SELF SPILLER - Worms In The Keys

SELF SPILLER - Worms In The Keys

2012 Vendlus Records

čas: 37:30
země původu: USA/Japonsko/Norsko
styl: avant-garde rock/metal

Náhoda tomu chtěla, že jsem si pro recenzi alba "Worms In The Keys" vybral právě období mezi vydáním nových desek AGALLOCH a SIGH. Právě členové těchto dvou běžně nekompatibilních spolků totiž setřásli veškeré svazující konvence svých domovských kapel a stvořili výstřední nahrávku, jejímž působením ohýbají nejen čas, ale i veškerá gesta našeho vzdoru. A že se desce budete zpočátku trochu bránit, na to můžete vzít jed.

Dlouho jsem chtěl pro album jako hlavní hudební paralelu využít norské ARCTURUS, ale pro jeho zvláštní paličatost a sukovitost jsem nakonec zvolil o něco větší tonáž. Kanadské UNEXPECT a jejich neurotické, těžko stravitelné, ale přesto tak barevné a šťavnaté metalové puzzle. Pravda, SELF SPILLER si vystačí s o mnoho méně barevnými odstíny, nicméně momentů překvapení, údivu a nechápavého zírání bude v jejich společnosti pořád mnohem více než u drtivé většiny nahrávek. Jak ale ukazuje i největší "hit" alba Worms In The Keys, skladba "Therefore I Worship", na rozdíl od UNEXPECT nás budou některé nečekané zvraty a klávesové vsuvky tlačit jako malé boty.

Abych ještě dovysvětlil propojení s kapelami zmíněnými v úvodu, musím představit alespoň jeho hlavní protagonisty. Jsou jimi basák Jason William Walton a kytarista Don Anderson z AGALLOCH, potom asi tak pět klávesáků včetně Andyho Wintera a nakonec ještě zpěvák Mirai a věčně krvavá saxofonistka z japonské metalové vraždy SIGH. Jestli tohle není ta nejhůře vypočitatelná parta pod sluncem, tak nám zbývá jedině iniciovat projekt "Lorde Behemoth" (čti "autorka hitu Royals s metalovou kapelou v zádech"). Výjimečné obsazení projektu ovlivnilo i porci vokálů, kterou si mezi sebe rozdělili chraptící Mirai a čistě zpívající postavy bez tváře. Vzniklá kombinace připomíná desku "Norron Livskunst" norských Solefald, ale samotné čisté vokály jsou spíše úplatkem pro fanoušky ULVER nebo ARCTURUS z dob "The Sham Mirrors".

Teď už si ale konečně povíme, co z této interkulturní víkendové pařby vzešlo. Ve stručnosti očekávejte červivou desku, jíž sice neodpadávají nožičky ani křidýlka, ale moc k tomu rozhodně neschází. Vlastně to ani není metalová nahrávka, spíš takový rock-metalový vrak, ale paradoxně v dobrém slova smyslu. Pan Walton totiž evidentně usiloval o desku plnou absurdností a své metalové kořeny spíš lehce zneužíval. V tomto duchu nastupuje hned po krátkém intru drásavá a těžko stravitelná pasáž, v níž se veškeré nástroje podrobují tvrdým elektronickým restrikcím. Vzápětí jsou navíc kytary i bicí osvobozeny jediným rázným střihem, mizí kdesi v jámě a na jejich místě se rozkládá kouřové bloumání artové kytary a saxofonu. Postupem času se navíc začínají obě pasáže míchat dohromady a člověk zprvu neví, kde mu hlava stojí, nebo jestli mu vůbec něco stojí.

Po úvodní exhibici netušených možností se ale scéna postupně zklidní a nastupují skladby, které mají sice pořád daleko k duševnímu klidu, ale přesto se začínají alespoň přetvařovat jistou soudržností. V těch krátkých okamžicích, kdy se všechny kytary, klávesy i vokály sjednotí na společném melodickém postupu, zažijeme vskutku halucinogenní hudební výpravu, v jejímž popisu si opět nevystačím bez připodobnění k norským ikonám ARCTURUS. Typicky třeba v úžasných kompozicích "Therefore I Worship" nebo "Rot On Root". Miliony kapel používají bicí, kytary a klávesy, ale jen naprostý zlomek z nich to dokáže dělat tak, že vás každý jednotlivý nástroj poutá a udivuje, jako by ho kapela právě vynalezla. Ve společnosti neurotického projektu SELF SPILLER mám sice dojem, že jsou jeho členové před každou výhybkou na hranici vykolejení, ale možná právě proto mohou objevovat všechny ty nové způsoby, jak mlátit do bicích, omotávat si struny kolem prstů nebo montovat procesory přímo pod klapky piana.

"Worms In The Keys" je vlastně tak trochu albem, které jsem si letos přál od polských LUX OCCULTA. Leč, dostalo se mi ho od projektu, který pro mě před několika týdny ještě ani neexistoval. Na jediném trakaři se tu veze náklad absurdní japonské elektroniky, typicky výstřední parfém značky ULVER†SOLEFALD†ARCTURUS a k tomu ještě cosi vyššího, co dává všemu určitou vážnost a kvalitu. A proto: čert vem nepřátelské či nevysvětlitelné zlomy melodií a nálad. Bůh žehnej odvaze tyto melodie a nálady vůbec stvořit.

sestava: Jason William Walton - baskytara, klávesy, zpěv, Dr. Mikannibal - saxofon, zpěv, Mirai Kawashima - varhany, klávesy, zpěv, Bernt Karsten Sannerud - klávesy, zpěv, Brock Bousfield - klávesy, Andy Winter - klávesy, Robert Osgood - kytary, zpěv, Marius Sjøli - kytary, zpěv, Rob Kleiner - kytary, baskytara, klávesy, samply, Don Anderson - kytary, Svein Egil Hatlevik - bicí, zpěv
odkaz: facebook.com/pages/Self-Spiller/117487435403
1. The Event
2. Folds of Skin to Lay