EPICA- The Quantum Enigma

EPICA- The Quantum Enigma

2014 Nuclear Blast

čas: 68:13
země původu: Nizozemsko
styl: symphonic/power metal

Quo Vadis, frontwoman metal? Takhle kostrbatě pokládám úvodní otázku. Odpověď se nachází v nepříliš výrazné aktivitě druhdy živého a oblíbeného žánru. Mnoho skupin svoji pouť skončilo (THEATRE OF TRAGEDY, AFTER FOREVER), další se potýkají s problémy v sestavě (TRISTANIA, VISIONS OF ATLATNIS), případně fungují jako popový byznys a dojná kráva (NIGHTWISH, WITHIN TEMPTATION). Původní model "beauty and beast", v globálním měřítku, působí celkem vyčerpaně, nezajímavě. Ovšem stále existuje EPICA. Pokud by se přes celý žánr převalila tsunami nezájmu, vsadím boty, že první kdo vystrčí opět hlavu nad vodu, bude rusovláska Simone a jejích pět kolegů.

Kapela završila 10 let existence vydáním povedeného DVD "Retrospect". Stůl vyčištěn, nastal čas jít dál. Novinka "The Quantum Enigma" nepředstavuje v rámci vývoje nic šokujícího. Hlavní trademarky zůstávají zachovány, kdo měl rád do teď, nepohrdne ani nadále. Ale skrývá se pod obalem s tradiční grafikou kapely ještě něco navíc? Dokáže holandská šestice držet laťku svých podařených předchůdců?

První věc, stojíc za vyzdvihnutí, je absence nuceného tlaku a snahy ukázat posluchači, zač je toho metal. Podobný postup zbytečně snižoval kvality předchůdce "Requiem for the Indifferent". EPICA, model 2014, vskutku nepotřebuje chrastit řetězy, její síla leží v interesantních linkách kytar, zajímavě použitých melodiích a stále originálním propojení obou zpěvů. Drsné pasáže a nasypané bicí jen příjemně osvěžují. Vokál Simone Simons doznal lehkých změn, zní sytěji, vyzrále, netahá za uši ani v nevyšších polohách a operní pasáže jsou sympaticky plné (častý názor na změnu jejího hlasu, souvisí se zpěvaččiným čerstvým mateřstvím). Dílo rozděluje intermezzo "Fifth Guardian", skladba která přenese posluchače zcela nečekaně do orientální Asie. Vyznívá téměř jako starší instrumentálka od exotických CHTHONIC. Každopádně nečekaný a povedený tah.

Hitovky "The Essence of Silence" a "Victims of Contingency" rozvíjejí na krátké ploše mnoho nápadů, zasekávají povedené refrény a co je nejdůležitější, vyznívají totálně prosté kýče a všemožné umělohmotnosti. S přihlédnutím k žánru, věc kteroužto nesmírně cením. Poněkud složitější sktruktury skladby nadhazuje například "Chemical Insomnia", či "Sense Without Sanity". Oba kytaristé pracují jako vzorně namazaný stroj, melodické pasáže hrají svoji roli více než dobře. Stopáž obsahuje i zajímavé orchestrální party, ať už v první "Second Stone", či v "Reverence". A co teprve závěrečný eponymní opus magnum. Jedinou pasáží tak trochu bez svěžích nápadů, se dá označit desátá, až dvanáctá skladba, relativně stejné tempo a proti začátku poněkud méně výrazná náplň. Zdržovat se delším popisem nemá cenu, CD dýchá, pracuje s posluchačem a až na výjimky nedovolí upadnout do letargie. Vytvořená atmosféra zní velice pozitivně, mocně, inspirativně, zkrátka velký důvod pro opakovaný poslech.

V ryze přátelském duchu album zlehka dráždí "měkkým" zvukem a délkou balancující na hraně ztráty soustředění (68 min, bez bonusů). Větší množství výrazně negativního otisku ale nedokáži najít. Osobně doporučuji po prvním poslechu nechat chvilku odležet a zaměřit se nejprve na nejsložitější momenty. S nimi nakonec přijde (doufám) chuť i na ty jednodušší chvíle, zdánlivě již v minulosti slyšené, leč stále velice svébytné. Kombinace zmíněného vytahuje šestici ze záplavy žánrově podobných kapel a potvrzuje udržení Holanďanů na vysokých pozicích. Nechci rozvádět teze o nejlepším albu EPICY, ovšem slovo "nejvyzrálejší" se rozhodně použít nebojím.

Nepřekvapivé, leč kvalitní, propracované, originální, výborné. I přes několik malých nešvarů, musím přiznat EPICE opět spravedlivý nárok na trůn, po právu jejich. Jsem velice spokojen. Závěrem přeji muzikantům mnoho úspěchů do další dekády. Pokud hodlají točit i nadále takto kvalitní díla, mají se posluchači na co těšit. Vynikající.

sestava: Simone Simons – zpěv, Mark Jansen – kytara, zpěv, Isaac Delahaye – kytara, Rob van der Loo – baskytara, Coen Janssen – klávesy, piano, Ariën van Weesenbeek – bicí, mluvené slovo
produkce: Joost van der Broek, EPICA
1. Originem