ARKONA - Yav

ARKONA - Yav

2014 Napalm Records

čas: 67:52
země původu: Rusko
styl: folk metal

Yav (psáno též Jav) symbolizuje v mytologii východních Slovanů lidskou část univerza či materiální svět, do něhož částečně pronikají bohové. Ruská stálice ARKONA patří ke kapelám, čerpajícím mnohé z lidového folkloru, ať už se jedná o hudební motivy, či promyšlené texty.

V rámci folk, či pagan metalové scény, řadím pětici spíše do škatulky výpravná, atmosférická.  Minulá alba dokázala zaujmout a vzbudit emoce, ovšem kapela vždy předvedla i nějakou menší nectnost, která poslech pokazila. Přetažená délka "Goi, Rode, Goi", či relativně zbytečné vstupy do teritoria KORPIKLAANI. Ano, hopsačky a juchačky v podání ARKONY nemusím, přiznávám. Daleko více doceňuji výpravnost, či folkovými kořeny prorostlou náladotvůrnost. Délka novinky opět papírově šokuje. Téměř sedmdesát minut představuje skutečně nálož. Zda dobrou, či špatnou, uvidíme dále.

Nejprve ztratím pár slov o obalu. Krása, ošklivost, smutek, radost, ryzí srdce přírody. Málokdy mě takto explicitně kýčovitý obal uchvátí, většinou nad obaly s rádoby pohanskou tématikou otráveně pomlasknu. Nikoli tak v případě "Yav". Podívat se na booklet, neslyšet ani notu a už být nadšen, není snad lepší vizitky. Tibetská mantra "Óm" a vstup do úvodního tracku cloumá emocemi a maluje fantaskní obrazy. Jemný nástup kytar a přichází divoženka Maria "Masha Scream" Arkhipova. Zatím v téměř meditační poloze, bez řevu, a zběsilých temp. Kapela si posluchače trpělivě připravuje a devět minut střednětempé písně uteče jak voda. "Na Strazhe Novyh Let" roztáčí divoký tanec ve hvozdech, poháněný blackovým tempem, šamanskými bubínky a nápaditými riffy. Žádná prvoplánovitá vlezlost, příkladná gradace a přesto nelze vypudit ústřední melodii a přímočarý tah z hlavy. Čistě folková mezihra dodává punc originality a dalších sedm minut mizí v propadlišti času. Bratrská "Serbia" stoupá pozvolna, jak dým nad pohasínajícím ohništěm a směřuje ke skandovanému refrénu a emotivnímu závěru. Nezastírám totální nadšení. Jako by kapela slyšela moje prosby a vyhověla jim. Tvorba směřuje atmosférickým směrem, ovšem neochudí posluchače ani o sypačky, hrubozrnný growl a kytarovou palbu.

"Zov pustyh dereven" trhá na kusy black metalovým blast beatem a konejší zpěvnou linkou. V rámci názvu ("Volání opuštěných vesnic"), skladba ponejvíc evokuje fotky zamořené Černobylské zóny a jejich prázdných domů a příběhů. Až tak daleko popouštím uzdu své fantazie, až tak daleko mě nechá dílo nahlédnout. "Gorod Snov" dozdobený výraznou flétnou, tlukotem srdce a elektro zvuky kláves. Šestka "Ved'ma" připomíná předchozí tvorbu v nejvíce elementech. Houpavé tempo, vystřelující kytary a Mashina deklamace, doplněna chytlavým refrénem. Na CD zřejmě nejpřímočařejší zářez, ovšem do dupaček z alb minulých má relativně daleko. Nemá snad ani cenu hluboce rozebírat zbytek stopáže. "Chado Indigo" plné propracovaných folkových i metalových elementů, či třináctiminutový titulní opus. Závěrečná pomalejší oddechovka, jako jediná nesnese označení prvotřídní, leč "pouze" slušná. Konec tak mocného díla bych si představoval trochu jiný. Lehce malicherná kritika, neb zbytek osciluje v prvotřídní kvalitě.

Co se týká technické stránky věcí, práce zpěvačky Mashy, jakožto producentky a výhradní autorky hudby i textů, nesnese sebemenší kritiku. Zvuk správně rezonuje, moderně a přitom nezatlouká syrovost ani nepohřbívá folkové nástroje. Jakožto odpůrce extrémně dlouhých desek skládám tento typ poklony velice zřídka, ovšem s plným svědomím říkám, že sedmdesáti minutová délka naprosto odpovídá kvalitě, nenudí a album si jí plně zaslouží.

Následující větu prosím berte s rezervou mé, logicky omezené, kapacity a rozhledu, neb je možno, že nějaký skvost proklouzl mojí pozorností. Od vydání "Ur Jordens Djup" severských FINNTROL jsem neslyšel lepší přímočarou (zdůrazňuji přímočarou!) folk metalovou nahrávku, než právě doznívající novinku ARKONY. Předchozí tvorbu souboru, strčí "Yav" suverénně do kapsy. Vynikající symbióza tvrdosti, atmosféry, folkových prvků, profesionálně podaného vokálu, přiměřené dávky výpravnosti a emocí. Výsledné hodnocení letí na křídlech bouře východním směrem, do náruče nekonečných lesů, širých planin, do náruče kapely ARKONA, jenž nahrála vynikající album.

sestava: Maria Arkhipova – zpěv, klávesy, Sergei Atrashkevich – kytara, Ruslan Rosomaherov – baskytara, Vladimir Reshetnikov – folkové nástroje, Andrey Ishchenko – bicí
produkce: Maria Arkhipova
1. Zarozhdenie