06.09.16

SABATON - Heroes

SABATON - Heroes

2014 Nuclear Blast

čas: 36:57
styl: heavy metal

Švédští nájezdnící představují typ muziky, ke které téměř každý metalista zaujímá nějaké stanovisko. Veliká obliba mezi mladými, spojená s chytlavou, jednoduchou tvorbou a zároveň určitá nepůvodnost, či okaté kopírování dávných heavymetalových veličin, za účelem dosažení co nejmasovější oblíbenosti. To vše dělá ze SABATON dobrý námět k rozepři. Kapela po úspěšném a povedeném albu "Primo Victoria" narostla do obřích rozměrů a počala fungovat na principu dlouhodobých plánů. S železnou pravidelností střídají jednoduché, chytlavé desky, s těmi epičtějšími a klávesovějšími. Není tomu jinak ani letos, po minulém ambiciózním, výpravném počinu, přináší partička opět přímočarý materiál.

Přiznávám, že z novodobější historie skupiny, mě nad rámec pobavila jen všeobecně kritizovaná "Coat of Arms", triviální, narychlo zbouchaná, avšak rychlá a chytlavá jízda jak z počátku devadesátých let. Koncepční "Carolus Rex" sice neurazila, leč v hlavě zanechala spíše několik jednotlivých momentů, než ucelený příběh. Texty Joakima Brodéna letos vzaly na mušku méně známé válečné hrdiny různých národů. Kdo před pár lety, krom zájemců a historiků, znal například maršála Karla Janouška, letce "RAF". Trochu vyčůraná a vykalkulovaná, ale vesměs záslužná připomínka skutků i těch "méně slavných".

Personální zemětřas přinesl do řad SABATON nové hráče a zejména invenčnější bubeník opravdu chyběl. Absence klávesáka prozatím nevadí, vždyť hned úvodní hit "Night Witches" zasahuje pole více než klasické. Útočící kytarová hra a potemnělý feeling. Úderně jednoduché vyznění skladbě vůbec neškodí a refrén zůstává v uších i přes absenci totální vlezlosti. Takhle prosím ano, to je tvář, kterou mohu nazvat solidní a která baví. Další velké plus představuje "Hearts of Iron", baladická skladba s povedenými chorály a doplněna o vkusné aranže. Trilogii zdařilých momentů dovrší "Resist and Bite", hnaná "maidenovskou" linkou kytar a skandováním. Předchozí tvorbu připomíná nejvíce dupavá "No Bullets Fly", či "To Hell and Back", skladba v pravdě jak z dílny ACCEPT. Neříkám, že inspirace musí znamenat nutně špatnou věc, ale nesmí se dělat příliš okatě. Což se Švédům místy dost "daří".  Formálně jsou i zmíněné dvě věci stále v normě, žel při jejich poslechu dostávám nepříjemný pocit něčeho již mnohokráte slyšeného.

Zcela otevřená křeč nastává v "Smoking Snakes", "Soldier of 3 Armies" nebo "Inmate 4859". Kapela škrábe ve studnici nápadů na vyschlé dno. Obzvláště poslední jmenovaná disponuje silným potenciálem, který zůstává trestuhodně nevyužit. Cajdák "The Ballad of Bull" ostentativně trhá uši. Idea se zpěvem za doprovodu klavíru nejen přetéká slizem, ale ukazuje hlavně hrubé vokální nedostatky Joakima pro podobný typ písně. A tolik řešená, československá stopa na "Heroes"? Skladba trochu bezchutná, pobaví jen výslovnost jména Karla Janouška.

Military obal působí řvavě, leč svůj úkol splní, stejně jako produkce ze studia Abyss. Možná mohl Peter Tägtgren ještě více přibrousit kytary, ale podobná výtka se ukazuje malichernou, ve srovnání s hudebním obsahem. Kapela naložila na svoje bedra opravdu gigantický náklad, jejich vyčerpávající turné a pravidelný rytmus desek začíná v kruzích narážet na stylovou vyprázdněnost. Novinka majoritně připomíná "Coat of Arms", v nudnější podobě, bez většího množství interesantních nápadů. Netuším, jak se skalní příznivci s deskou vyrovnají, chybí vysloveně stěžejní hit a album působí nemastně.

Z deseti zářezů tři dobré, dva stravitelné a zbytek vata. Takhle nevypadá kvalitně odvedená práce. Švédové se zacyklili, hledajíc inspiraci v minulosti a tak trochu zapomněli, že ze statutu nadějné kapely a energických živých vystoupení, se dlouho vydržet nedá. Jakožto fanda tématu oceňuji solidní práci s texty, psát ještě tradiční heavymetalovou lyriku, by "Brodénovce" definitivně umělecky položilo. Řečeno s klasikem: "SABATON mě nepotěšili a já je také příliš nepotěším".

PS: příští dílo bude s maximální pravděpodobností opět rozmáchlé

sestava: Joakim Brodén – zpěv, Chris Rörland – kytara, dopr. zpěv, Thobbe Englund – kytara, dopr. zpěv, Pär Sundström – baskytara, Hannes Van Dahl – bicí
produkce: Peter Tägtgren