje klasická baskytara, nýbrž kontrabas.

CD "Fuck Off Get Free..." bezpochyby zaboduje v žebříčku nej alb roku 2014 a to i navzdory faktu, že v rámci diskografie TSMZMO se jedná o nejpřístupnější materiál. Avšak ve srovnání s žánrovou konkurencí si svou pozici bezpečně obhájí. Z díla sálá nadhled zkušených muzikantů a především silný umělecký dojem.

sestava: Efrim Menuck - kytara, mellotron, zpěv, Thierry Amar - kontrabas, piano, zpěv, Jessica Moss - housle, piano, zpěv, Sophie Trudeau - housle, piano, zpěv, David Payant - bicí, varhany, zpěv
produkce: Greg Norman a THEE SILVER MT. ZION MEMORIAL ORCHESTRA
1. Fuck Off Get Free (For the Island of Montreal)