INSOMNIUM - Shadows of the Dying Sun

INSOMNIUM - Shadows of the Dying Sun

2014 Century Media

čas: 56:43
země původu: Finsko
styl: melodic death metal

Skandinávský melodický death metal chovám ve veliké oblibě. Ať už se jedná o klasickou tvorbu z poloviny devadesátých let, přímočarou modernu, progresivní tvář, či seversky melancholická, atmosférická alba. O posledně řečené dnes půjde především, neb 25. 4. vychází šestá řadová deska finských INSOMNIUM.

Z hlediska pozice, či vývoje muziky, se nebojím označit čtveřici za stabilní jistotu scény. Začínajíc na relativně přímočaré tvorbě, postupně implementovali do solidně nabušeného základu větší množství melancholie, melodických prvků, vyhrávek a doomové atmosféry. Po veskrze povedeném počinu minulém, jménem "One For Sorrow", došlo ve skupině k prvnímu většímu personálnímu zemětřesení, muzikanty opustil kytarista Ville Vänni a na novince ho nahradil člen OMNIUM GATHERUM, Markus Vanhala. Mimochodem, OMNIUM GATHERUM symbolizují můj strop a osobní berné měřítko pro tyto atmosférické, melo - deathové kapely. Jejich tvorba dosahuje žánrových absolutorií na téměř každé nahrávce.

Pod skvělým doomařským obalem načíná dlouhou stopáž úvodní "The Primeval Dark". Postupně gradující riffování se promění na plnohodnotnou, velice dobrou skladbu se zádumčivým závěrem. Nelze si nevšimnout naprosto plynulého provázání s počinem minulým. Již nějaký ten den známa singlovka "While We Sleep", okupuje pozici číslo dva. Netuším, co vedlo k před propagaci alba, právě pomocí této věci. Jednak má relativně dlouhé trvání a krom rutiny a skladatelské jistoty nepřináší nic, co by stálo za větší vzrušení. Její pomalejší tempo není rovněž moc vypovídající, neb novinka nabírá slušnou rychlost. Jelikož jsme nezačali příliš v dobrém, zmíním teď všechny horší momenty nahrávky, ať to máme za sebou. Nepříliš originální "Colapsing World" a tuctovějším riffem vyplněná "Ephemeral". Ani závěrečná, stejnojmenná, táhlá skladba, nepatří zrovna ke klenotům, leč dokáže alespoň částečně probudit emoce. Možná si říkáte, proč ta přísnost. Vždyť se nejedná o kdovíjak velký průšvih, kapela funguje, i horší skladby se stále dají strávit. Mě slabší momenty desky připomínají přímočarou tvorbu všudybyla Tuomase Saukkonena (v zaniklých BEFORE THE DAWN), která reprezentovala šablonovité vyznění, opakující se riffy, chybějící atmosférično a zasazené semínko nudy.

Tak, konec kverulování, "Shadows of the Dying Sun" obsahuje stále dost materiálu i k chválení. Určitě mezi něj patří chytlavá hitovka "Revelation". Odpíchnuté tempo, vkusná melodie a hutný vokál. "Black Heart Rebellion" ukrývá v sedmiminutové stopáži rychlost, atmosféru, originální melodie, náladotvornou mezihru a svěží nápad. Zřejmě nejreprezentativnější skladba celé kolekce. Triumvirát vynikajících momentů dotváří pětka "Lose To Night", šlapavým tempem poháněná skladba s nádherným čistým (nikoli přeslazeným) vokálem v refrénu. "The River" připomíná svoji zvukomalbou první desky SWALLOW THE SUN a "The Promethean Song" zaujme povedenou sólovou prací kytar, závěrečný klavírek dílo skvěle dokreslí.

Nasadil jsem, řečeno sportovní terminologií, poměrně přísný metr. I vzhledem k potenciálu, jakým INSOMNIUM disponují a jaký předváděli v minulosti. Výsledný dojem odhaluje věci vynikající, dobré, ale i několik průměrných skladeb a relativně častou ztrátu atmosféry, což považuji za největší problém. Těžko říci, zda skupina v tomto ohledu žehrá na svoji dokonalou, řemeslnou sehranost, či nemá zájem o další vývoj a sází na ověřené. Nebudu Finy dál trápit, jdeme na výsledné bodování.

Famózní obal, skvělá technika a velice jistý výkon muzikantů, včetně obou vokálů. Tři opravdu vynikající skladby. O proti tři roky starému předchůdci bohužel i několik průměrných písní a nezajímavých momentů. Vesměs pozitivní dojem nakonec převáží, na to představuje kapela příliš zkušené těleso a nenechá si projít desku mezi prsty. Tentokrát sázka na jistotu hudebníkům ještě vyšla, kolekce se dá označit za celkově dobrou, leč mám o životaschopnost budoucí tvorby INSOMNIUM trochu strach. "Stínům umírajícího slunce" dávám, s odřenýma ušima, sedmdesát procent.

sestava: Niilo Sevänen – zpěv, baskytara, Ville Friman – kytara, čistý zpěv, Markus Vanhala – kytara, Marcus Hirvonen – bicí
produkce: Teemu Aalto, INSOMNIUM
1. The Primeval Dark