06.09.16

WHITECHAPEL - Our Endless War

WHITECHAPEL - Our Endless War

2014 Metal Blade Records

čas: 38:51
styl: deathcore

Americká úderka WHITECHAPEL vystoupila po dvou letech ze stínu a připravila posluchačům další dávku brutální muziky. Deathcore zažívá relativně pořád velký boom a množství kapel hrajících tuto odrůdu smrtícího kovu je opravdu nepřeberné. Dle mého názoru se ona původní podstata žánru blíží ke svému zenitu, což demonstruje i snaha vůdčích kapel znít jinak, odlišně, či vkládat do své tvorby elementy z dalších žánrů.

Pojmenovat hudební těleso podle čtvrti, ve které kdysi řádil Jack Rozparovač, značilo snahu znít opravdu hrubě a tvrdě. Roztěkaný, brutální a nervní deathcore. Přelomové album "New Era of Corruption" vyneslo skupinu na přední stránky velkých, tvrdě-hudebních periodik a šestice začala pomalu opouštět čistě coreové vody a uhýbat k metalovějšímu vyznění svojí tvorby. K tomu určitě přispěla i neustálá přítomnost tří kytar, jejich potenciál mohl být konečně naplno využit. Bezejmenným albem minulým, pokračovala pouť skupiny hudebními dějinami. Vlivy djentu, mathcoru a progresivity staví dva roky staré, eponymní album na vysoké posty.

Nový materiál s dovolením rozdělím na dvě části. První startuje nerušivým intrem a následnou titulní vypalovačkou. Ke slovu se dostává rychlá riffopalba, bagrující kytary a hrubý vokál. Nade vším ční refrén s velice jasným frázováním a s výraznou melodickou linkou. Zatím nejmetalovější skladba skupiny, coreových vlivů obsahuje opravdu málo. "The Saw Is the Law" naopak ukáže opačnou stranu mince a nechává vyniknout sekaně položeným kytarám a frázovitému refrénu: "You are nothing, We are everything". Na příkladu prvních dvou skladeb, můžeme krásně demonstrovat současnou tvář WHITECHAPEL. Snaha o únik ze sevřené žánrové škatulky, o příklon k tradičnějšímu vyznění, a implementaci více melodických linek do kostry skladeb. Zároveň nechce šestice kálet na hlavu ani věrným a v duchu svého loga vytahuje brusné pily deathcoru. Ve skladbě "Mono" lze vypozorovat poměrně vzácný moment, a to symbiózu obou zmíněných směrů. Jinak se i v první části desky jedná spíše o existování vedle sebe. Jeden přístup vysloveně nepopírá druhý, ovšem o nějaké zvlášť promyšlené propojení (či dokonce fúzi), se nejedná. Dobře pobaví pětka "Let Me Burn", propletenec kytar šroubuje melodii a střední tempo správně hněte.

Druhá část počíná sterilní, valivou "Worship The Digital Age". Kapela z ničeho nic přehodí výhybku, naprosto odmazává nápaditější vyznění a nastupuje hoblování. Stejně jako zmíněná skladba ve své polovině "brzdí" tučným riffem, tak rychle brzdí i dosavadní dobrý dojem a nastupuje brutální nuda. "How Times Have Change" a "Black Out" se dají použít jako vzorná ukázka žánrové tuposti. Všechny nectnosti deathcoru (opakování riffů, drbání strun, podobná stavba skladeb) najednou bijí do uší. Krutá změna a opravdu nečekaný propad. Klidný úvod "Psychopathy" moc nevylepší průměrný obsah. Závěrečná píseň trochu zvedá hlavu a můžeme mluvit i o lehkém dotyku atmosféry s klasicky pojatým sólem a povedenými kytarovými efekty.

Jsem překvapen. WHITECHAPEL vydali aktuální dílo relativně brzy, necelé dva roky nemilosrdně ukázaly neblahý vliv uspěchané práce. Druhá polovina stopáže, krom posledního tracku, opravdu působí jak přimázlá k dobré polovině první. Kapela představuje velkou rybu svého domovského vydavatelství a rychlé sekání desek patří k věci. Tentokrát se tak děje na úkor celkového dojmu. Instrumentální stránka věci naštěstí ukazuje partu vyhraných a již zkušených hudebníků, zvuk moderně řeže a duní.

Zatímco minulý, zajímavý počin neváhám hodnotit osmdesáti procenty, v případě "Our Endless War" budu o hodně skoupější. Zvýšená koncentrace melodiky není žánrově vzorná, ovšem pobaví, zaujme a dává prostor k manévrování a stavbě dobře poslouchatelných věcí. K dobru lze započíst rovněž dovednosti hráčů. Na druhou stranu WHITECHAPEL předvádí letos i hromadu klišé a nevýrazného materiálu. Výsledný dojem z nového alba, zahrnujíc všechny proměnné, balancuje jednou nohou nad propastí hudebního a žánrového průměru. Zda spadne, ukáže čas.

sestava: Phil Bozeman – zpěv, Ben Savage – kytara, Alex Wade – kytara, Zach Householder – kytara, Gabe Crisp – baskytara, Ben Harclerode- bicí
produkce: Mark Lewis
1. Rise