06.09.16

ARCH ENEMY - War Eternal

ARCH ENEMY - War Eternal

2014 Century Media

čas: 47:29
styl: melodic death metal

Výměna na postu vokalisty znamená pro mnoho souborů umělecký konec, razantní přetočení stylu, počínající problémy, či alespoň nával hněvu věrných. ARCH ENEMY čelili mnohému už po nástupu dračice Angely Gossow za původního řvouna Johana Liivu. Podpořena počátečním kvalitním materiálem se Angela začlenila nakonec více než dobře. Její odchod do pozice manažerky vyvolal opravdovou bouři nevole u fans, stejně tak jako rychlá náhrada v podobě "metalcorové holky" Alissy White-Gluz (ex-THE AGONIST). Ta vyměnila kvalitu a nápaditost svojí původní kapely za stagnující kvantitu. Nakopnutí v podobě nové tváře potřebovali aktuálně už vyčpělí ARCH ENEMY jako sůl. Po albu "Anthems of Rebellion" ustoupila originalita do pozadí a nastala doba rutinně přístupných riffů a mačkání pomyslného citronu až na dřeň. Minulá "Khaos Legions" splňuje do puntíku popis studeného produktu.

Nechci se v zevrubnějším rozboru níže opakovat, proto zmiňuji separátně věc, která mě u čerstvé placky štve nejvíce. Jedná se o Alissin zpěv. Vím, stejně jako posluchači, že mladá umělkyně zvládá všemožné druhy growlu a čistých vokálů. Na "War Eternal" žel nasadila jednu uřvanou linku, po celou dobu herního času. Navíc jí chybí ostrost Angely, některé pasáže a výslovnost konců vět působí jako podivné krkavé zalykání. Polehčující okolností budiž náskok do rozjetého vlaku (materiál byl složený dlouho před jejím příchodem), nemožnost si výrazně upravit vokální party a také se projevit skladatelsky. Věřím, že do budoucna na barevnosti svého výrazu zapracuje. Další negativum představuje opravdu směšně hnusný obal, sudičky (?) s prasečími hlavami.

První tři zpívané skladby, spolu s odrhovačkou "Stolen Life", se nesou v duchu klasické tvorby ARCH ENEMY. Střední a rychlé tempo, murmur, záchytné refrény a melodické riffy křičící: "Michael Amott". Netroufám si hádat, jak dlouho ještě hodlají Švédové podobný typ skladeb omílat, dodejme, že za poslechu-hodnou považuji pouze "As the Pages Burn". Bicí Daniela Erlandssona umí stále vyprášit kožich, ale k čemu, když kostry úvodních skladeb stojí na naivních linkách kytar a fousatých melodiích. Kupodivu není vše tak zlé, jako se jeví zpočátku. Počínaje pátým zásekem, začíná deska nabírat inteligentní směr. Kytarové trylky náhle znějí celkem svěže, disharmonická basa přidává zajímavou atmosféru. "You Will Know My Name" rozsekává svojí nepravidelnou sekvencí, zapojuje do hry klávesy, akustické vybrnkávačky a velice svébytná sóla. A pak že to nejde! Rovněž na melodiích a mohutné atmosféře postavená "Time Is Black" se snaží převážit rozpačitý dojem z alba na pozitivní stranu. "On and On" dokazuje, že ARCH ENEMY pořád umí napsat hitovku, neznící jako vývar předchozích děl. Závěrečnou dvojici skladeb spojuje zvláštní nádech. Nejprve "Avalanche", příznačně svému názvu, spouští lavinu drobných kamínků a "Down to Nothing" zavalí posluchače do černé země.

Nakonec nedopadla "věčná válka" tak tragicky, vzhledem k faktu, že jsem od kapely už moc nečekal. Opodstatněný strach z extra nudného projevu, vyvolaný prvním singlem, rezonuje pouze začátkem stopáže. Zvuk tradičně trošku sterilní, o mnoho víc ale zamrzí zmíněné pěvecké nedostatky. Těžko si pak člověk tvorbu užije naplno, ať působí sebevíc slušně. Tlak na Alissu byl, je a bude veliký, proto doufám, že se nezalekne a časem na stůl hodí svoje typické vokální trumfy. Vůbec nejvíce naskakuje v mé hlavě slovní spojení "album na zkoušku". Pokus protnout tvorbu svěžími nápady, nesmělé nástřely do odlišných hudebních vesmírů (klávesové podkresy), zapracování čerstvé tváře. Neříkám, že Švédové hodlají totálně překopat koncept, ale určitý náznak snahy jít dál, cítím.

Celkový dojem vypadá poněkud indiferentně. ARCH ENEMY stále vykazují nepěkné množství balastu, na druhou stranu vyvažuje materiál překvapivě dobrá, druhá polovina. Pro splnění mých měřítek na plnohodnotně zábavnou desku ale nestačí. Ovšem oceňuji snahu a fakt, že kapela, tlačená firmou, neodbyla CD jako povinně vydané, nutné zlo. Reference dávám tím pádem spíše motivační, doufající a budící naději na lepší hudební směřování. Dejte "War Eternal" šanci a třeba vás zaujme.

sestava: Alissa White-Gluzz – zpěv, Michael Amott – kytara, Nick Cordle – kytara, Sharlee D’Angelo – baskytara, Daniel Erlandsson – bicí
produkce: Jens Bogren, ARCH ENEMY
1. Tempore Nihil Sanat