06.09.16

EDGUY - Space Police: Defenders of the Crown

2014 Nuclear Blast

čas: 54:26
země původu: Německo
styl: power metal

Desátá studiová nahrávka německé kapely EDGUY vyšla před několika málo dny. I vzhledem k jejich extrémní oblíbenosti ve zdejších končinách se rád podívám, co skupina ukryla pod zvláštním názvem a ještě zvláštnějším obalem. Mé očekávání opravdu nesahá do závratných výšin. Pětice z města Fulda kdysi představovala jednoduchou, nekomplikovanou muziku na první signální, okořeněnou ujetými texty a zábavným projevem.

Po energické "Hellfire Club", zatočila kapela v roce 2006 do rockovějších vod, v podobě zvláštní placky "Rocket Ride". Lídr Tobias Sammet následně načichl syndromem "sjednocování tvorby". Nelichotivá, leč logická věc, která časem postihne hodně muzikantů, skladatelsky se angažujících ve větším množství kapel. Max Cavalera jest dalším, velice vhodným příkladem. Jednoduše řečeno, muzika EDGUY začala znít navlas stejně s výpravným projektem AVANTASIA. V takový moment hlavou proudí myšlenky o zbytečné existenci dvou téměř stejných kapel, pod patronátem jediného muže. Obdobná činnost vede k nesoustředěnosti, ztrátě sebecenzury a nevalný výsledek na rozbředlých deskách "Tinnitus Sanctus" a "Age of the Joker" na sebe nenechal dlouho čekat.

"Space Police" naštěstí nezní jako AVANTASIA. To předesílám hned na úvod. První dvě vypalovačky vrátí posluchače o skoro deset let zpátky a osvěží přímočarým metalem a rockovými prvky. Kapela zkušeně zasekává chytlavé refrény, ten v titulní skladbě si označení pozitivně vtíravý rozhodně zaslouží. Uvolněnost, radost a pohoda vždy symbolizovaly tvorbu EDGUY. Uznávám, sázka na jistotu, nic nového pod sluncem, ovšem provedení opravdu na výbornou. Tobiasův zpěv cílí více na přímočarou notu, netrápí hlasivky výškami (které už jednoduše nedává), ani přehnanými kudrlinkami. Střední tempo v "Defenders of the Crown" dá vyniknout velice dobré kytarové vozbě. Potěší i rocková "Love Tyger", jakožto frontmanův self - tribut. Pomalá "Alone In Myself" zahýbe emocemi a vygraduje téměř učebnicově. Zatím se zdá, že nové album splní beze zbytku kritéria pro kvalitní desku. Jenomže zdání klame. Vše odstartuje poněkud průměrná "The Realms of Baba Yaga". Pominu-li text (podrobněji se tomuto tématu věnuji níže), hudebně nedokáže skladba vyvolat víc než znuděné zívnutí. Podobně funguje i závěrečná osmiminutová natahovačka. Zbytečné zaplácnutí stopáže dokáže pokazit velice dobrý dojem, vyvolaný začátkem desky. Vcelku zajímavě zní osmička "Shadow Eaters", škoda, že svůj potenciál vypálí relativně brzy.

Stranou jsem si ponechal dvě nejbizarnější písně, zabraňující posluchači zaujmout k nahrávce neutrální stanovisko. "Rock Me Amadeus", předělávka Falca. Opravdu nepochopím, co vede metalovou kapelu k předělávání podobných skladeb a jejich umísťování doprostřed stopáže. Nic rušivějšího si neumím představit, navíc provedení nezní moc povedeně a nezapře přiblblý originál. Ve srovnání s CHILDREN OF BODOM, kteří dovedou znásilnit popovou skladbu a následně jejím prostřednictvím královsky pobavit, vyznívá snaha EDGUY hodně hluše. Druhá záležitost nese název "Do Me Like a Caveman". Nechme mimo hudebně solidní obsah a zaměřme se na text. Mnozí mohou vznést námitku, vždyť tito Němci přece fungují jako legrační seskupení a podobný styl humoru k nim patří. Já zastávám názor, že textová zábava nemá přerůst v trapnost, což se z mého pohledu na aktuální placce právě stalo. Ortodoxní příznivce kapely pravděpodobně naštvu, ovšem do krajností dohnaná, estrádní sranda typu "Ein Kessel Buntes", to už je trochu moc. Dílo tím nabírá zbytečně vodu průměru a úšklebků. Ironický obal příliš nepřidá.

"Space Police" vykazuje opětovnou snahu o přímočaré, jednodušší vyznění. Rozhodně lepší nahrávka, než předchozí dvě. Závratná rychlost a pěvecké výšky zůstávají definitivně v archivu let minulých, ale rockově/metalová tvář souboru dál v pořádku funguje. Ve srovnání s letos mimořádně nudnými krajany GAMMA RAY, či tristní novinkou SONATY ARCTICY, si Sammetovci vedou ještě dobře. Negativní stránku věci představuje určitý podíl nevyvážených songů a textová trapnost, přerůstajíc rozměry zábavy.

Suma sumárum. V první půlce dobrá, energická záležitost, v té druhé poněkud stagnující, nudnější. To vše procpáno sebejistými výkony muzikantů a chytlavostí, ale i prapodivnými texty, ujetým obalem a přehnanou délkou. Fanoušek kapely určitě najde to své a bude spokojen. Já se protentokrát přidržím slušného, nadprůměrného, leč střízlivého hodnocení.

sestava: Tobias Sammet – zpěv, Jens Ludwig – kytara, Dirk Sauer – kytara, Tobias Exxel – baskytara, Felix Bohnke – bicí
produkce: Sasha Paeth
1. Sabre & Torch